{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه تولد جکی چان

به بهانه تولد جکی چان
کدخبر : 3006

چان کُونگ سانگ (به چینی: 陳港生) (زاده ۷ آوریل ۱۹۵۴ در هنگ کنگ) مشهور به جکی چان؛ رزمی‌کار حرفه‌ای در رشته‌های هاپکیدو و ووشو، هنرپیشه، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس، بدل‌کار، خواننده و صداپیشه اهل چین است. او بخاطر ایفای نقش در فیلم‌های کمدی-اکشن مشهور است.

به گزارش هنر ام‌روز، «جکی چان» بازیگر معروف فیلم‌های اکشن در سال ۱۹۵۴ در هنگ کنگ به‌دنیا آمد. پدرش «چارلز چان» و مادرش «لی‌لی چان» در سفارت فرانسه درهنگ‌کنگ کار می‌کردند.

نام جکی چان از زمانی بر روی او گذاشته شد؛ که او در استرالیا کار می‌کرد و مردم و صاحب کار او را جکی صدا می‌زدند.

وضعیت مالی خانواده چان آن‌قدر نامناسب بود که آنان می‌خواستند جکی پنج ساله را در برابر هزار و پانصد دلار به یک دکتر انگلیسی بفروشند، اما از کارشان منصرف شدند و تصمیم گرفتند برای یافتن کار بهتر به استرالیا مهاجرت کنند. اما جکی را در سن هفت سالگی به یک پانسیون در هنگ‌کنگ فرستادند.

جکی از هفت سالگی به مدت ده سال، یعنی تا سال ۱۹۷۱ نزد استادی به‌نام «یوشان یوان» عملیات آکروبات، کونگ‌فو، اپرای چینی، پانتومیم و آواز را آموخت. ۸ ساله بود که در فیلم «هفت شانس کوچولو» نقش کوتاهی را بازی کرد. سپس به‌عنوان بازیگر خردسال در فیلم‌های موزیکال هنگ کنگی فعالیت داشت. او در خیابان مشاهیر آمریکا و خیابانی در هنگ کنگ دارای ستاره است. جکی چان به ۱۱ زبان ازجمله: اسپانیایی، انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، روسی و آلمانی تسلط کامل دارد.

کارها

جکی چان در ابتدای ورود به حرفه فیلم‌سازی در فیلم‌های اژدها وارد می‌شود و خشم اژدهای بروس لی به عنوان سیاهی‌لشکر و بدل‌کار ایفای نقش نمود. زندگی‌نامه جکی چان اولین تجربه بازیگری وی در بزرگسالی در سال ۱۹۷۱ بود که فیلم «ببر کوچک کانتون» نام داشت. او در سال ۱۹۷۲ در فیلم «خشم اژدها» که یکی از فیلم‌های مشهور بروس لی بود، به‌عنوان بدل کار بازی کرد. البته در صحنه‌ای که مرتفع‌ترین سقوط سینمایی آسیا بود، جان سالم به‌در برد. او در این سال در فیلم پرفروش «مار در سایه عقاب» و کمدی کونگ‌فوی «استاد مست» را بازی کرد و خود را به‌عنوان مشهورترین ستاره هنرهای رزمی آسیا پس از بروس‌لی تثبیت کرد. در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار در یک فیلم آمریکایی به نام «نزاع بزرگ» ظاهر شد.

در سال ۱۹۸۶ سومین فیلم پرفروش دهه ۸۰ هنگ کنگ را با نام «شمشیر خدایان» بازی کرد. در همین فیلم بود که هنگام یک بدل‌کاری در زمان فیلمبرداری در یوگسلاوی سقوط کرد و استخوان جمجمه‌اش خرد شد و تحت عمل جراحی مغز قرار گرفت. جکی چان در سال ۱۹۹۵ در هنگام بازی درفیلم «جنجال در شهر» مچ پایش شکست. او تاکنون در بیش از ۱۵۰ فیلم بازی کرده‌است. جکی چان هنرپیشه فیلم‌های اکشن سینمای آمریکا، از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان سفیر حسن نیت صندوق حمایت از کودکان بی‌سرپرست (یونیسف) و انجمن کمک به کودکان مبتلا به بیماری ایدز این سازمان انتخاب شد.

جکی چان یک شرکت تولیدی پیراهن و بلوز مردانه تأسیس کرده‌است. نام خط تولید لباس مردانه وی متشکل از دو حرف نام خود او می‌باشد و بر روی پیراهن‌های شرکت تولیدی جکی چان طرحی از اژدهای چینی حک شده‌است. او در روز افتتاح شرکت تولیدی‌اش چندین پیراهن به هنرمندان هالیوودی هدیه داد. جکی چان می‌گوید: می‌خواهد همه طرح‌های بلوزهایش برگرفته از معیارها و آداب و سنن چینی باشد و از تصاویر غربی استفاده نکند.

او که بدل کاری‌های فیلم‌هایش را خودش انجام می‌داد، بدل کاری‌هایی که آنقدر خطرناک بودند که شرکت‌های بیمه حاضر به بیمه کردن آن نبودند در نهایت در سال ۲۰۱۲ در مراسمی اعلام کرد که دیگر بدل کاری انجام نمی‌دهد.

وی همچنین در مجموعه فیلم‌های پاندای کونگ فوکار گویندگی نقش استاد میمون را بر عهده داشته‌است.

دستمزد

چان در سال ۲۰۱۶ با درآمد خالص بیش از ۶۱ میلیون دلار بعد از دواین (راک) جانسون پولسازترین بازیگر مرد جهان بود. همچنین او با دارایی خالص بیش از ۴۰۰ میلیون دلار جزو ثروتمندترین بازیگران هالیوودی محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها