{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کارهای اخیر «شمیسه حسنی» در واکنش به اتفاقات اخیر افغانستان

کارهای اخیر «شمیسه حسنی» در واکنش به اتفاقات اخیر افغانستان
کدخبر : 5503

شمیسه حسنی هنرمند گرافیتی کار در افغانستان است که راوی زندگی زنان کشورش و نگرانی‌های آنان از جنگ و ناآرامی بر دیوارهای شهر کابل است. این هنرمند در جامعه بین المللی شناخته شده و از او در کتاب «داستان های خوب دختران بلند پرواز»(Goodnight Stories for Rebel Girls) که یک اثر پرفروش شامل زنان تاثیرگذار در جهان است نیز نام برده شده است.

هنرام‌روز: در هفته اخیر که طالبان قدرت را در نقاط مختلف افغانستان و در نهایت در کابل به دست گرفته است، حضور «حسنی» در فضای مجازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

شمیسه حسنی در سال ۱۹۸۸ در ایران و از والدینی پناهنده متولد شد و در سال ۲۰۰۵ به افغانستان بازگشت تا در دانشگاه کابل در رشته نقاشی و هنرهای تجسمی تحصیل کند و در زمان تحصیل هنر و فارغ التحصیلی بیشتر به اجرای نقاشی دیواری و هنر گرافیتی پرداخت. 

موقعیت متزلزل زنان و دختران در جامعه مردسالار افغانستان از موضوع اصلی آثار او است. او در حقیقت از امکان و قدرت هنر گرافیتی به عنوان هنر عمومی و خیابانی، برای بیان معضلات جامعه خود بهره برد.

او بعد از فارغ التحصیلی مشغول تدریس در دانشگاه هنر کابل شد و در نوامبر ۲۰۲۰ و در پی حمله به این دانشگاه اثری ترکیبی از عکس و نقاشی خلق کرد. 

او معتقد است گرافیتی روش خوبی برای معرفی هنر به کسانی است که شانس بازدید از آثار هنری در موزه و گالری را ندارند. با این حال، فعالیت به عنوان یک زن گرافیتی‌کار در کابل در هر دولتی که باشد خطراتی را به دنبال دارد.

او در گفت و گویی با «دویچه وله» در سال ۲۰۱۸ بیان کرد : «من واقعا از اماکن عمومی می‌ترسم. واقعا از انفجارهایی که تمام مدت اتفاق می‌افتند می‌ترسم. مخصوصا برای زنان، گرافیتی‌کار بودن و هنر خیابانی خلق کردن کار دشواری است؛ چراکه مردم معمولا با فعالیت زنان موافق نیستند ... تمام مدت باید مراقب باشم.»

به رغم موفقیت هنری این هنرمند در سطح جهان، «حسنی» در سال ۲۰۱۸ در گفت و گو با «دویچه وله» اعلام کرد گاهی اوقات احساس ناامیدی می‌کند و حس می‌کند توانایی ایجاد هیچ تغییری را ندارد.

با این حال می‌گوید مصمم است با آثار هنری خود به مردم قدرت دهد.

او با انتشار تصاویر اخیر، مشکلات زنان و دختران افغانستان را به اشتراک گذاشته است و تلاش دارد از فراموش شدن آن‌ها جلوگیری کند.

 

  • E94327C6-EAFC-4A9E-B424-55CA52C982B5
  • EA8DFAAE-A1DD-4AD7-8B03-9DFBFEE151B2
  • 20BE320E-1683-4FE6-BA28-D1C2FD9E5692
  • 0F98B2AE-E7E2-47F5-BAE1-3C9AE77C252C
  • DC3ACFB7-F78F-4D20-94CD-E5CF6BF0FF8A
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها