{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی جشنواره سینمایی

جشنواره بین المللی فیلم روتردام

جشنواره بین المللی فیلم روتردام
کدخبر : 1352

مشهور است که در شب افتتاحیه جشنواره بین المللی روتردام (RIFF) در سال 1972 تنها 17 نفر شرکت کردند. جشنواره بین المللی فیلم روتردام در ابتدا به عنوان تلاشی از سوی بنیاد هنر روتردام برای نمایش و معرفی فیلم های خریداری شده برای نمایش در سینماهای مستقل هلند شروع به کار کرد. در این سال ها و با تلاش های فیلم ساز و یکی از بنیان گذاران جشنواره، با نام هوبرت بالز بود که این جشنواره توانست شهرت خود را در نمایش و حمایت از سینمای مستقل و همچنین محلی برای گرد آمدن سینماگران، مخاطبان سینما، متخصصان سینما و منتقدین این هنر، بدست آورد.

همانطور که گفته شد جشنواره بین المللی فیلم روتردام از ابتدا ماهیتی حمایتی نسبت به سینما و سینماگران مستقل داشته و از این رو این رویکرد به روحیه ای غیر رقابتی در این جشنواره انجامیده است. اما با این حال از سال 1995 جایزه ای با نام جایزه ببر در این جشنواره اهدا می شود که هر ساله معمولا اسپانسر متفاوتی دارد.

جشنواره بین المللی فیلم روتردام از چهار بخش اصلی و زیرمجموعه های آن تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت :

  1. آینده داران

از سال 2009 بخش آینده داران به نمایش آثار فیلم سازان جوان و نوظهور با نوع نگاه و سبک منحصر به فردی می پردازد که معمولا برای اولین بار در عرصه جهانی پا گذاشته اند.

  1. رقابت برای ببر هیووس

در رقابت ببر هشت فیلم اول، دوم یا سوم از فیلم سازان جوان، تازه کار و استعدادهای نوظهور جهانی برای بدست آورد جایزه 40 هزار یورویی ببر جشنواره به رقابت با یکدیگر می پردازند. فیلم های به نمایش در آمده در این بخش می توانند فیلم سینمایی، مستند یا به هر فرم دیگری باشند. در این بخش هیئت داورانی بین المللی به انتخاب فیلم برنده می پردازند. همچنین این هیئت داوران جایزه 10 هزار یورویی نیز به یک دستاورد قابل توجه هنری تعلق می گیرد.

  1. رقابت ببر جایزه ببر برای فیلم کوتاه

این بخش که در سال 2005 به جشنواره بین المللی فیلم روتردام اضافه شده است، آثار سینمایی زیر 60 دقیقه را به عرصه رقابت وارد می کند. فیلم های ارائه شده در این بخش نیز مانند بخش مسابقه فیلم بلند ببر میتوانند از ژانرهای مختلف سینمایی باشند. اثر برگزیده این بخش نیز از سوی هیئت داوران بین المللی سه نفره ای معرفی می شود.

  1. برنامه اصلی آینده داران

این بخش به معرفی و نمایش آثار سینمایی بلند عمدتا اول و دوم کارگردانان و فیلم سازان خوش ذوق، خلاق و جوان میپردازد. هدف این بخش ارائه و کشف گونه های مختلف، تازه و بکر فرمی و محتوایی هنر سینما برای آینده است. تمام تعداد حدودی بیست اثر سینمایی به نمایش درآمده در این بخش ساخته فیلم سازانی خلاق و بکر از سراسر جهان بوده که آینده دار به نظر می رسند و تلاش می شود تا این برنامه به شناسایی بیشتر جهانی آن ها بیانجامد.

  1. آینده داران آثار نیمه بلند

جشنواره بین المللی فیلم روتردام آثار سینمایی نیمه بلند با طول پخش در بازه 40 تا 62 دقیقه را جذاب ترین و طنین انداز ترین آثار سینمای امروز نامیده و از سال 2015، هر ساله بخش مجزایی را به نمایش تعداد حدودی 10 فیلم سینمایی نیمه بلند اختصاص می دهد. هرچنده آثار به نمایش در آمده در این بخش وارده بخش رقابتی نمی شوند اما هر اثر زمان نمایش مختص به خود را دارد و به جهت نشان دادن اهمیت و جدیت این آثار، چند فیلم به شکل زنجیره ای در یک نشست به نمایش در نمی آیند.

  1. آینده داران فیلم کوتاه

بخش فیلم کوتاه جشنواره بین المللی فیلم روتردام یکی از متنوع ترین، گسترده ترین و مهمترین بستر نمایش آثار کوتاه فیلم سازان و هنرمندان، در جهان محسوب می شود. از این رو است که این بخش تعداد زیادی از علاقه مندان و فعالان حوزه فیلم کوتاه را به روتردام میکشاند. آثار کوتاه ارائه شده در جشنواره به صورت برنامه های دسته ای به نمایش گذاشته شده و همچنین به شکل چیدمان و در کنار فیلم های سینمایی بلند نیز به نمایش گذاشته می شوند. فیلم های انتخاب شده برای این بخش بازه گسترده ای از آثار روایی، فیلم های تجربی، آثار هنرمندان بصری، تا فیلم هایی که سازندگانشان نمی خواهند در ژانر خاصی قرار گیرند، را در بر میگیرد.

  1. آواها

وجه ممیزه فیلم های به نمایش درآمده در بخش صداهای جشنواره بین المللی فیلم روتردام داستان قدرتمند، کاراکترهای منحصر به فرد، سوژه های خیره کننده و طرح مایه های مهم، می باشد. هر فیلم در بردارنده نوعی نگاه تازه به جهانی است که در آن زندگی می کنیم که از طریق صدای منحصر به فرد فیلم سازش به گوش می رسد.

  1. رقابت پرده سینما

جایزه پرده سینمای VPRO هدف خود را در حمایت از سینمای غیرتجاری در هلند، قرار داده است. در این بخش تعداد هشت فیلم تازه به هیئت داورانی متشکل از دوستداران سینما ارائه میشود تا از میان آن ها برنده این جایزه را انتخاب کرده و به دیگر دوستداران سینمای مستقل و غیرتجاری پیشنهاد دهند. فیلم برگزیده در این رقابت به شکل تضمینی در سینماهای هلند به حق نمایش دریافت می کند.

  1. برنامه اصلی بخش آواها

در این بخش مجموعه ای از 25 فیلم از چهارسوی جهان انتخاب می شود. در این بخش فیلم سازان مشهور و تازه کار به بیان دیدگاه و تعریف خود از وضعیت انسان عصر حاضر می پردازند.

  1. لایم لایت

این بخش به پیش نمایش برخی آثار سینمایی برجسته سال پرداخته می شود. در این بخش تقریبا 30 اثر که در قرار است در سینماهای مستقل هلند به نمایش در آیند، اولین نمایش خود را تجربه می کنند.

  1. جشنواره روتردام زنده

بخش زنده جشنواره بین المللی فیلم روتردام تجربه منحصر به فرد نمایش همزمان فیلم های مختلف در سینماها و برخی پلتفرم های برخط در اروپا و دیگر نقاط جهان را به دست می دهد. از این طریق مخاطبان خارج از روتردام می توانند از طریق تصاویر زنده، تصاویر فیلم سازان و عوامل فیلم های به نمایش درآمده، را دنبال کرده و در برنامه های پرسش و پاسخ و دیگر برنامه های تعاملی شرکت کنند.

  1. اسکوپیتون

در هشت شب متوالی که ژانرهای مختلف موسیقی با اجراهای افزوده زنده و در محیطی کاراکتریستیک از طریق مستندهایی مرتبط مورد بررسی قرار می گیرند. مستندهای این بخش از این جنبه که به پیشینه شناسی اجتماعی آثار موسیقیایی می پردازند، منحصر به فرد می باشند.

  1. آواهای فیلم کوتاه

همانطور که در بخش آینده داران آورده شد، فیلم های کوتاه به نمایش در آمده در جشنواره بین المللی فیلم روتردام از اهمیت بسزایی در ساختار جشنواره برخوردار می باشند. در این بخش نیز تلاش شده می شود که فیلم های کوتاهی با روایت های منحصر به فرد از سوی فیلم سازان به نمایش در آید.

  1. فوکوس عمیق

در این بخش تلاش میشود تا با عمق نگاه بیشتری به فیلم سازی نوین نگریسته شود. بخش فوکوس عمیق با مجموعه ای از نشست ها، مسترکلاس ها برنامه های با طرح مایه های اصیل و چارچوب های متنوع دیگری، به کنکاش در جهان سینما بپردازد.

  1. امضاها

رسالت بخش امضا گردهم آوردن فیلم سازانی است که وجه متمایزشان خلق و توسعه فرم فیلم سازی ای بسیار شخصی و منحصر به فرد است. کار اینچنین فیلم سازانی که فرمی بسیار شخصی را به امضای کار خود تبدیل کرده اند، گاهی مورد تحسین قرار گرفته و گاهی در عرصه جهان سینما مورد غفلت قرار می گیرد. بخش امضاها علاقه دارد تا روایت گر داستان های شخصی اینگونه فیلم سازان باشد. 

  1. بازیابی

هرساله بخش بازیابی تعداد تقریبی دوازده فیلم سینمایی، مستند و هنرهای مرتبط با فیلم که به وضوح یا در روج خود ارتباط نزدیکی با تاریخ سینما را ساخته اند را به نمایش در می آورد. از جمله آثاری که در این بخش به آنها پرداخته می شود می توان به مقالات مرتبط با فیلم، فیلم های بازیابی شده، بازتولید آثار، پرتره، تصاویر پیدا شده از فیلم ها و همچنین پرفورمنس و چیدمان هایی که یادآور شاخصه های فراموش شده این حوزه می باشند، اشاره کرد.

  1. بازنگری و فوکوس بر روی فیلم سازان

در هر دوره جشنواره بین المللی فیلم روتردام به عرضه دوره آثار یک یا دو هنرمند که نیاز به کشف دوباره آن ها احساس می شود، می پردازد. در این بخش معمولا به مناسبت نمایش فیلم جدیدی از یک فیلم ساز، مسیر هنری او در برنامه ویژه ای مورد بازنگری قرار گرفته میشود.

  1. فوکوس عمیق در فیلم کوتاه

با توجه به اهمیت موضوع فیلم کوتاه در جشنواره بین المللی فیلم روتردام، در بخش فوکوس عمیق نیز بخش ویژه ای به فیلم کوتاه اختصاص داده شده است که در آن به بازنگری آثار فیلم سازان مدعو پرداخته می شود. این بخش همچنین در برگیرنده مستر کلاس هایی است که شامل زنجیره سخنرانی هایی از سوی فیلم سازان و هنرمندان مدعو بوده و حضور در آن ها برای عموم آزاد می باشد.

  1. دورنما

در این بخش برنامه طرح مایه اصلی جشنواره بین المللی فیلم روتردام ارائه شده و مسائل مرتبط اجتماعی و سیاسی در سینما مورد بررسی و واکاوی قرار می گیرد.

 

سینه مارت (بازار فیلم)

سینه مارت عبارت است از رویدادی موازی با جشنواره بین المللی فیلم روتردام که در آن مجموعه ای دقیق از پروژه های فیلم بلند مستقل با احتمال موفقیت در بازار، ارائه می شود. در همین راستا این بخش موازی در برگیرنده جلسات و کنفرانس هایی مرتبط با سینما میشود که در آن سینماگران و اعضای این صنعت با یکدیگر به تبادل نظر می پردازند. قابل توجه است که ارائه و ارسال آثار سینمایی به این بخش از رویه متفاوتی با جشنواره بین المللی فیلم روتردام پیروی می کند.

 

شرایط و زمانبندی ارسال فیلم به جشنواره

جشنواره بین المللی فیلم روتردام هر ساله از اوایل بهمن ماه کار خود را آغاز کرده و برای 10 روز ادامه پیدا می کند. علاقه مندان به حضور در این جشنواره می توانند آثار خود را 11 دی ماه تا 29 شهریور ماه برای فیلم های کوتاه و تا 30 مهرماه برای فیلم های بلند به سایت جشنواره به آدرس https://iffr.com/ مراجعه کنند.

قوانینی که باید قبل از ارسال فیلم به جشنواره بدانید

  1. میزان طول پخش فیلم های بلند ارائه شده به جشنواره باید بالای 60 دقیقه و فیلم های کوتاه زیر 60 دقیقه باشد
  2. فیلم های ارائه شده به جشنواره نباید پیش از 11 دی ماه سال جاری میلادی تولید شده باشند.
  3. فیلم هایی که اولین اکران عمومی جهانی و بین المللی خود را تجربه می کنند از اولویت بیشتری بخوردار می باشند.
  4. فیلم هایی که پیش از این در هلند به نمایش در آمده اند نمیتوانند در جشنواره حضور داشته باشند.
  5. فیلم های دانشجویی به استثنا فیلم های تولید شده پس از فارغ التحصیلی نمیتوانند در جشنواره حضور داشته باشند.
  6. فیلم هایی که پیش از این به جشنواره ارسال شده و مورد قبول واقع نشده اند نمی توانند در جشنواره حضور پیدا کنند.

هزینه ثبت آثار در جشنواره بین المللی فیلم روتردام

هزینه ثبت آثار به جشنواره بین المللی فیلم روتردام باید به شکل برخط و به هنگام ثبت نام پرداخته شود. این هزینه برای فیلم های سینمایی بلند 55 یورو و برای فیلم های کوتاه 30 یورو می باشد.

ارسال اثر

نسخه ثبت نامی فیلم ها را می توان در وبسایت ویمئو بارگذاری کرده و لینک آن را در فرم ثبت نام برخط به جشنواره ارائه کرد. نسخه فایل های دیجیتالی فیلم تنها با تایید جشنواره امکان ارسال دارند. همچنین میتوان نسخه ای از فیلم را به شکل حلقه دی وی دی به آدرس زیر ارسال کرد.

International Film Festival Rotterdam

Attn: Programme Department

By regular (air) mail:

P.O. Box 21696

3001 AR Rotterdam

The Netherlands

IFFR+box

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها