{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نابغه موسیقی دنیا که بود؟

نابغه موسیقی دنیا که بود؟
کدخبر : 14157
خبرنگار:

خبر درگذشت ونجلیس، آهنگساز بزرگ و شهیر یونانی بسیاری از طرفداران موسیقی را ناراحت کرد. در این گزارش، مروری بر مشهور ترین آثار ونجلیس فقید داریم؛ آثاری که احتمالا به گوش ما ایرانی ها آشنا است.

به گزارش هنر ام‌روز، ونجلیس بزرگ برای ما ایرانی ها بیش از سایر ملل خاطره دارد. سازهای الکترونیک و سبک ماورایی او که انسان را به یاد کهکشان ها می انداخت، باب طبع فضای نسبتا آرمان خواه و تعالی گرای دهه 60 بود. بسیاری از موزیک های برنامه های تلویزیونی آثار مستقیم یا اقتباسی ونجلیس بودند. اقتباس از آثار ونجلیس در صدا و سیما چنان اوج گرفت که باعث شد بسیاری از شهروندان از غنا و استواری موسیقی این آهنگساز شهیر غافل شوند. به هر روی، تکرار سمع یک اثر موسیقایی باعث عوامزده شدن و تنزل آن اثر می گردد؛ آثار ونجلیس نیز دقیقا به همین مشکل برخورد کردند. با این حال، حالا که ونجلیس از دنیا رفته، بهتر است با دقت بیشتر به آثار او گوش کرد تا متوجه عمق و غنای آن گردید.

 

ما در قسمت زیر منتخبی از بهترین آثار ونجلیس را گلچین کرده ایم، اما قبل از شنیدن این آهنگ ها بهتر از مروری بر زندگی نامه این آهنگساز شهیر یونانی داشته باشیم.

ونجلیس که بود؟

اوانجلوس اودیسیاس پاپاتاناسیو متولد 29 مارس 1943 در شهر والس یونان است. یونان کشور آهنگسازان بزرگ است. یانی و تئودوراکیس هم میهنان ونجلیس بوده اند اما زندگی و سبک موسیقایی کاملا متفاوتی دارند. ونجلیس از موسیقی پاپ شروع کرد اما بعد از ورود به سینما توانست به قله های موسیقی الکترونیک و نو دست یابد.

ونجلیس در اوایل دهه 60 میلادی در یونان مورد توجه قرار گرفت. در این زمان، او به عنوان یکی از بنیانگذاران گروه موسیقی «فورمیکس» فعالیت می ‌کرد. این گروه در کنار اجرای آثار هنرمندان دیگر، آهنگ‌ های خود را نیز تولید می‌ کرد. ونجلیس آهنگسازی بیشتر آثار اصلی گروه را برعهده داشت و «نیکو ماستوراکیس» نیز ترانه ‌های انگلیسی گروه را می ‌سرود. در اواخر دهه 60 ونجلیس یک گروه پراگرسیو راک با نام «افرودایتس چایلد» تشکیل داد. در کنار ونجلیس، «دمیس روسوس» خواننده یونانی نیز از اعضای این گروه به‌شمار می‌ رفت.

ونجلیس یک دهه بعد، راه خود را از دوست مشهورش روسوس جدا کرد و وارد سینما شد. بهترین آثار او از دهه 70 به بعد و با ورود به سینما شکل گرفت. ونجلیس با ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی مستند درباره حیات وحش پروژه‌هایی را در کارنامه خود ثبت کرد. این آثار موجب شد تا او از سوی چندین کارگردان مطرح جهان مورد توجه قرار گیرد و سرانجام در سال 1981 با ساخت موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» برنده جایزه اسکار شود.

یکی از مهمترین آثار ونجلیس موسیقی فیلم  «فتح بهشت» با بازی ژرار دوپاردیو و کارگردانی ریدلی اسکات است که برای بزرگداشت پانصدمین سالگرد سفر کریستوف کلمب به دنیای جدید ساخته شده بود. این آهنگ شاید معروفترین اثر ونجلیس در ایران باشد؛ اثری که هنوز هم بر روی تصاویر حماسی گذاشته می شود.

 ونجلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی و سرود رسمی جام جهانی فوتبال 2002 را نیز برعهده داشته است.

از دیگر آثار مشهور این هنرمند می‌توان به بلید رانر، گم‌شده، جنوبگان  اسکندر و .. اشاره کرد. موسیقی متن فیلم‌ های ارابه ‌های آتش و بلید رانر از سوی انجمن فیلم آمریکا نامزد حضور در میان 25 موسیقی متن ماندگار این انجمن شده است.

این آهنگساز فقید یونانی به واسطه ساخت آثاری اتمسفریک و فضایی و انتزاعی، از سوی جامعه علمی و خصوصا فضانوردان مورد ستایش قرار گرفته است و به پاس آثار ماندگاری که در این زمینه منتشر کرده است، سیاره‌ای نیز به نام او ثبت شده است. او تا به امروز موفق به کسب عناوین افتخاری زیادی از جمله نشان شوالیه فرانسه، نشان خدمات عمومی ناسا و ... شده است.

 

مشهور ترین آثار ونجلیس

ونجلیس+2 (1)

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها