{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

هلند در یک قدمی خرید شاهکار رامبرانت

هلند در یک قدمی خرید شاهکار رامبرانت
کدخبر : 9727

دولت هلند برای خرید تابلوی «پرچمدار» (۱۶۳۶) اثر رامبرانت هارمنزون فان راین، چشم‌انتظار چراغ سبز پارلمان این کشور است.

به گزارش هنر ام‌روز، دولت هلند ۱۵۰ میلیون یورو برای خرید تابلوی پرچمدار (Standard-Bearer) اثر رامبرانت کنار گذاشته است. این تابلو که یکی از برجسته‌ترین آثار رامبرانت در مالکیت خصوصی است، ۱۶۵ میلیون یورو قیمت دارد. اگر بودجه ۱۵۰ میلیون یورویی در پارلمان هلند تصویب شود، انجمن رامبرانت و موزه ملی آمستردام برای تامین هزینه نهایی به دولت کمک خواهند کرد.

اگرچه تابلوی پرچمدار رامبرانت به عنوان یکی از گنجینه‌های ملی فرانسه طبقه‌بندی شده است، دولت فرانسه هفته گذشته اعلام کرد از خیر خرید این تابلو گذشته چون نتوانسته بودجه لازم برای این کار را تامین کند. وزارت فرهنگ فرانسه در سال ۲۰۱۹ به صدور مجوز صادرات این تابلو که به وارثان الی دو روتشیلد (Elie de Rothschild) تعلق دارد، تن نداد با این امید که بتواند بودجه لازم برای خرید آن را تامین کند اما قیمت این تابلو برای فرانسه خیلی بالا بود.

وزارت فرهنگ هلند با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: تابلوی پرچمدار یکی از شاهکارهای رامبرانت بوده و از تاریخ هلند جدایی‌ناپذیر است. حالا شانس تصاحب آخرین اثر رابرانت با این کیفیت را در اختیار داریم. این نقاشی برای قرن‌ها در تصاحب صاحبان خصوصی قرار داشته است؛ زمانی پادشاه انگلیس صاحب آن بود و از سال ۱۸۴۴ در مجموعه خانواده روتشیلد بوده است.

رامبرانت در تابلوی پرچمدار از چهره خود به عنوان مدل برای کشیدن پرتره یک جنگاور مغرور در لباسی متعلق به ۱۶ میلادی استفاده کرده است. این تابلو در سال ۱۶۳۶ یعنی ۶ سال پیش از تابلوی گشت شبانه روی بوم آمد.

موزه ملی آمستردام سه سال پیش علاقه خود به تصاحب این نقاشی را نشان داد. تاکو دیبیتس، مدیر این موزه، در این باره می‌گوید: این آخرین شانس ما برای خریدن این تابلوی مهم است، تابلویی که دستاورد هنری بزرگ رامبرانت قبل از تابلوی گشت شبانه بود. این نقاشی عمیقا در فرهنگ و تاریخ هلند ریشه دارد و نمادی از یاغی‌گری نقاش و کشورش است. باید هرکاری می‌توانیم بکنیم تا این نقاشی را به هلند بیاوریم. این برای کشور ما واجب است.  

رامبرانت هارمنزون فان راین (Rembrandt Harmenszoon van Rijn) که به نام کوچکش شناخته می‌شود، از نقاشان معروف عصر طلایی هلند بود که در سال ۱۶۰۶ به دنیا آمد و در سال ۱۶۶۹ از دنیا رفت.

رامبرانت نماینده مکتب و سبک نقاشی هلندی و نخستین هنرمندی بود که اهمیت پرداختن به رنگ، نور و اسلوب رنگ‌آمیزی را با اهمیت انتخاب موضوع برابر می‌دانست. تضاد شدید میان نور و سایه از مهمترین ویژگی‌های آثار این نقاش است. رامبرانت هرگز به خارج از هلند سفر نکرد، اما آثارش الهام بخش آثار هنرمندان ایتالیایی و هلندی‌ بود که در ایتالیا تحصیل می‌کردند.

روش‌های رامبرانت و نقاشی‌های او در سراسر زندگی‌اش از محبوبیت خاصی برخوردار بود و شهرت وی به عنوان یک هنرمند، در سطح بالایی حفظ شد. وی همچنین به مدت ۲۰ سال به بسیاری نقاشان مهم هلندی آموزش می‌داد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها