{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زادروز اما واتسون

زادروز اما واتسون
کدخبر : 3237

اما شارلوت دوئر واتسون (به انگلیسی: Emma Charlotte Duerre Watson؛ زادهٔ ۱۵ آوریل ۱۹۹۰) بازیگر و مانکن بریتانیایی زادهٔ پاریس در فرانسه است.

به گزارش هنر ام‌روز،  اما واتسون با بازی در نقش هرماینی گرنجر در مجموعه فیلم‌های هری پاتر به شهرت رسید. او در حالی این نقش را بازی کرد که تنها ۱۱ سال داشت و قبل از آن، فقط در نمایش‌نامه‌های مدرسه‌اش به اجرا پرداخته بود. وی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ در تمام فیلم‌های هری پاتر در کنار دنیل ردکلیف و روپرت گرینت نقش‌آفرینی کرد.

اِما شارلوت دوئر واتسون، در تاریخ ۱۵ آوریل ۱۹۹۰ در پاریس، فرانسه به دنیا آمد. مادر او ژاکلین لوسبی و پدرش کریس واتسون بودند که هر دوی آن‌ها شغل وکالت داشتند و اهل کشور انگلستان بودند. یکی از مادربزرگان اما اهل فرانسه بود. اِما تا ۵ سالگی در فرانسه بزرگ شد و قبل از آن که به همراه مادر و برادر کوچک‌ترش، الکس به آکسفوردشایر، انگلستان (به انگلیسی: Oxfordshire) نقل مکان کند، پدر و مادرش از هم جدا شده بودند.
واتسون از ۶ سالگی به بازیگری علاقه پیدا کرد و برای چند سال در شعبه تئاتر هنر استیج‌کوچ شهر آکسفورد آموزش دید و به صورت پاره وقت در تئاتر مدرسه‌ای که در آن درس می‌خواند به بازیگری، رقص و خوانندگی پرداخت.
واتسون تا سن ۱۰ سالگی، تنها در نقش اول نمایش‌های مدرسه‌اش مانند «آرتور: سال‌های جوانی و شاهزادهٔ خوشحال» بازی کرده بود اما هیچ‌گاه به صورت حرفه‌ای بازی‌ای انجام نداده بود. فعالیت‌های دیگر او در مدرسه مسابقه دیسی پرت پوئتری کمپتیشن بود که در سن ۷ سالگی توانست نفر اول در گروه سنی خودش شود.
 
حرفه
دنیل ردکلیف، اما واتسون و روپرت گرینت در افتتاحیه قسمت دوم یادگاران مرگ در لندن در ژوئیه ۲۰۱۱
واتسون در ۹ سالگی برای بازی در نقش هرمیون گرنجر انتخاب شد. او پیش از این نمایش‌های مدرسه‌ای را اجرا می‌کرد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ او در کنار دنیل ردکلیف و روپرت گرینت در ۸ فیلم هری پاتر بازی کرده‌است. واتسون با بازی در مجموعهٔ هری پاتر توانسته‌است چندین جایزه و و بیش از ۱۰ میلیون پوند درآمد داشته باشد. در سال ۲۰۰۷، واتسون در دو کار غیر هری پاتری نیز ایفای نقش نمود یکی از آن‌ها فیلم «کفش‌های باله» که اقتباس تلویزیونی از یک رمان و دیگری فیلم پویانمایی با نام «افسانهٔ دسپیرو» می‌باشد. کفش‌های باله در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۰۷ با ۵٫۲ میلیون مخاطب پخش شد، و داستان دسپرو بر اساس رمانی با همین نام به قلم کیت دیکامیلو در تاریخ ۲۰۰۸ با فروش جهانی ۷۰ میلیونی خود روبرو شد.

 

مجموعه هری پاتر
در سال ۱۹۹۹ واتسون نقش هرمیون گرنجر در فیلم هری پاتر و سنگ جادو را بازی کرد پس از این، در فیلم‌های هری پاتر و تالار اسرار، هری پاتر و زندانی آزکابان، هری پاتر و جام آتش و هری پاتر و محفل ققنوس نیز شرکت داشت. طرفداران هری پاتر نظرات متفاوتی دربارهٔ بازی واتسون به عنوان هرمیون گرنجر دارند. عده‌ای اعتقاد دارند که او برای این نقش بسیار مناسب است و عده‌ای دیگر معتقدند که واتسون توانایی نمایش سستی‌ها و عیب‌های گرنجر را ندارد. شکایت عده دیگر از زیبایی او است؛ زیرا شخصیت گرنجر با توجه به نوشته‌های جی کی رولینگ کاملاً ساده است (نه زشت و نه زیبا).

 

بازی در فیلم‌های دیگر
در سال ۲۰۰۷ اِما برای اولین بار بازی در فیلمی غیر از هری پاتر را تجربه کرد و در فیلم تلویزیونی «کفش‌های باله» نقش «پائولین فوسیل» را بازی کرد؛ و در یک سال بعد در انیمیشن «افسانهٔ دسپرو» حضور یافت و نقش شاهزاده پی را دوبله کرد. همچنین پس از آن، در فیلم «هفته‌ای که با مریلین گذراندم» در نقش «لوسی» مشغول به کار شد. وی در فیلم «مزایای سر به زیر بودن» نیز بازی کرده‌است.
در فیلم حلقه بلینگ (محصول ۲۰۱۳)، اما واتسون در نقش «نیکی» ظاهر شد. این فیلم بر اساس حوادث واقعی گروه سارق «حلقهٔ بلینگ» ساخته شده‌است. در این فیلم اِما یک نسخه ساختگی از شخصیت «الکسیس نیرسا» را که یک شخصیت تلویزیونی و یکی از هفت نوجوانی است که در سرقت‌ها دست داشته‌اند، بازی کرده‌است. در حالی که نقدهای این فیلم، حالتی ضد و نقیض داشته‌اند، ولی به تصویر کشیدن شخصیت نیکی توسط اما واتسون، کمتر مورد توجه آن‌ها بوده‌است. در همین حال، پرده سینماها در سال ۲۰۱۳ شاهد نقش‌آفرینی اما واتسون در قالب یک نقش مکمل در یک کمدی آخرالزمانی نیز بود. این فیلم، «این پایان است» نام دارد که در آن، بازیگرانی مانند سث روگن، جیمز فرانکو، اما واتسون و خیلی‌های دیگر یک نقش اغراق‌آمیز از خود را بازی کرده‌اند. وی در مورد حضور در این فیلم گفته‌است که نمی‌توانسته فرصت اولین کمدی‌اش را در کنار برخی از بهترین کمدین‌های سینما از دست بدهد.

 

در ژوئن ۲۰۱۲، مشخص شد که اما واتسون برای بازی در نقش ایلا در فیلم «نوح» به کارگردانی «دارن آرونوفسکی» انتخاب شده‌است. فیلم‌برداری این اثر از چند ماه بعد از انتخاب او آغاز شد و در مارس ۲۰۱۴ به اکران رسید.
یکی از فیلم‌های اما واتسون، «بازگشت» (به انگلیسی: Regression) است که آلخاندرو آمنابار نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده داشته‌است. زمان اکران آن برای سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته شده بود. در این فیلم، اِما در نقش مقابل اتان هاوک قرار گرفت. کلنیا فیلم دیگر اما واتسون است که اکران آن هم در سال ۲۰۱۵ بود. اِما همچنین در نقش «بل» در فیلم جدید «دیو و دلبر» نیز نقش‌آفرینی کرده‌است. اِما برای بازی در این فیلم پیشنهاد بازی در نقش «میا» در فیلم «لا لا لند» را رد کرد و این نقش به اما استون رسید. او در سال ۲۰۱۷ همراه تام هنکس در فیلم دایره (circle) ایفای نقش کرده‌است.

 

فشن و مد
در سال ۲۰۰۵ میلادی، اِما کار مدلینگ خود را با گرفتن یک عکس برای [مجله تین ویگ] شروع کرد. او جوان‌ترین ستاره‌ای بود که بر روی جلد این مجله قرار می‌گرفت. سه سال بعد، خبرگزاری بریتیش پرس گزارش داد که قرار بوده‌است اما واتسون جایگزین کیرا نایتلی به عنوان چهره کانال فشن هاوس شود؛ ولی این موضوع توسط هر دو طرف رد شد. در ژوئن سال ۲۰۰۹، بعد از چند ماه که از شایعات می‌گذشت، اما واتسون تأیید کرد که برای مد پاییز و زمستانه بوربری با این شرکت همکاری خواهد کرد. اِما در شش حالت مختلف، مبلغی حدود ۸ میلیون پوند دریافت کرد. وی همچنین در مد بهاره و تابستانه بربری در ۲۰۱۰ در کنار برادرش، الکس واتسون و جورج کریگ (موزیسین) و نیز مت گیلمور و مکس هورد (مدل) ظاهر شد.[۲۱] در فوریه ۲۰۱۱، اما واتسون موفق به کسب عنوان استایل آیکون از بریتیش اله توسط دیم ویویان وستوود شد.در همین حال، کار وی در زمینه فشن و مد با انتخاب او به عنوان چهره لنکوم در مارس ۲۰۱۱ ادامه یافت.

 

تحصیلات
بر اساس گفته خودش، وی در دوران مدرسه درس‌های تاریخ و هنر را بیشتر و ریاضی کمتر گرایش داشت. پس از مدرسه، واتسون یک سال برای فیلمبرداری هری پاتر و یادگاران مرگ که در فوریه ۲۰۰۹ آغاز می‌شد وقفه ای در تحصیل خود ایجاد کرد و گفته بود قصد ادامه تحصیلش را دارد و بعدها تأیید نمود که دانشگاه براون در پرویدنس رولد آیلند را انتخاب کرده‌است. در مارس ۲۰۱۱ پس از ۱۸ ماه در دانشگاه، واتسون اعلام کرد که دوره درسی را برای " "به تعویق می‌اندازد. اگرچه وی در کالج ورکستر آکسفورد طی سال تحصیلی ۲۰۱۱–۱۲ به عنوان دانشجو مهمان شرکت داشته بود. در ۲۵ مه سال ۲۰۱۴ وی در رشته ادبیات انگلیسی با مدرک کارشناسی از دانشگاه براون فارغ‌التحصیل شد.

 

فعال حقوق زنان
واتسون فعالیت‌های بسیاری در راستای ارتقای تحصیل دختران انجام داده‌است. در ژوئیه سال ۲۰۱۴ به عنوان سفیر حسن نیت زنان سازمان ملل انتخاب گردید[۲۴]؛ و در کمپین he for she فعالیت‌های بسیار زیادی انجام داده‌است. در سال ۲۰۱۸ مبلغ ۱ میلیون پوند‌‌ در‌جریان ‌جنبش ‌دیگر بس است برای جلوگیری از آزار و اذیت جنسی پرداخته ‌است‌.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها