{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

یک مساله ریاضی حل نشده الهام بخش طراحی بزرگترین موزه نجوم جهان است

یک مساله ریاضی حل نشده الهام بخش طراحی بزرگترین موزه نجوم جهان است
کدخبر : 4902

برزگترین موزه نجوم جهان به تازگی در شانگهای چین افتتاح شده و دارای یک رصدخانه، یک افلاک‌نما و یک تلسکوپ خورشیدی به ارتفاع ۲۴ متر است. این موزه توسط یک شرکت آمریکایی طراحی شده و در کل فضای ان که ۱۲۴هزار متر مربع است هیچ خط مستقیم یا زاویه‌ای راست پیدا نمی‌‌‍شود. شرکت معماری Ennead Architects کار ساخت این موزه را از سال 2014 آغاز کرد.

هنرام‌روز: این موزه از برخی زوایا شبیه یک سفینه فضایی به نظر می‌رسد و ورودی آن به یک فضای وسیع چشم‌مانند باز می‌شود که به عنوان ساعت آفتابی عمل می‌کند و با بازتاب اشکال نور طبیعی روی سطح زمین، زمان و فصول را نشان می‌دهد.

سپس مسیرها بینندگان را از سراسر محوطه به یک کره غول‌پیکر معلق هدایت می‌کنند: افلاک‌نما. سرانجام بازدیدکنندگان از موزه به بالای ساختمان آورده می‌شوند، جایی که گنبد شیشه‌ای وارونه به آسمان شب باز می‌شود.

WhatsApp Image 2021-08-07 at 3.13.42 PM (1)

از بالا موزه بیشتر شبیه گرداب آسمانی در حال چرخش دیده می‌شود؛ که منطقی هم هست: این طراحی از هندسه ارگانیک جهان و «مسئله سه جسم» که یک راز ریاضی حل‌نشده در مورد نحوه تعیین مسیرهای مداری سیارات و دیگر اجرام کهکشانی در ارتباط با یکدیگر است، الهام گرفته‌شده است.

مسئله سه جسم یک می‌گوید اگر اطلاعات اولیه شامل موقعیت، سرعت و جرم سه جسم را بدانیم مطابق با نیوتن قوانین حرکت و گرانش جهانی که قوانین مکانیک کلاسیک است مسیر حرکت و سرعت این سه جسم در هر موقعیت زمانی بعدازآن را بتوان مشخص کرد. ازلحاظ تاریخی اولین مسئله سه جسم که بسیار مطالعه شد مربوط به ماه، زمین و خورشید است.

WhatsApp Image 2021-08-07 at 3.13.42 PM

در این موزه اگر از بالا به چشم، کره و گنبد معکوس نگاه کنیم، این سه ارتباط نمادین جدیدی به خود می‌گیرند و به ترتیب نشان‌دهنده خورشید، ماه و ستاره‌ها هستند.

توماس وانگ، طراح این موزه، در بیانیه‌ای درباره این سازه منحصربه‌فرد گفت: «نمایشگاه‌ها و معماری بیش از محتوای علمی با بازدیدکننده‌ها ارتباط برقرار خواهند کرد: آن‌ها روشن ‌می‌کنند که انسان بودن در یک جهان وسیع و تا حد زیادی ناشناخته، به چه معناست.»

WhatsApp Image 2021-08-07 at 3.13.43 PM

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها