{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تمجید نوازنده مشهور آمریکایی از علی قمصری و مهرداد ناصحی

تمجید نوازنده مشهور آمریکایی از علی قمصری و مهرداد ناصحی
کدخبر : 6063

آدام هرست، نوازنده مشهور ویولنسل ویدئوهایی از نوازندگی علی قمصری و مهرداد ناصحی را تماشا کرد و سپس نظر خود درباره اجرای هنرمندان ایرانی را بیان داشت.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایران آرت، مریم رفائی در همدلی نوشت: آدام هرست موزیسین و نوازنده ویلن‌سل اهل آمریکا، یک نوازنده شناخته‌شده است و در ایران نیز طرفدارانی دارد. او امیدوار است بتواند روزی برای هواداران ایرانی‌اش کنسرتی برگزار کند. این موزیسین آمریکایی با تماشای نوازندگی علی قمصری و مهرداد ناصحی نوازندگان سازهای تار و کمانچه به وجد آمد و معتقد است که علی قمصری با اصالت می‌نوازد و موسیقی رفیق او است. همچنین صدای ساز کمانچه را تحسین‌برانگیز و الهام‌بخش خواند و آن را شبیه صدای خواننده بدون کلمات دانست. در ادامه گفت‌وگوی او با ما را می‌خوانید:

 چه چیزی باعث علاقه‌مندی شما به موسیقی و نوازندگی ساز ویلن‌سل شد؟

من به‌عنوان یک جوان احساس خلائی در روحم داشتم که نمی‌دانستم چه بود تا اینکه شروع به نواختن کردم و آن خلأ با نواختن موسیقی توسط خودم پر شد کاری که نمی‌توانست توسط دوستان و اقوام انجام شود و در آن مقطع، موسیقی دوستی برای من شد زمانی که کسی کنارم نبود می‌توانستم به سراغش بروم. من تک‌فرزند بودم و خواهر و برادری نداشتم و واقعاً موسیقی همه‌چیز نبود اما بُعدی از زندگی من خالی بود تا زمانی که موسیقی را پیدا کردم و این دلیل شروع و ادامه برای نوازندگی بود و اخیراً این یک نیاز فیزیکی ست و اگر من مدت زیادی بدون نوازندگی پیش بروم، قطعاً احساس انرژی مازاد می‌کنم که فقط می‌تواند از طریق نواختن خالی شود 

 شما در آثارتان از موسیقی شرقی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و اروپای شرقی الهام می‌گیرید. چرا به سراغ این موسیقی‌ها رفتید؟

این داستان کمی عقبه طولانی دارد؛ قبل از اینکه اینترنت مثل امروز این‌چنین فراگیر شده باشد به کتابخانه‌ای رفتم و در آنجا سی‌دی‌های موسیقی جهانی را پیدا کردم و یک‌مرتبه چند هزارتا از آن‌ها را با خود به خانه بردم و گوش کردم چون من در تربیتم با چیزی به‌غیراز موسیقی آمریکایی و کلاسیک آشنا نشده بودم بنابراین سعی کردم فرهنگ‌های مختلف را به‌واسطه موسیقی‌های سنتی آن‌ها بشناسم و این امر بر روی من تأثیر گذاشت تا زبان این موسیقی‌ها را متوجه شوم که چه تفاوت‌هایی با زبان موسیقی‌هایی که من یاد گرفته بودم، داشت و بنابراین سعی کردم فقط با شنیدن آن را یاد بگیرم و معلمی نداشتم و هیچ‌وقت تمایلی نداشتم آن‌ها را کپی کنم چون ازنظر فرهنگی جالب نیست از موسیقی که به من تعلق ندارد، تقلید کنم. من دوست دارم زبان موسیقیهای مختلف را یاد بگیرم و آنها را با زبان موسیقی که با آن آشنا هستم ترکیب کنم درواقع این چیزی است که در آلبومهای خودم انجام میدهم من بهنوعی یک ساختار و مفهوم را برای آلبومم به وجود میآورم و همان‌طور پیش میروم و هر آهنگی که میسازم به‌نوعی جستجو و تجربه است.

 نظر شما، درباره ایران و اجرا در اینجا چیست؟

خیلی خوشحال می‌شوم و عمیقاً به این موضوع افتخار می‌کنم پس اجازه بدهید لطفاً این اتفاق بیافتد چراکه خیلی مشتاق هستم  و امیدوارم که طرفدارانم در ایران را به‌زودی ببینم. از هوادارانم برای گوش دادن، حمایت، درجه‌ای از درک کردن و داشتن درکی مشترک ، تشکر می‌کنم و این تنها دلیلی است که موسیقی می‌نوازم و خاضعانه سپاسگزارم از مردمی که به من گوش می‌دهند و حمایت می‌کنند . این تنها حس من است و عمیقاً حق‌شناسی می‌کنم. 

 پیشنهاد می‌کنم دو ویدیو از نوازندگی علی قمصری (تار) و مهرداد ناصحی (کمانچه) را تماشا کنید تا با نوازندگان ایرانی آشنا شوید و نظرتان را به ما بگویید...

این اجرا، خیلی خوب، بسیار حرفه‌ای و بی‌نظیری بود. من این ساز را ندیده بودم که به‌عنوان ساز کوبه‌ای نواخته شود؛ او خیلی حرفه‌ای می‌نوازد. شخصی حرفه‌ای مثل او می‌تواند خیلی سریع بنوازد و این آدم را به وجد می‌آورد وقتی می‌شنوی یکی آن‌قدر سریع و حرفه‌ای می‌نوازد و می‌توانی یکی را ببینی که خیلی آرام می‌نوازد. فکر می‌کنم یکی مثل او با اصالت و طوری می‌نوازد که شخص دیگری ننواخته، پس آن موسیقی رفیق او است و او کاری انجام می‌دهد که باید انجام دهد. بعد آن را به اشتراک می‌گذارد و من فکر می‌کنم این زیباست. درباره نوازندگی مهرداد ناصحی (کمانچه ) هم باید بگویم: این کار، موسیقی زیبایی بود؛ شبیه صدایی بود که از گلوی انسان بیرون می‌آمد. مثل خواندن یک خواننده، تُن صدای سیم‌ها مانند صدای یک انسان و ارتعاشات آن خیلی منحصربه‌فرد بود. با اینکه ساز تاری است اما مثل ویلن‌سل نواخته نمی‌شد. می‌توانند نشانه‌های مشابهی داشته باشند اما می‌تواند صدای خیلی متفاوتی داشته باشد. خیلی تحسین‌برانگیز است که صدای این ساز چقدر شبیه صدای خواننده بدون کلمات است شنیدن آن خیلی الهام‌بخش است ویلن‌سل قابلیت تولید آن صداها را ندارد فکر می‌کنم بدنه این ساز خیلی کوچک و گرد است بنابراین آن صدایی که از آن ساز می‌توانی بگیری خیلی بی‌نظیر است؛ به‌هرحال برای من خیلی تأثیرگذار بود.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها