{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چرا رسول نجفیان غمگین می‌خواند؟

چرا رسول نجفیان غمگین می‌خواند؟
کدخبر : 8343

رسول نجفیان در یک نشست خبری دلیل اجراهای غمگین و آهنگ‌های غم‌انگیزی که می‌خواند را شرح داد.

به گزارش هنر ام‌روز، نشست خبری برنامه رادیویی «رسم زمونه» با اجرای رسول نجفیان، به میزبانی روابط عمومی کل سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست رسول نجفیان ـ مجری و گوینده برنامه، عباس اسعدی مقدم ـ تهیه‌کننده برنامه، شهرام ملازاده ـ مدیر رادیو پیام و حسین قرایی ـ مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما ـ حضور داشتند.

رسول نجفیان که اجرای برنامه «رسم زمونه» را برعهده دارد، درباره این برنامه گفت: میلیون‌ها خرج می‌کنند تا یک برنامه جا بیفتد. «رسم زمونه»، برنامه‌ای است که کوچکترین تبلیغاتی ندارد و اینطور از آن استقبال می‌شود. محتوای فرهنگی ادبیات ماست که انقدر به دل می‌نشیند. برخی فکر می‌کنند ادبیات فقط برای استادان دانشگاه است ولی برای مثال یک چوپان هم می‌گوید رادیو را بستم به کمرم و دارم برنامه شما را گوش می‌کنم. ادبیات ما انسان‌ساز است. انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. من شاهد بوده‌ام که برای برخی از برنامه‌ها هزینه‌های زیادی می‌کنند تا دیده شوند ولی من همیشه می‌گویم مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

نجفیان درباره انتقادی که برخی نسبت به «رسم زمونه» مبنی بر غمگین بودن این برنامه دارند، توضیح داد: برنامه غمگین نیست، بلکه الکی خوش نیست. بحث‌های عرفانی مطرح می‌شود. ما نیامدیم چهار ساعت برنامه را پر کنیم و برویم، آمدیم چیزهایی بگوییم که به کار بیاید. من حتی می‌توانم ارکستر بیاورم و شاد بخوانم ولی اثر آموزشی ندارد.

این هنرمند افزود: مردم آنقدر درد و گرفتاری دارند که اگر به محتوا توجه نکنند، اذیت می‌شوند. برخی گله می کنند که چرا انقدر غمگین می‌خوانی، می‌گویم عزیزم فقط خواهش می‌کنم گوش بده، غمگین است، صدایم بد است، هر طور هست فقط گوش بده ببین من چه می‌گویم. پیش آمده که همان شخص برنامه را خوب گوش داده و دو ساعت بعد تماس گرفته و عذرخواهی کرده است. گاهی هم که ایام محرم و عزاداری بوده، ما بیشتر به دستگاه شور پرداخته‌ایم. امیدوارم غم به دل کسی نیاد و همیشه شادی باشد.

نجفیان درباره دغدغه‌ای که این روزها برایش ایجاد شده عنوان کرد: بسیاری از مخاطبان تماس می‌گیرند یا در کوچه خیابان از من کتاب شاهنامه یا حافظ را با امضای خودم می‌خواهند. برای برخی کتاب را تهیه می‌کنم و می‌فرستم.

نجفیان در ادامه با لحنی طنز گفت: اما با این قیمت ‌ها اگر تعداد زیاد شود بیچاره می‌شویم!

او درباره مدیران و سازندگان برنامه‌ها عنوان کرد: می‌خواهم این تاکید را داشته باشم که اگر مدیریت نابلدی پشت کاری باشد، آن کار سقوط می‌کند. از آقای دکتر ملازاده تشکر می کنم که کاملا دست و بال مرا باز کرد. دردسرهایش را هم کشیدند. از تمام مدیران عزیزی که پای یکسری مسائل می‌ایستند تشکر می‌کنم. آدم به خاطر شرایط که نمی‌تواند اعتقاداتش را عوض کند. این‌ها باعث می‌شود که یک برنامه بگیرد.

چرا رسول نجفیان غمگین می‌خواند؟

 

این بازیگر و خواننده با یادآوری خاطره‌ای از حضورش در یکی از استان‌های کشور گفت: این برنامه برای من برکت‌های زیادی داشته است. به خاطر «رسم زمونه» به من لطف دارند. یک‌ بار که به سیستان و بلوچستان رفته بودم به من گفتند یک بلوچ آمده تو را ببیند. رفتم دیدم دارد آهنگ «رسم زمونه» را می‌خواند. به من گفتند مراقب باشید اما گفتم کسی که «رسم زمونه» می‌خواند کاری نمی کند. دیدم از شهر خارج شد کمی ترسیدم اما مرا به خانه‌اش که در یک چادر بود برد و یک شب آنجا مهمانشان بودم.

نجفیان در پایان با گوشزد کردن پندی به مردم، خاطرنشان کرد: هر غمی که بر آدم فرود می‌آید منجر به شادی می‌شود. ساده‌لوحی پارچه‌ای را به خیاطی می‌برد و می‌بیند که  خیاط پارچه را تکه پاره می‌کند. مرد می‌گوید مگر دیوانه‌ای؟! خیاط می‌گوید اول باید تکه پاره بکنم تا بعد بتوانم به اندازه تو بدوزمش. بسیاری از ما متوجه این مسائل نمی‌شویم. «پاره پاره کرد درزی جامه را/ کس زند آن درزی علامه را/ که چرا این اطلس بگزیده را/ بردریدی چه کنم بدریده را؟ هر بنای کهنه که آبادان کنند/ نه که اول کهنه را ویران کنند؛  خانه باید اول خراب شود صاف شود بعد برج ساخته شود.

عباس اسعدی‌مقدم ـ تهیه‌کننده برنامه «رسم زمونه» ـ نیز در این نشست عنوان کرد: در طول هفته موضوع برنامه و رویدادهای مهم را چک می‌کنیم و سعی می‌کنیم استاد نجفیان در این حوزه دستشان باز باشد تا با لحن و گویش خودشان بتوانند مطلب را منتقل کنند. سعی می‌کنیم موسیقی هم مرتبط با موضوع باشد و به هدف برنامه ضربه نزند. ما آیتم‌های کوتاه را هم خیلی کم داریم تا بتوانیم اصل محتوا را در تایم چهار ساعته پیش ببریم و امضای آقای نجفیان پای برنامه بماند.

او افزود: برنامه به بلوغ رسیده و باید به فضایی برسد که سایر برنامه‌ها الگوبرداری کنند. در سال‌های گذشته مرحوم دوستی برنامه‌ای داشند که اجرا و نویسندگی آن را برعهده داشتند ولی استاد نجفیان علاوه بر اجرا، نویسندگی، گویندگی، نوازندگی و خوانندگی را هم در این برنامه بر عهده دارند.

اسعدی مقدم درباره درخواست مخاطبان برنامه برای برگزاری مسابقه عنوان کرد: بسیاری درخواست برگزاری مسابقه‌ای از محتوای مطرح‌شده در برنامه را داشتند اما بحث هزینه و بودجه مطرح است که تبدیل به یک معضل شده. مردم می خواهند و ما نمی‌توانیم و در برابرشان خجالت می‌کشیم.

شهرام ملازاده ـ مدیر رادیو پیام ـ  درباره برگزاری مسابقه برای برنامه «رسم زمونه» اظهار کرد: مشکلی با تعیین جایزه نداریم. ما عمده برنامه‌هایمان را به سمت رادیو نما برده‌ایم. علیرغم اینکه خیلی هزینه‌ای برایش‌ نمی‌شود ولی با شبکه‌های تلویزیونی رقابت می‌کند و از چند شبکه تلویزیونی مخاطبش بیشتر است. مشکلی با طراحی مسابقه نداریم جا دارد که یک مسابقه خوب برای برنامه «رسم زمونه» پیش‌بینی شود.

ملازاده درباره اجرای برنامه «رسم زمونه» توسط رسول نجفیان افزود: با شروع کرونا برخی ترسیدند که به رادیو بیایند و برنامه‌ها را ادامه دهند  و حق هم داشتند اما استاد نجفیان حتی یک جلسه را هم کنسل نکردند؛ هر روز به خاطر دل مردم در استودیو حضور داشتند.

در پایان این نشست، حسین قرایی ـ مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما ـ به جمع حاضران اضافه شد و عنوان کرد: هنرمندی دکتر ملازاده ـ مدیر رادیو پیام ـ این است که استاد نجفیان را به تعبیر ما قدیمی‌ها تور کرده است. رادیو رسانه، رسانایی است؛ گرم است؛ خیلی‌ها همچنان رادیو را گوش می‌دهند و برایش احترام قائل هستند و کیف می‌کنند. برنامه «رسم زمونه» خوب و  زاینده‌ای است. استاد نجفیان در این برنامه از ساز صحبت می کنند تا آداب و رسوم و ادبیات و مذهب، آخرش هم خودشان می‌خوانند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها