{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

دلیل شهرت برخی از نقاشی‌ها چیست؟

دلیل شهرت برخی از نقاشی‌ها چیست؟
کدخبر : 5769
خبرنگار:

چرا مردم برخی از نقاشی ها بیشتر دیده اند و از وجود بعضی از آثار هنری هیچ اطلاعی ندارند؟ گاهی خواندن یک کتاب و یا دیدن یک فیلم که درباره یک نقاشی است باعث می شود که توجه مردم به ان اثر بیشتر جلب شود. در ادامه به معرفی چند اثر مشهور و دلایل شهرت آن پرداختیم.

گفته می‌شود قدمت نقاشی به ۴۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد. انسان‌های اولیه در همان زمان با استفاده از ذغال و دوده و پودر اخرا طرح‌هایی را بر دیوارها غارها ثبت کردند. بعد از ان و همراه با پیشرفت بشر در شیوه‌‌های نقاشی پیشرفت‌هایی صورت گرفت و تغییراتی حاصل شد و حتی اختراع دوربین عکاسی و ثبت تصاویر واقعی هم در روند کار نقاشان خللی ایجاد نکرد، چرا که یکی از کارهای نقاشان تا پیش از اختراع دوربین عکاسی ثبت وقایع مهم بود.

اما معیار انتخاب مشهورترین نقاشی‌ها علاوه بر استعداد هنرمند، زیبایی یک اثر و کیفیت اجرایی ان چیست؟ 

در واقع چنین معیاری وجود ندارد اما روند تبلیغات بر یک اثر توسط موزه‌ها، مردم، بازتولید ان اثر در دیگر اثار هنری چون فیلم و کتاب و انیمیشن و ... می‌تواند موجب شود که اکثر مردم یک نقاشی را بشناسند. از دیگر نکات تایین کننده در روند مشهور شدن یک اثر هنری همزمانی و هم راستا بودن با اتفاقات مهم اجتماعی است. ( مثل تابلوی گرنیکا اثر پیکاسو) 

گفته می‌شود برخی از مجموعه داران هنری برای بالا بردن قیمت اثارشان و به شهرت رساندن ان‌ها دست به ساخت فیلم و مستند و یا انتشار کتاب درباره ان‌ها می‌زنند.

WhatsApp Image 2021-08-30 at 5.43.03 AM

مثلا تابلوی منالیزا در موزه لوور برای همه شناخته شده‌است. از دلایل شهرت این تابلو ماجرای دزدی ان از موزه لوور بود. بعد از ان سوالاتی در خصوص اسرار امیز بودن تابلو مطرح شد و بارها مورد اقتباس نویسندگان، فیلم سازان و دیگر نقاشان قرار گرفت.

WhatsApp Image 2021-08-30 at 5.43.03 AM (1)

تریسی شوالیه درباره تابلوی دختر گوشواره مروارید اثر یوهانس ورمیر کتابی نوشت و بعدها این کتاب برای ساخت یک فیلم با بازی اسکارلت جوهانسون مورد اقتباس قرار گرفت. همین موضوع موجب شد تا توجه افراد به این تابلو جلب شود چرا که دیگر اثار ورمیر با وجود کیفیت اجرایی که دارند چندان شناخته شده نیستند. 

WhatsApp Image 2021-08-30 at 5.50.03 AM

یا مثلا تابلوی بوسه اثر گوستاو کلیمت علاوه بر زیبایی چشمگیری که دارد به یکی از نمادهای مهم شهر وین در اتریش تبدیل شده. در سوغاتی فروشی‌های شهر وین این تابلو بر روی دفتر و کتاب و مداد و لباس و بشقاب و ساعت و ... دیده می‌شود. دیگر مورد در شهرت این تابلو پرداختن به موضوعی همه گیر در جهان یعنی عشق است.

WhatsApp Image 2021-08-30 at 5.43.04 AM

دیگر تابلوی مشهور تابلوی مادر ویسلر است که علاوه بر موضوع جذابش که به نوعی باعث ایجاد ارتباطی فراتر از یک تابلوی معمول با مخاطب می‌شود (چرا که به بخشی از زندگی خصوصی نقاش می‌پردازد) در فیلم سینمایی بین (مستر بین) نقشی پر رنگ و مهم داشت.

WhatsApp Image 2021-08-30 at 5.50.05 AM

تابلوی جیغ ادوارد مونک نیز داستانی مشابه دارد. این تابلو علاوه بر اینکه با نشان دادن تشویش ذهنی و درونی مخاطب را جذب می‌کند، بارها برای توضیح درباره موضوعاتی که به روان ادمی می‌پردازند مورد استفاده قرار گرفته و حتی به نظر می‌رسد یکی از ایموجی‌های گوشی‌های موبایل هم با الهام از همین نقاشی طراحی شده‌است.

WhatsApp Image 2021-08-30 at 5.50.04 AM

سال گذشته و با اغاز همه گیری کرونا شهرها قرنطینه و از جمعیت خالی شدند. شهرهای خلوت و مردم تنها صحنه‌‌هایی را که یاداور اثار ادوارد هاپر بودند ساختند و همین موضوع باعث شد که مقاله‌هایی در این باره نوشته و در فضای مجازی پخش شود و اثار هاپر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این تنها اشاره به چند مورد بود و نقاشی‌ها مشهور و داستانهایشان بسیارند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها