{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مسیر کنسرت‌ ها بر مدار عهد و قول، ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دروغ آن را گل نکنیم

مسیر کنسرت‌ ها بر مدار عهد و قول، ۶۰ اجرا در ۲۰ روز/ با دروغ آن را گل نکنیم
کدخبر : 13545

برای پاسخ به تعداد انگشت شمار تنگ‌نظران رشد جریان موسیقی کشور باید گفت تنها طی ۲۰ روز پیش رو با ۶۰ کنسرت مختلف و متنوع از انواع گونه‌های موسیقایی مواجه هستند که حتی تطبیق این تعداد کنسرت در قیاس با مدت مشابه در سال‌های پیش‌ از شیوع کرونا نیز عددی رکوردشکن به شمار می‌رود.

به گزارش هنر ام‌روز، هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد تسریع روند واکسیناسیون و گام برداشتن جامعه به سمت ایمنی نسبی بودیم. ثمره این مهم بازگشت آرام‌آرام فعالیت‌های مختلف جامعه در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر بر مدار آرامش و استمرار بود. شاید طلایه‌دار این اتفاق برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، فیلم و موسیقی فجر بود. اتفاق و رخدادی که طی زمستان ۱۴۰۰ خورشیدی بار دیگر خود به موتور محرک آغاز فعالیت هنرمندان در عرصه‌های مختلف اجرایی و میزبانی از مخاطبان آثار هنری منتج شد.

 

برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در زمستان ۱۴۰۰ سرآغازی بر بازگشایی و میزبانی سالن‌های کنسرت موسیقی در اسفند سال گذشته و همچنین رونق‌بخشی کنسرت‌های موسیقایی در آغاز قرن جدید و فروردین ۱۴۱۰ خورشیدی بود. رخدادی که پیامد آن موجی از شور و نشاط را میان علاقه‌مندان و مخاطبان آثار موسیقایی و امید به رونق گیری اقتصاد این هنر با خود به‌همراه داشت.

تعطیلات نوروزی که همواره به‌عنوان یکی از فصل‌های گرم و پررونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌شمار می‌رود در فروردین ۱۴۰۱ مقارن شده بود با آغاز قرن جدید و اجرایی شدن سیاست‌های کلان فرهنگی دولت مردمی، انقلابی و جهادی سیزدهم مقارن شده بود.

در کنار هم قرار دادن قطعات این پازل درنهایت موجی از کنسرت‌های موسیقی پاپ، تلفیقی، کلاسیک و ردیفی-دستگاهی(سنتی) با خود به همراه داشت. موجی که استمرارش در ایام تعطیلات نوروزی و در ادامه با آغاز ماه مبارک رمضان تا قرار گرفتن در نیمه دوم این ماه و هم‌سویی با ایام لیالی قدر ادامه داشت.

سنت هر ساله، اهرمی بهانه فریب‌کاران

توقف کنسرت‌های موسیقی بنا به سنت هرساله در گرامی‌داشت شب‌های قدر از یک‌سو و سوگواری و تعزیت در رثای شهادت امام اول شیعیان حضرت علی(ع) از سوی دیگر، با همدلی جامعه هنرمندان مانند تمامی مردم همراه بود.

اما گویی همین مهم کافی بود تا این خود به نخستین بزنگاهی بدل شود که سودجویان فریبکار از آن برای ضربه زدن به اوج‌گیری فعالیت‌های فرهنگی بهره ببرند. آنها در فضای مجازی با قلبِ واقعیت ‌بر طبل جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های موسیقی از سوی حراست و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زدند.

اتفاقی که در کنار گفت‌وگوهای محمدالهیاری‌فومنی مدیر دفتر موسیقی و دکتر محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کذب بودن آن ادعاها برملا شد. هر دو بر این مساله تاکید کرده‌اند که روند توقف کنسرت‌ها در نیمه دوم ماه مبارک رمضان و در آستانه لیالی قدر امری متداول و مستمر بوده و خود جامعه هنرمندان نیز در این ایام همسو با تمامی ملت مسلمان ایران به گرامی‌داشت این ایام و تعزیت و سوگواری شهادت حضرت علی(ع) می‌پردازند.

 

آنچنان که شاهد بودیم همزمان با پشت سر گذاشتن لیالی قدر، قرار گرفتن در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر بار دیگر روند کنسرت‌های موسیقایی آغاز شد.

اهمیت حمایت و رشد موسیقی، خروجی مهم دیدار صمیمانه هنرمندان با رئیس‌جمهور

تنوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی تنها بر مدار موسیقی پاپ نمی‌گردد؛ که شاهد اجرای موسیقی‌های کلاسیک، در قالب ارکستر ملی و سمفونیک تهران و همچنین اجرای کنسرت‌های تلفیقی و موسیقی نواحی هستیم

یکی از اتفاقات خجسته و مبارک در ایام ماه مبارک رمضان دیدار صمیمانه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ دولت سیزدهم با اصحاب و اهالی هنر بود.

 

دیدار و نشستی که در کنار صحبت بی‌واسطه، رودررو، صریح، صادقانه و صمیمانه هنرمندان با شخص نخست امور اجرایی کشور یکی از مهم‌ترین خروجی‌های آن دیدار در قالب گفت‌وگوی اصحاب و اهالی هنر موسیقی مطالبه من باب توجه بر موسیقی سنتی (ردیفی-دستگاهی) و نواحی کشورمان بود. اتفاقی که با دستور آیت‌الله رئیسی به معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همسو شد.

البته مسئله اقتصاد هنر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها و شعارهای دولت سیزدهم نیز در قالب یکی دیگر از منویات رییس‌جمهور دولت مردمی سیزدهم مدنظر قرار گرفت. آن‌چنان که شاهد بودیم هم‌زمان با روند صدور مجوز کنسرت‌های موسیقایی برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان؛ قرار گرفتن در آستانه عید سعید فطر و همچنین ایام پیش رو تا پایان ماه اردیبهشت‌ماه نه‌تنها شکل تنوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی تنها بر مدار موسیقی پاپ نمی‌گردد؛ که شاهد اجرای موسیقی‌های کلاسیک، در قالب ارکستر ملی و سمفونیک تهران و همچنین اجرای کنسرت‌های تلفیقی و موسیقی نواحی هستیم. البته که به همان میزان نیز علاقه‌مندان به موسیقی پاپ نیز با تنوع آثار مختلف و متنوع در ایام پیش رو مواجه هستند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها