{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زادروز ویلیام هولدن

زادروز ویلیام هولدن
کدخبر : 3274

ویلیام هولدن (به انگلیسی: William Holden)‏ (۱۷ آوریل ۱۹۱۸–۱۲ نوامبر ۱۹۸۱) هنرپیشهٔ آمریکایی بود.

به گزارش هنر ام‌روز،  ویلیام فرانکلین بیدل در ۱۷ آوریل ۱۹۱۸ در اوفالون، ایلینوی به دنیا آمد. پدرش داروساز «ویلیام فرانکلین بیدل سینیور» (۱۸۹۱–۱۹۶۷) یک شیمی‌دان صنعتی و مادرش «مری بلنش بال» (۱۸۹۸–۱۹۹۰) یک معلم بود. خانواده ویلیام هولدن هنگامی که او سه ساله بود به پاسادینا، کالیفرنیا مهاجرت کردند.

در سال ۱۹۳۷ هنگامی که او در کالج شهر ساوت پاسادنا درس شیمی می‌خواند قراردادی برای بازی در فیلمی با شرکت فیلم‌سازی پارامونت امضاء کرد.

اولین نقش آفرینی در جلوی دوربین را در سال ۱۹۳۹ در فیلم مرد محبوب و موفق تجربه کرد و این نام تا دوران پیری همراه او بود.

پس از بازگشت از جنگ جهانی دوم دو نقش بزرگ را در فیلم‌های سانست بلوار و چشم و گوش بسته یا (معصوم) بازی کرد. او در سال ۱۹۵۳ برنده اسکار در فیلمی به کارگردانی بیلی وایلدر به نام بازداشتگاه شماره ۱۷ شد.

در سال ۱۹۵۳ به خاطر بازی در فیلم بازداشتگاه ۱۷ در نقش سافتن می‌باشد. او در هالیوود ملقب به نام پسر طلایی در استدیوی پارامونت است و در دهه ۱۹۵۰ (میلادی) از بزرگترین بازیگران کمپانی پارامونت به حساب می‌آمد.

در ۱۲ نوامبر ۱۹۸۱ در سن ۶۳ سالگی در سنتا مونیکا، کالیفرنیا درگذشت. در خانه‌اش بر اثر سقوط و جراحت پایش می‌لغزد و سرش به لبهٔ میزی می‌خورد.

در سال ۱۹۴۱ با برندا مارشال ازدواج کرد آنها صاحب دو فرزند پسر به نام‌های پیتر و اسکات شدند و دختری به نام ویرجینیا را نیز به فرزندی قبول کرد. ویلیام و برندا در سال ۱۹۷۱ از همدیگر جدا شدند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها