{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چرا اینستاگرام صفحه جشنواره موسیقی نواحی را مسدود کرد؟

چرا اینستاگرام صفحه جشنواره موسیقی نواحی را مسدود کرد؟
کدخبر : 7993

پس از پوشش تجدید میثاق اهالی موسیقی با سردار حاج‌قاسم سلیمانی در صفحه اینستاگرام چهاردهمین جشنواره موسیقی جمعه سی‌ام مهر رخ داد، اینستاگرام این پست را تعلیق، اجرای لایو شب گذشته جشنواره را نیز مسدود کرد.

به گزارش هنر ام‌روز، سومین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان با یک حاشیه برگزار شد.

طبق اعلام ستاد خبری این رویداد، روز دوم جشنواره، جمعه سی‌ام مهر با تجدید میثاق اهالی موسیقی با سردار حاج‌قاسم سلیمانی بر سر مزار ایشان همراه بود و این دیدار در صفحه اینستاگرام جشنواره پوشش داده شد اما اینستاگرام این پست را تعلیق و علاوه بر تذکر، اجرای لایو شب گذشته، شنبه اول آبان این رویداد را نیز مسدود کرد. این در حالی بود که باغ‌موزه وزیری شامگاه میزبان جمعی از علاقه‌مندان موسیقی نواحی ایران در سومین شب این رویداد شد.

چرا اینستاگرام صفحه جشنواره موسیقی نواحی را مسدود کرد؟

مجتبی قنوانی آغازگر اجراهای شب سوم بود و برای دقایقی حاضران را مهمان موسیقی عربی کرد. سپس فواد توحیدی برای معرفی گروه دوم روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: «در این دو شب، اجراهایی از کرمان داشتیم اما امشب نوبت جیرفت است و قرار است موسیقی این حوزه را بشنویم.» در ادامه هوشنگ کردستانی و گروهش روی صحنه آمدند و نوای آواز و نی‌انبان در فضا پیچید.

بعد از آن علیرضا میرخسروی، اتنوموزیکولوژ روی صحنه آمد و توضیح داد: «هم‌اکنون شاهد اجرای بخشی حشمت رهنما خواهیم بود. ایشان به سه زبان کردی، ترکی و فارسی شادیانه و سوگ می‌خوانند.» 

او ادامه داد: «بخشی حشمت رهنما از نسلی است که با زحمت فراوان آموزش می‌دیدند و واقعا این نوع آموزش منحصر به فرد بوده است. موسیقی نواحی مثل دیدن تاریخ مدون است و موسیقی هر قومی ریشه در تاریخ آن قوم دارد.»

بعد از اجرای بخشی رهنما نوبت موسیقی حوزه چهارمحال و بختیاری رسید و میرخسروی در این باره توضیح داد: «شاهد اجرای گروهی از قوم بختیاری هستیم که سبک بی‌نظیری از موسیقی نواحی ایران است. در این موسیقی سوگ، شادیانه و حماسه را به صورت توامان داریم و باید این موضوع را هم در نظر گرفت که قوم بختیاری منظومه‌های زیادی نیز برای روایت کردن دارد.»

او ادامه داد: «ما در خیلی از مناطق خاندان‌های هنر ی داریم و پدر و پسر و اجداد این هنر را ادامه داده‌اند و امشب خاندان فتحی و داریوش اسکندری را روی صحنه می‌بینیم.»

پس از این اجرا فواد توحیدی، پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در سخنانی گفت: «قرار است از اهواز بشنویم و مقامی که مخصوص اهواز است و خاصیت منحصر به فردی دارد؛ طوری که شعر و شاعر را زنده نگه می‌دارد. امشب «ربابه» موسی مطیری را می‌شنویم.» 

در بخش دیگری از مراسم نوید وزیری، اتنوموزیکولوژ در سخنانی گفت: «اجرای بعدی یک رپرتوار حرکتی موسیقی است که مربوط به رقص است. بسیار مهم است که موسیقی زیست اجتماعی داشته باشد و تنها دارای زیست موزه‌ای نباشد.»  

سپس خان محمد آدینه‌پور و نائب‌علی صحرا روشن روی صحنه آمدند و قطعاتی از موسیقی شمال خراسان اجرا کردند.

در ادامه محمدعلی مرآتی، دبیر جشنواره روی صحنه قرار گرفت و در سخنان کوتاهی گفت: «در روند انتخاب آثار و گروه‌ها برای حضور در جشنواره  سعی کردیم، تمام گروه‌ها را  رصد کنیم و تعدادی نوجوان را هم‌ به این رویداد دعوت کردیم که انتظار ما از آن‌ها در همان حد نوجوان است.» 

مرآتی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: «ما آن‌قدر برای موسیقی اقوام ارزش و اهمیت قائل هستیم که میان آن‌ها داوری نمی‌کنیم و این غیر رقابتی بودن جشنواره در سایه رنگین‌کمان اقوام با کمال احترام برگزار می‌شود.»

او درباره سهم بانوان در این رویداد گفت: «قطعا ما  دوست داریم نیمی از جدول جشنواره سهم بانوان باشد اما گروه‌ها و هنرمندان براساس  ثبت نام در سامانه بامک انتخاب شده‌اند و ثبت نام بانوان در این میان ناچیز بود. هم‌اکنون یک نوازنده نوجوان اهل شمال خراسان روی صحنه خواهد رفت و مقام «الله» را اجرا می‌کند که مقام سختی است.» 

سپس مریم اسماعیل‌زاده با دوتارش روی صحنه رفت.

چرا اینستاگرام صفحه جشنواره موسیقی نواحی را مسدود کرد؟

در ادامه، فاروق رحمانی، پژوهشگر موسیقی نواحی از گروه خداداد شکل‌زهی و صدیق زردکوهی دعوت کرد روی صحنه بیایند و قطعاتی از موسیقی بلوچی اجرا کنند.

اجرای آخر شب سوم نیز به عاشیق حسن اسکندری و موسیقی حوزه قره‌باغ اختصاص داشت.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها