{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چرا شنیدن موسیقی مورد علاقه‌مان لرزه بر انداممان می‌اندازد

چرا شنیدن موسیقی مورد علاقه‌مان لرزه بر انداممان می‌اندازد
کدخبر : 2295
خبرنگار:

دانشمندان می‌گویند دلیل این موضوع را طی یک تحقیق بر مغز پیدا کردند. گروهی از محققان فرانسوی دریافتند که وقتی به موسیقی مورد علاقه خود گوش می‌کنید، ناحیه‌‌هایی از مغز که احساسات، پردازش موسیقی و حرکت را کنترل می‌کنند با هماهنگی یکدیگر جهشی در سطح ترشح هورمون دوپامین ایجاد می‌کنند. ماده شیمیایی که احساس خوب را در افراد ایجاد می‌کند.

هنرام‌روز: طبق این مطالعه مغز ما سعی می‌کند اتفاقات بعدی را در اهنگ پیش بینی کند و وقتی درست حدس می‌زنیم پاداش می‌گیریم. 

تیپو چابین دانشجوی دکترای دانشگاه Burgundy Franche-Comte  که هدایت این پروژه را بر عهده دارد گفت: «انچه بیش از همه جذاب است این است که به نظر می‌رسد موسیقی هیچ فایده بیولوژیکی برای ما ندارد، با این حال تاثیر دوپامین و سیستم پاداش در پردازش موسیقی، عملکرد اجدادی موسیقی را بر مغز نشان می‌دهد. همانطور که موسیقی را می‌شنویم مغز ما مشغول به پیش بینی اینده و ترشح دوپامین است و از نظر تکاملی توانایی پیش بینی اتفاقات بعدی برای بقا امری ضروری است.»

تیم محققان این تحقیق را بر مغز ۱۸ دوستدار موسیقی که توانایی‌های مختلفی (شنونده، نوازنده، آهنگساز و ...) در این زمینه داشتند انجام دادند.

چابین می گوید: «شرکت کنندگان در مطالعه ما توانستند لحظات هیجان انگیز یا زمانی که از شنیدن موسیقی به لرزه درمی‌آیند را در آهنگ‌ها دقیقاً نشان دهند، اما بیشتر لرزها در موسیقی در لحظات پیش بینی شده قبلی اتفاق نیفتاد.»

نکته دیگر درباره این تحقیق این است که تنها نیمی از مردم هنگام شنیدن موسیقی دچار حالت هیجان و لرزش می‌شوند و توانایی پیشرفته‌ای برای تحربه احساسات جدید دارند.

برای انجام این تحقیق دستگاهی به مغز شرکت کنندگان وصل شد و کلیپی ۹۰ ثانیه‌ای از اهنگ مورد علاقه آن‌ها به نمایش درآمد و دستگاه عملکرد مغز آن‌ها در هنگام مواجهه با موسیقی ضبط کرد.

در حالی که به موسیقی گوش می‌دادند و هیجان زده می‌شدند دانشمندان عملکرد مغزشان را در این لحظه بررسی می‌کرد. منطقه‌ای از مغز که موسیقی و صدا را تشخیص می‌دهد و منطقه‌ای بر حرکت کنترل دارد.

این مناطق با هم کار می کنند تا موسیقی را پردازش کنند و هورمون "خوب" دوپامین را آزاد کنند. همراه با پیش بینی ای که باعث ایجاد سیستم های پاداش لذت بخش می شود.

چابین در نهایت گفت: «لذت موسیقی یک پدیده بسیار جالب است که شایسته است بیشتر مورد بررسی قرار گیرد تا درک شود که چرا موسیقی پاداش می دهد و چرا موسیقی در زندگی بشر ضروری است.»

منبع وب سایت کلاسیک اف‌ام

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها