{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

انتشار آلبوم موسیقی «این بتهوون نیست»به آهنگسازی آرش صفائیان

انتشار آلبوم موسیقی «این بتهوون نیست»به آهنگسازی آرش صفائیان
کدخبر : 2357
خبرنگار:

بتهوون آهنگساز نابغه کلاسیک در این زمستان ۲۵۰ ساله شد. آرش صفائیان آهنگساز ایرانی ساکن آلمان که سابقه ساخت موسیقی برای ارکستر، اپرا و فیلم را دارد ماه گذشته آلبوم «این بتهوون نیست» را بر اساس قطعاتی از بتهوون و باهمکاری ارکستر مجلسی زوریخ و پیانیست صاحب نام سباستین کناور منتشر کرده‌است. این آهنگ‌ها گاه یاد آور بتهوون هستند و گاه از موسیقی او فاصله می‌گیرند و شنوندگان با شنیدن قطعات احساس می‌کنند این آهنگ‌ها هم قطعاتی از بتهوون هست و هم نیست.

هنرام‌روز: ارش صفائیان می‌گوید: برای من زندگی بتهوون و تاریخ قطعاتی که ساخته سرگذشت یک رهایی است رهایی از چهارچوب‌ها و قیدهای زمان خودش و اوج این پروسه در سمفونی شماره ۹ او انعکاس یافته‌است. قطعه‌ای که نوید بخش برادری و همبستگی همه انسان‌هاست و رهایی موسیقی کلاسیک از تمام چهارچوب‌هایی رایج زمان خود را نشان می‌دهد.

6B63304C-07B2-41D3-BF32-37E20A7BE19A

او می‌گوید تمام زندگی بتهوون رسیدن به انسانیت است و آثار او بیان جهانی انسانیت است.

از آرش صفائیان به عنوان یکی از خلاقترین آهنگسازان معاصر اروپا یاد می‌شود. او قطعات زیادی را برای ارکستر، اپرا و موسیقی فیلم ساخته و جوایز زیادی را از آن خود کرده‌است. کودکی این هنرمند با شنیدن موسیقی بتهوون که پدرش برایش می‌گذاشت همراه بود . «به خاطر دارم که فروشگاه موسیقی در تهران بود که  بتهوون نام داشت و کاست‌هایی با عکس بتهوون داشت، عکس مردی با نگاه جدی.»

او برای ساخت قطعات این آلبوم ایده قطعات بتهوون را با ایده و فکر خود همراه کرده‌است. او می‌گوید بتهوون نیز با قطعاتی که پیش از او ساخته شدند چنین کرده‌است و از آن‌ها تاثیر گرفته. این یک چرخه بی انتهاست. او می‌گوید هنرمندان چه  در موسیقی و چه در زندگی مسئولیتی دارند چون می‌توانند روایتگر زمان خود باشند.

آرش صفاییان اهنگساز ۳۹ ساله ایرانی ساکن مونیخ المان از کودکی پیانو و دروس موسیقی را فراگرفت و در کنار ان در هنرهای تجسمی و نقاشی هم فعالیت داشت. او پیش از تحصیل در دانشگاه موسیقی و تئاتر مونیخ در اکادمی هنرهای زیبای نورنبرگ‌ در رشته نقاشی تحصیل کرد و جوایز معتبر موسیقی چون جایزه اهنگسازی بنیاد Reinl را برنده شد.

لینک اجرای آهنگ فانتازیا که بر اساس سونات مهتاب بتهوون نوشته شده است. (فیلتر شکن روشن کنید)

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها