{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زندگینامه و بیوگرافی ایرج قادری

زندگینامه و بیوگرافی ایرج قادری
کدخبر : 3268

ایرج قادری (۲۸ فروردین ۱۳۱۳ در تهران – ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ در تهران)، کارگردان و نویسنده، فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینمای ایران بود.

به گزارش هنر ام‌روز،  ایرج قادری در ۴۱ فیلم کارگردان، ۴ فیلم نویسنده، ۷۱ فیلم بازیگر، ۹ فیلم تهیه‌کننده و ۱ فیلم تدوین‌گر بود. نخستین کار سینمایی او بازی در فیلمِ چشمه آب حیات به سال ۱۳۳۸ و واپسین کارش کارگردانی و بازی در فیلمِ شبکه به سال ۱۳۸۹ بود.

ایرج قادری در سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و دارای تحصیلات ناتمام در رشته داروسازی بود. او در سال ۱۳۳۰ با تهمینه اطمینان مقدم ازدواج کرد و در سال ۱۳۳۳ فرزندش تورج به دنیا آمد. تورج در سال ۱۳۵۳ در یک تصادف رانندگی درگذشت. ایرج قادری بعد از انقلاب با هما قادری (فاطمه محمودی) ازدواج کرد که حاصل آن پسری به نام ژوبین می‌باشد. تهمینه، همسر اول ایرج، در ۲۶ آذر ۱۳۹۹ بر اثر ابتلا به کرونا در ۸۵ سالگی درگذشت.

tahmineh-atminan-moghaddam-wife-of-iraj-ghaderi-3-600x600

او سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی «پانوراما» را به همراه موسی افشار تأسیس کرد. وی فعالیت خود در دوران پس از انقلاب با ساخت فیلم‌های: برزخی‌ها (۱۳۶۰) و دادا (۱۳۶۱) و تاراج (۱۳۶۳) ادامه داد. بعد از این فیلم به علت ممنوع‌الفعالیت بودن تا اوایل دهه ۷۰ فیلمی نساخت و با درام جنایی می‌خواهم زنده بمانم فیلمنامه‌ای از رسول صدرعاملی و بر اساس داستان زندگی پدرام تجریشی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

 

ایرج قادری در اردیبهشت ۱۳۹۱ به دلیل تشدید بیماری سرطان مثانه در بیمارستان مهراد بستری شد و به دلیل همین بیماری در ۱۷ اردیبهشت درگذشت. خاکسپاری ایرج قادری در همان روز مرگ او (۱۷ اردیبهشت) و در آرامگاه بهشت سکینه در کرج برگزار شد. طبق وصیت ایرج قادری کلیه هزینه مراسم و یادبود وی به مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا گردید. محمد رضا گلزار و جمشید هاشم پور از بازیگرانی هستند که موفقیتشان را مدیون ایرج قادری هستند.
 
فعالیت‌های حرفه‌ای
ایرج قادری در ۴۱ فیلم کارگردان، ۴ فیلم نویسنده، ۷۱ فیلم بازیگر، ۹ فیلم تهیه‌کننده و ۱ فیلم تدوین‌گر بود.
فیلم سینمایی پاتو زمین نذار از جمله فیلم‌های سینمای موفق ایرج قادری بود. سعید سلطانی کارگردان سری‌های مختلف سریال ستایش عنوان کرده‌است که سنگ بنای کار را ایرج قادری گذاشت اما پس از ساخت ۲۰۰ دقیقه از کار به علت بیماری انصراف داد و من به جایش آمدم.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها