{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مرمت داخلی موزه آبگینه ایران به پایان رسید

مرمت داخلی موزه آبگینه ایران به پایان رسید
کدخبر : 7228

مدیر موزه آبگینه و سفالینه ایران اعلام کرد: مرمت و بهسازی فضای داخلی و الکتریکال این موزه با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی تهران انجام شد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایرنا، حمید وکیل باشی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهسازی این موزه از ابتدای امسال آغاز شد و در این مدت، اقدامات اساسی مرمتی شامل جمع آوری سرویس بهداشتی از داخل به فضای بیرونی، راه اندازی لابراتوار و سالن حفاظت، ساماندهی و راه اندازی اتاق پژوهش، رسیدگی به حوضخانه موزه، مرمت درب و پنجره ها، استحکام بخشی و تقویت پارکت های کف موزه، نوسازی تاسیسات و سیستم های مکانیکال، رنگ آمیزی کامل موزه و راه اندازی کتابخانه موزه انجام شد.

به گفته وی، تنها بخشی از سیستم الکتریکال نوری موزه باقی مانده که تا چند روز آینده تکمیل می‌شود.  

مدیر موزه آبگینه ایران با اشاره به اینکه با شیوع کرونا فعالیت این موزه تخصصی آبگینه و سفالینه به صورت مجازی ادامه دارد، گفت: در این مدت کارگاه مجازی مناسبتی برگزار کردیم و آثار را نیز در صفحه رسمی سایت موزه به نمایش گذاشتیم که تاکنون ۶۰۰ هزار بازدید داشته است.

مدیر موزه آبگینه با بیان اینکه شرایط بازدید حضوری نیز برای علاقمندان داخلی و خارجی فراهم است، افزود: گردشگران می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک از ساعت ۸ تا ۱۷ اشیا را نظاره گر باشند.  

وکیل باشی با بیان اینکه موزه سفالینه از حیث اشیای موجود جایگاه نخست در کشور و خاورمیانه را در اختیار دارد، اضافه کرد: هم اینک ۴۵۰ شی از هزاره ششم قبل از میلاد مسیح تا معاصر در معرض دید عموم قرار دارد.  

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای مستند نگاری و ثبت اشیا این موزه در فهرست آثار ملی نیز اقداماتی شده است، گفت که بنا داریم تا برخی آثار سفالی خاص و شیشه تاریخی را در فهرست ملی قرار دهیم و کارهای مطالعاتی و پژوهشی آنها تکمیل شده است.  

به گزارش ایرنا، درحال حاضر ۲ هزار و ۶۴ قطعه سفال و شیشه تاریخی در موزه آبگینه تهران نگهداری می شود که از این تعداد ۸۹۹ آبگینه و شیشه، ۶۸۰قطعه سفال، ۲۴۲ بلور و ۲۴۳ شی نفیس است.

موزه‌ آبگینه یا همان خانه قوام السلطنه نخست وزیر دوران قاجار و پهلوی است که در خیابان سی تیر قرار دارد و در تاریخ هفت اردیبهشت ۱۳۷۷ ثبت ملی شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها