{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معاون هنری وزارت فرهنگ از آثار جلال شباهنگی و احمد وکیلی دیدن کرد

معاون هنری وزارت فرهنگ از آثار جلال شباهنگی و احمد وکیلی دیدن کرد
کدخبر : 6421

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آثار نمایشگاهی جلال شباهنگی و احمد وکیلی در گالری‌های تهران دیدن کرد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، عصر جمعه ۲۶ شهریورماه از نمایشگاه نقاشی احمد وکیلی با عنوان «جامعه دران» در گالری عصر و نمایشگاه جلال شباهنگی در گالری «ریشه ۲۹» دیدن کرد.

نمایشگاه مروری بر آثار جلال شباهنگی مجموعه ای از آثار نقاشی و همچنین نقاشی گل و مرغ را از این هنرمند ۸۶ ساله به نمایش گذاشته است که تا ۱۶ مهرماه در گالری ریشه ۲۹ ادامه داد.

معاون هنری وزارت فرهنگ از آثار جلال شباهنگی و احمد وکیلی دیدن کرد

نمایشگاه احمد وکیلی با عنوان جامه دران نیز همزمان با شصتمین سال تولد این هنرمند در گالری «عصر» برگزار شده است که تا ۱۹ مهرماه برقرار است.

وکیلی در یادداشتی درباره این نمایشگاه نوشته است: مجموعه حاضر برگرفته از گوشه ای است به نام جامه دران که در آواز ترک، اصفهان و ... نواخته می شود. موسیقی ایران زمین متشکل از هفت دستگاه و پنج آواز است که هر کدام حال و هوای خود را دارند.

از این رو موزیسین برای تغییر این حال و هوا با تسلط به دستگاه‌ها و بر اساس بداهه، گاهی فضا را تغییر داده و از دستگاهی به دستگاه دیگر نقل مکان می کند. برای اینکه سکته ای در این جابه جایی حس نشود گوشه هایی هستند که پلی را ایجاد می کنند تا شنونده به آهستگی وارد فضای بعدی شود. جامه دران از آن جمله گوشه هاست و به قول اهالی موسیقی گوشه ای است سیال.

معاون هنری وزارت فرهنگ از آثار جلال شباهنگی و احمد وکیلی دیدن کرد

از آنجا که علاقه وافری به موسیقی اصیل ایران داشته و دارم، این مجموعه را با در نظر گرفتن خصلت ذاتی جامه دران کار کرده و تلاش داشته ام علاوه بر گسترش سیال بودن در خود اثر، با قرار دادن آثار کنار هم نیز به این مهم دست یابم. سیال بودن مفهومی است که در فضایی بصری دو کنتراست را به نرمی با هم آشتی می دهد و هنرمند بسته به دانش خود و زیر و بم عناصر بصری می تواند هزاران نوع از آن را تجربه کند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها