{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زادروز جیمز استوارت

زادروز جیمز  استوارت
کدخبر : 4146

جیمز میتلند «جیمی» استوارت (به انگلیسی: James "Jimmy" Mitland Stewart) (زادهٔ ۲۰ مهٔ ۱۹۰۸ – درگذشتهٔ ۲ ژوئیهٔ ۱۹۹۷) بازیگر آمریکایی و افسر ارشد ارتش بود.

به گزارش هنر ام‌روز، جیمز متیلد استوارت در ۲۰ مهٔ ۱۹۰۸ در شهر ایندیانای ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد. خانوادهٔ اصالتاً اسکاتلندی-ایرلندی‌اش از آن آمریکایی‌های قدیمی و متعهد به وطن بودند و پدربزرگش هم ژنرال بود. این فرهنگ خانوادگی در جیمز استوارت تبلور خاصی پیدا کرد. پس از این‌که بدون هیچ آموزش بازیگری به سینما وارد شد، در فیلم‌های کارگردانان معروفی چون کاپرا، هیچکاک، آلدریچ، آنتونی مان و… بازی کرد و در دوران رکورد اقتصادی آمریکای پس از جنگ جهانی به قلب‌های مردم راه گشود و میان همه قشرها محبوبیت زیادی پیدا کرد. او در اکثر فیلم‌هایش نقش مردی خوب و ساده‌لوح را ایفا کرد و در وسترن هایش قوی و ثابت‌قدم نشان داد. بلندی قدش ۱۹۱ سانتی‌متر بود و او را از دوستان و همکارانش متمایز می‌کرد.

استوارت با ورود به حوزهٔ همکاری با کارگردانی به نام آنتونی مان، وارد حوزهٔ قلمرو غربی سینمای جهان شد.اولین همکاری استوارت به عنوان بازیگر در فیلم‌های مان به سال ۱۹۵۰، برای بازی در فیلم وینچستر ۷۳ باز می‌گردد.

مؤسسهٔ فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۹ او را در ردهٔ سوم برترین هنرپیشگان مرد تاریخ سینما قرار داد. از فیلم‌های این بازیگر به فیلم شناندوا در ایران به‌عنوان گلوله مرز نمی‌شناسد می‌توان نام برد.

آثار سینمایی جیمز استوارت
رزماری 
سرعت 
دختر شهر کوچک
به دنبال مرد
هفتمین بهشت 
نیوی بلو و گلد
نمی‌توانی این را با خودت ببری 
آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود
دستری دوباره می‌راند
فروشگاه کنار خیابان
داستان فیلادلفیا 
بیا با من زندگی کن 
چه زندگی شگفت‌انگیزی 
طناب 
هاروی 
وینچستر ۷۳
پیکان شکسته 
خم رودخانه 
بزرگترین نمایش روی زمین 
مهمیز برهنه 
ثاندر بی
داستان گلن میلر 
پنجره عقبی
مردی از لارامی 
مرکز هوایی استراتژیک
مردی که زیاد می‌دانست
روح سنت لوئیس 
سرگیجه
تشریح یک قتل 
ایکس- ۱۵
دو نفر با هم تاختند 
مردی که لیبرتی والانس را کشت
چگونه غرب تسخیر شد 
پاییز قبیله شاین 
پرواز ققنوس
نسل کمیاب
تیرانداز 
دنیا در جنگ
فرودگاه ۷۷ 
MV5BNWQ2ZmUyMDAtMDVjZC00YjdhLThiNjEtMTRiZDdhYzFiN2E0XkEyXkFqcGdeQXVyNzc5NjM0NA@@._V1_
3229120421459576000
mr-smith-goes-to-washington-1939-002-james-stewart-jean-arthur-photo-book-00m-f5v

 

James_Stewart_in_Mr._Smith_Goes_to_Washington_(1939)_(cropped)

Anatomy_of_a_Murder_Three_Reasons_Still_original

-Mashup-جیمز-استوارت-در-دیدار-کوبریک-با-هیچکاک-دیدار

MV5BMTM5NTYwMjEzM15BMl5BanBnXkFtZTcwNjYzMjAyNw@@._V1_SY1000_CR0012771000_AL_

vertigoph-476x317

افتخارات جیمز استوارت

او در فهرست صد ستارهٔ تمام دوران مجلهٔ امپایر در جای دهم ایستاد. در نظرسنجی سال ۱۹۹۹ اینترتینمنت ویکلی بهترین هنرپیشهٔ کلاسیک لقب گرفت. بنیاد فیلم آمریکا او را به‌عنوان سومین فرد در فهرست پنجاه بازیگر اسطوره‌ای قرار داد؛ ستاره‌ای که بی‌رنگ درخشید.

او برندهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم داستان فیلادلفیا (۱۹۴۰) شد. همچنین، نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم هاروی (۱۹۵۰) گلدن گلوب شد.

در لیست ۲۵۰ فیلم برتر دنیا ولی در حدود هفت فیلم در کارنامه دارد که اکثر آن ها به کارگردانی آلفرد هیچکاک و فرانک کاپرا بوده است.

درگذشت

در فوریه ۱۹۹۴ که همسرش فوت کرد او نتوانست با این اتفاق کنار بیاید. بعد از مراسم خاکسپاری زیاد در مجامع عمومی ظاهر نشد و بیشتر وقت‌اش را در اتاق خواب همسرش می‌گذراند. به گفته روزنامه‌های آن زمان پس از مدتی بیماری آلزایمر گرفت. به هر حال آن قدر این اتفاق برای استوارت سنگین بود که دیگر نتوانست به زندگی عادی برگردد و در نهایت سه سال بعد در ۲ ژوئیهٔ ۱۹۹۷ درگذشت. بیش از ۳۰۰۰ نفر، که عمدتاً از آدم‌های مشهور هالیوود بودند، در مراسم خاکسپاری او شرکت داشتند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها