{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

«شوالیه راک» کیست؟

کدخبر : 16609

دهۀ شصت میلادی، شاهد اوج‌گیری نوعی سبک موسیقی بود که می‌رفت تا به سرعت جهان را تکان بدهد. داستان موسیقی راک، از دهه پنجاه میلادی در آمریکا شروع شد و در طی دهه ۶۰ به سرعت قاره اروپا را در نوردید تا حاکم بلامنازع دنیای موسیقی طی دهه‌های بعد باشد. نقش گروه بیتلز (یا همان بیتل‌ها) در این توجه جهانی به موسیقی راک، غیر قابل انکار است و به همین دلیل و به بهانه روز جهانی گروه بیتلز (بیتل‌‌ها) ما نگاهی به داستان شوالیه‌های محبوب راک داشته‌ایم؛ پس اگر از طرفداران موسیقی راک هستید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه شکل‌گیری گروه بیتل‌ها

اولین‌بار در دهه ۵۰ میلادی بود که الویس پریسلی در شهر ممفیس از ایالت تنسی آمریکا باعث محبوبیت جهانی موسیقی راک در جهان شد. تا قبل از ظهور گروه بیتلز هم معروف‌ترین گروه‌های راک همگی از همین کشور بودند اما بیتلز از لیورپول انگلستان پا گرفت و به همین دلیل در بین بریتانیایی‌ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بود.

این گروه که تاکنون القاب زیادی داشته بیشتر به معدنچی‌ها (The Quarrymen)، چهار شگفت‌انگیز (Fab Four) و بیتل‌های نقره‌ای (The Silver Beatles) معروف است. داستان شکل‌گیری این گروه اما از آنجا شروع شد که اعضای اصلی این گروه یعنی جان لنون و پل مک کارتنی، سال ۱۹۵۷ در شهر لیورپول اولین‌بار با هم یک کار مشترک انجام دادند. این اولین کار مشترک، که به طور رسمی از این دو خواننده منتشر شد، تک‌آهنگی به نام عاشقم باش (Love Me Do) بود که با استقبالی حیرت‌انگیز مواجه شد و در رده هفدهمین آهنگ‌های برتر Record Retailer قرار گرفت. این اتفاق مشوقی شد تا جان لنون به فکر تشکیل یک گروه بیوفتد. در این بند ابتدایی، لنون خواننده و گیتاریست و مک کارتنی نوازنده بیس و خواننده بود تا بعدها اعضای دیگر گروه یعنی جورج هریسون، رینگو استار و استوارت ساتکلیف هم به آن‌ها بپیوندند.

دلیل انتخاب اسم بیتلز

 با گروه بیتلز آشنا شوید

شاید برایتان سوال شده باشد که چرا بیتلز؟!

دلیل انتخاب اسم بیتلز هم داستان جالبی دارد. می‌گویند که اعضای این بند برای انتخاب نام گروهشان بحث‌های زیادی داشتند اما درنهایت به اسم «بیتلز» رسیدند. در این نام‌گذاری هم چند نکتۀ ظریف وجود داشت؛ اول اینکه بیتل در زبان انگلیسی به معنای «سوسک» است و نکتۀ دوم این‌که در کلمه Beatles، کلمۀ دیگری نهفته که مربوط به موسیقی است: Beat.

پس در نهایت، چه اسمی از این می‌توانست برای یک گروه راک اند رول رام‌نشدنی موسیقی مناسب باشد؟!

اوج‌گیری و آلبوم‌های محبوب گروه بیتل‌ها

 با گروه بیتلز آشنا شوید

آن‌ها طی ده سالی که به عنوان یک بند منسجم به فعالیت مشغول بودند، ۱۲ آلبوم منتشر کردند که هر یک به خودی خود موفقیتی چشمگیر برای این گروه عجیب و دوست‌داشتنی بود. اولین آلبوم بیتلز به نام لطفا من (Please, Please me) به سرعت گوی سبقت را از دیگر بندهای رقیب ربود و به صدر فهرست بهترین آلبوم‌های موسیقی در بریتانیا و آمریکا راه یافت.

آن‌ها که در همان اولین حرکت به موفقیتی بی‌بدیل دست یافته بودند، طی همان سال یک آلبوم دیگر را هم به اسم «با بیتلز» منتشر کردند که آن هم یک موفقیت دیگر را به دنبال داشت. بعد از آن، بیتل‌ها تا ۱۹۶۵ هر سال دو آلبوم بی‌نظیر و موفق منتشر کردند که همگی در رده‌های برتر بهترین آهنگ‌ها و آلبوم‌ها قرار گرفتند؛ اولین این آلبوم‌ها کمک (Help) و دیگری دزد روح (Rubber Soul) نام داشت.

این محبوبیت تا به آن‌جا پیش رفت که جهان را تب بیتلز برداشت و در آن‌ زمان نمی‌توانستید جوانی را پیدا کنید که طرفدار این بند نباشد. آن‌ها به تقلید از اعضای این گروه لباس‌های عجیب می‌پوشیدند و موهایشان را به شیوه آن‌ها می‌آراستند.

در همین سال ۱۹۶۵ بود که شهرت و محبوبیت بیتل‌ها باعث شد تا از ملکه بریتانیا نشان مخصوص بگیرند! 

 

۱۹۶۷ آغاز سال‌های اختلاف و یک غم سنگین بر دوش بیتل‌ها

گذری بر تاریخچه گروه بیتلز و زندگی جان لنون

تابستان ۱۹۶۷ بود که گروه بیتلز دچار مشکل شد و مدیر برنامه‌های گروه، در سی و دو سالگی به دلیل اور دوز درگذشت. ارتباط برایان اپستین با بیتلز به سال ۱۹۶۱ باز می‌گشت و این موضوع نه‌تنها فقدان بزرگی برای گروه به حساب می‌آمد، بلکه در برنامه‌ریزی‌های این گروه برای انتشار آلبوم‌ها و برگزاری کنسرت‌ها هم مشکلات زیادی به وجود آورد.

با این وجود، آن‌ها به تلاش ادامه دادند و در همین سال آلبوم دیگری را به نام Magical Mystery Tour منتشر کردند.

طی سال بعد، آن‌ها کار روی یک آلبوم جدید به نام سفید (White) را آغاز کردند اما چنان بحث و درگیری بین اعضای تیم بالا گرفته بود که نتیجۀ حاصل یک آلبوم تکه‌تکه شد. با اینکه ۴ میلیون نسخه از این مجموعه در آمریکا به فروش رسید، نهایتا آلبوم وایت بیتلز هویت و ساختار منسجمی ندارد و در حقیقت نشانی از آغاز اضمحلال در گروه بیتلز به شمار می‌آید.

فروپاشی گروه بیتل‌ها و شکستن قلب عاشقان موسیقی

در سال ۱۹۶۹ و به محض پایان ضبط آلبوم اَبی رود (Abbey Road) لنون گروه را ترک گفت. این اتفاق سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد و در نهایت ۵ سال بعد، در سال ۱۹۷۴ به طور رسمی انحلال بند را اعلام کرد.

ترور جان لنون، اسطورۀ موسیقی راک

اواخر سال ۱۹۸۰، جان لنون با آلبوم دبل فانتزی به دنیای موسیقی بازگشت؛ با این حال، چند هفته بعد از انتشار آلبوم یک طرفدار افراطی به نام مارک دیوید چپمن با شلیک چندین گلوله او را در شهر نیویورک زمانی که ۴۰ سال داشت، به قتل رساند. این اتفاق بسیار غم‌انگیز، طرفداران موسیقی را در تمام جهان سوگوار ساخت…

داستان عکس معروف گروه بیتلز

عکس معروف گروه بیتلز

اگر از آن دسته افرادی هستید که کمترین علاقه ای هم به موسیقی راک و راک‌ اند رول دارند، حتما اسم گروه بیتلز را شنیده و به احتمال زیاد عکس معروفشان را هم دیده‌اید. عکسی که در کمال ناباوری تنها ۱۰ دقیقه برای آن وقت صرف شده و تا به امروز یکی از نمادهای مهم این گروه بین‌المللی به حساب می‌آید. در این عکس که توسط ایان مک میلان (عکاس این گروه) برای آلبوم «ابی رود» گرفته شد، شما چهار عضو این گروه معروف را مشاهده می‌کنید:

جان لنون، پل مک کارتنی، رینگو استار و جرج هریسون

آن‌ها طی ده دقیقه، درست رو به روی استودیویی که ابی رود را در آن ضبط کردند، ۶ عکس مختلف گرفتند و در انتها این تصویر خاص را که در آن همگی یک حالت پا را داشتند، برگزیدند. حالا، این خط‌عابر به یکی از معروف‌ترین خطوط عابرپیاده در سراسر جهان تبدیل شده است!

تاثیر بیتلز بر موسیقی راک

موسیقی راک بدون شک یکی از مهم‌ترین تغییرات زندگی بشری در قرن نوزدهم به شمار می‌آید. زمانی که در میانۀ رکود اقتصادی و درحالی که تنها حدود یک دهه از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذشت و جهان را ناکامی و ناامیدی فرا گرفته بود، موسیقی راک و شاخه‌هایش همچون راک اند رول امید را برای تمامی مردم جهان به ارمغان آوردند و کمتر از نیم‌قرن زمان لازم بود تا دنیا را فتح کنند. شاید هم به همین دلیل بود که موسیقی راک، برخلاف سبک‌های کلاسیک، جاز، کانتری و غیره که در حاشیه زندگی مردم قرار داشتند، به یک جریان اصلی در زندگی روزمره تبدیل شد.

موسیقی راک، رقص نت‌های سنگی روی گیتار الکتریک!

موسیقی راک

اگر چندان با این نوع موسیقی آشنا نیستید، باید بگوییم که راک درحقیقت نوعی موسیقی با ریتم و آهنگ ساده است که با بیت بسیار قوی نواخته می‌شود و معمولا پر سر و صدا است. عمدتا گیتار الکتریک و درام از اجزای جدایی‌ناپذیر این نوع موسیقی به شمار می‌آیند. جالب این‌که به دلیل استایل خاص این موسیقی و طرفدارانش، حتی در کانادا قوانینی برای تعریف این نوع موسیقی وجود دارد!

موسیقی راک می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد و با موسیقی بلوز هم وجوه اشتراک زیادی دارد؛ دلیل آن هم استفاده از آلات موسیقی مشابه برای نواختن قطعات است. با این وجود، آنچه به عنوان موسیقی بلوز می‌شنوید، با قطعات راک به کل متفاوت است و این یکی از جذابیت‌های این شاخۀ خاص موسیقی است.

جالب این جاست که هم‌زمان با ظهور بیتل‌ها، رولینگ استونز هم در همین زمان در انگلستان پا گرفته تا بریتانیا نیز به یکی از قطب‌های موثر در موسیقی راک جهان تبدیل شود که تا پیش از آن تنها در آمریکا امکان رشد داشت.

 

منبع: وبسایت بانی مگ 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها