{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ماجرای دردناک ورشکست شدن هنرمند پیشکسوت در دُبی/ به ایران که برگشتم پیر شده بودم

ماجرای دردناک ورشکست شدن هنرمند پیشکسوت در دُبی/ به ایران که برگشتم پیر شده بودم
کدخبر : 9109

سعید جعفری بروجردی، هنرمند هنرهای سنتی است که سال‌ها پیش برای گرفتن اقامت دُبی، ایران را به مقصد این شهر ترک کرد و در سال ۱۹۹۵ یک مغازه صنایع دستی در آنجا باز کرد. این هنرمند اما متأسفانه به دلایلی ورشکست شد و مجددا به ایران بازگشت.

به گزارش هنر ام‌روز، سعید جعفری بروجردی که داستان زندگی‌اش را برایمان روایت می‌کرد، در همین رابطه گفت: «کار خوبی که کرده بودم این بود که فرزندانم را نبرده بودم اما پس از بازگشت به ایران دیگر ورشکست شده بودم و هیچ چیز نداشتم.» 

«در حال حاضر اثری از مجموعه کارهایتان دارید؟»؛ بروجردی به این پرسش چنین پاسخ داد: «خوشبختانه من بخشی از آثارم را نگه داشتم و بخشی از آثاری که با خودم به دبی برده بودم را بازگرداندم، چون گفتم اگر این‌ها را هم بفروشم، دیگر چیزی ندارم.» 

این هنرمند درباره اینکه آیا هنوز هم فعالیت هنری می کند؟  گفت: «الان هم یک میز، گوشه اتاقم گذاشته‌ام که بتوانم کار کنم اما چون وقتی ابزار به دست می‌گیرم دستانم ترک می‌خورند، نمی‌توانم زیاد کار کنم. از طرفی من قبلا در شهریار یک کارگاه بزرگی داشتم اما در حال حاضر با توجه به فضای محدود منزل نمی‌توانم کارهای بزرگی انجام دهم.» 

این هنرمند با اشاره به این نکته که اگر شرایط کارگاهی فراهم باشد، دوست دارد که دوباره کار کند؟ اضافه کرد: «حتی می‌توانم در دانشگاه تدریس کنم اما در خانه دیگر زیاد امکانش نیست چون سنم اجازه نمی‌دهد که زیاد کار کنم.» 

هنرهای سنتی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی محسوب می‌شود، از این هنرمند پیشکسوت پرسیدیم که «آیا میراث فرهنگی در این سال‌ها به شما سر زده است یا پیگیر احوال شما باشد؟» بروجردی نیز پاسخ داد: «خیر؛ هیچ خدماتی نیز ارائه نمی‌دهند.» 

این هنرمند پیشکسوت در آخر داستان رد شدن آثارش توسط ارشاد را شرح داد: «وقتی از دُبی برگشتم، پیر شده بودم و با خودم گفتم که حداقل بروم درجه‌ هنری ام را بگیرم. وقتی رفتم درجه‌ام را بگیرم، گفتند که شما باید دوباره آثارتان را برای ارزشیابی بیاورید. همه کارهایم را بردم و ارزشیابی کردند و به من گفتند که برای شما درجه یک رد کردیم. بعد به ارشاد فرستادند چون ارشاد هم باید بررسی می‌کرد. بعد از چند وقت که رفتم جواب بگیرم، گفتند که ارشاد رد کرده است. گفتم به چه دلیل؟ اگر کسی بهتر کار کرده است، خب حداقل من ببینم. نامه اعتراض نوشتم اما به کرونا خورد و نتوانستم پیگیری کنم.» 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها