{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کرونا کاری به کنسرت‌های نوروز ۹۹ در کشورهای همسایه ندارد!

کرونا کاری به کنسرت‌های نوروز ۹۹  در کشورهای همسایه ندارد!
کدخبر : 1753

موج کنسرت‌های نوروزی که همه ساله به مناسبت آغاز سال جدید برای مسافران ایرانی و با حضور خوانندگان محبوب ایرانی در کشورهای همسایه برگزار می‌شود، در راه است. روال مثل همیشه است و انگار خبری هم از کرونا و لغو برنامه‌ها نیست. نگاهی می‌اندازیم به این رویدادها.

هنر ام‌روز- فرزانه شهریاری: مرسوم است که همزمان و پیش از آغاز سال نو، تور نوروزی کنسرت‌خوانندگان ایرانی و بین‌المللی درخارج از کشور نیز آغاز می‌شود. کشورهای همسایه هم‌چون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، امارات متحده (دبی، ابوظبی)، گرجستان و یا روسیه در ایام نوروز ، بیشترین تعداد مسافر ایرانی را  به خود جذب می‌کنند. یکی از دلایل سفر هموطنانمان به این نقاط می‌تواند نیاز نداشتن به ویزا و حضور در کنسرت‌های خوانندگان و موزیسین‌های محبوبشان باشد که در ایران اجازه‌ی فعالیت ندارند.

 از همین روست که رویدادهای هنری و به خصوص کنسرت‌هایی که در سطح دنیا و مخصوصا در کشورهای مجاور برگزار می شود، همیشه برای ایرانیان داخل و خارج از کشور جذاب بوده و طرفداران بسیار داشته است و از طرفی برای برگزار کنندگان آن نیز بسی سود آور. البته مخاطب ایرانی هم با صرف هزینه پایین‌تری نسبت به سایر نقاط دنیا می‌تواند حین سفر در  برنامه مورد علاقه‌اش حضور داشته باشد. 

سوال این‌جاست،  آیا نوروز امسال زیر سایه کرونا شبیه به نوروز دیگر سال‌هاست؟

آیا می‌شود با خیالی آسوده و فارغ از نگرانی‌های این روزهایمان حول محور کرونا در این کنسرت‌ها حضور یافت. یا چون مسئله سودآوری برای برگزارکنندگان در پیک نوروزی مطرح است، کنسرت‌ها هم به قوت خود پابرجاست و از جدی بودن این بحران می‌کاهد. حالا که مدتی‌ست تقریبا همه‌ی اتفاقات فرهنگی و هنری  ایران و سایر نقاط جهان علارغم میل باطنی‌ اما برای مهار،  پیشگیری از گسترش و کاهش قربانیان این ویروس،  لغو و یا به زمانی معلوم و نامعلوم حواله شده است و بسیاری در قرنطینه خودخواسته و دستوری به سرمی‌برند.

کنسرت نوروزی خوانندگان ایرانی در خارج از کشور کرونا را ندید می ‌گیرند؟

 ترافیک کنسرت‌خوانندگان محبوب پاپ ایرانی خارج از کشور در کشورهای مجاور در راه است. این را می‌توان با جست‌و جویی ساده درباره تور کنسرت‌های نوروزی99 در اینترنت یافت. اما آیا با شروع سال نو قرار است کرونا به خاطرات بپیوندد و زندگی روال عادی خود را پیش گیرد؟ و یا برگزار کنندگان این کنسرت‌ها قرار است تمهیداتی را پیش بگیرند تا نه سیخ بسوزد نه کباب! آیا قرار است این رویدادها که از مدت‌ها پیش برایش برنامه‌ریزی شده با سیاستی خاص و در شرایطی برگزار شود که سلامت مخاطبان و مردم در خطر نیافتد... و متولیان آن متعهد خواهند شد که هیچ تاثیری در روند رو به رشد این ویروس نخواهند داشت؟ این میان عرضه کننده مسئول است یا تقاضا کننده؟ اصلا آیا این تعطیلی‌های هنر و هنرمند که ما در ایران و دیگر نقاط شاهدش هستیم به صلاح است یا دم دستی و آسان‌ترین انتخاب؟ وقفه‌هایی که چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی به هنرمندان زیان می‌رساند تا سلامتی بر بیماری غلبه کند، که البته گه گاه هم می‌تواند باعث خلق ایده و بروز خلاقیت نیز شود.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم بر تعدادی از این کنسرت‌ها که در حال حاضر سایت‌های مختلفی در حال فروش بلیت برای اجرای آن‌ها هستند:

ترکیه؛ ترافیک سنگین کنسرت‌های نوروز ۹۹

در شهر استانبول که مورد استقبال عمده‌ی گردشگران ایرانی‌ست و بیشترین مسافر را دارد؛ تعدد کنسرت‌ها هم به چشم می‌خورد. کنسرت‌های نوروزی هنرمندان ایرانی پیش از آغاز سال نو و در چهارشنبه سوری با اجرای گروه "زدبازی" در استانبول آغاز می‌شود. همزمان با لحظه تحویل سال "حسن شماعی‌زاده" کنسرت خواهد داشت و در طول ایام نوروز خوانندگان "لیلا فروهر، گوگوش به همراه مارتیک، ابی، داریوش، شادمهر عقیلی، شهرام شب‌پره، معین، امید، اندی، آرش و ساسی، داریوش، فرامزر اصلانی" هریک در تاریخ‌هایی مشخص در این شهر اجرا خواهند داشت. در آنتالیا هم خوانندگان "ابی، شادمهر،  اندی، لیلا و سحر" کنسرت می‌دهند و در شهر وان اجرای "شادمهر عقیلی، ابی و منصور" از برنامه‌های پیش روی کنسرت‌های نوروزی به شمار می‌رود.

در کشور ارمنستان شهر ایروان، خوانندگان" هنگامه و احلام، 25 باند، سحر و ساسی" به روی صحنه می‌روند.

در کشور گرجستان شهر تفلیس، "ابی" کنسرت می‌دهد.

در امارات متحده عربی، شهر دبی "آرش و ساسی، ابی" اجرا خواهند داشت. 

در جمهوری آذربایجان شهر باکو "ابی، داریوش، شادمهر، معین" در ایام نوروز کنسرت خواهند داشت.

برقراری این اجراها و عدم لغوشان، اعتراض بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است. بسیاری از معترضان بر این عقیده‌اند که اجرای این کنسرت‌ها به شیوع هرچه بیشتر کرونا در سراسر جهان دامن خواهد زد. کنسرت اخیر داریوش در حالی در تورنتو برگزار شد که بسیاری از ایرانی‌های مقیم این شهر عقیده داشتند کسانی که به این کنسرت رفته‌اند باید قرنطینه شوند. اجرای بعدی متعلق به دریا دادور بود که در واکنش به خواسته مردم برای لغو این کنسرت گفته بود که اگر این کنسرت خطری داشت،‌ دولت کانادا آن را تعطیل می‌کرد. 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها