{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ژاپنی ها هم‌ سنتور را بداهه می‌نوازند

ژاپنی ها هم‌ سنتور را بداهه می‌نوازند
کدخبر : 8661

ماساتو تانی استاد دانشگاه کوبه ژاپن و هنرمند ژاپنی که به موسیقی سنتی ایرانی تسلط داشته و سنتور را به صورت حرفه‌ای می‌نوازد، به تازگی کتاب "بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران" را منتشر کرد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایسنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، کتاب مزبور که به تعامل میان آواز، ساز، بدن و سیستم مدال و نمونه‌های مختلف می‌پردازد، در ۶ فصل و ۱۳۲ صفحه، توسط انتشارات استایل نوت (stylenote) به زبان ژاپنی منتشر شده است و هم اکنون در شبکه توزیع کتاب ژاپن در حال توزیع و فروش است.
دیوسالار رایزن فرهنگی ایران در ژاپن در همین خصوص گفت: دکتر تانی از شخصیت‌های برجسته هنری در ژاپن است که در ایران نزد اساتید برجسته آموزش دیده و تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان استاد دانشگاه و فعال هنری در ژاپن، نقش موثر و ارزشمندی را در معرفی هنر ایرانی و به ویژه به صورت تخصصی و حرفه‌ای در ارتباط با سنتور دارد، به دعوت رایزنی فرهنگی نیز در برنامه‌های مختلف همچون سمینار "ایران" در دانشگاه ریوکوکو در کیوتو، وبینار "موسیقی ایرانی به روایت هنرمند ژاپنی"، رونمایی از مجله تخصصی "ایران" و ... سخنرانی و به اجرای برنامه زنده پرداخته و در شماره ۴ مجله تخصصی "ایران" رایزنی فرهنگی که به معرفی موسیقی ایرانی به زبان ژاپنی اختصاص دارد نیز مصاحبه تفصیلی وی منتشر شده است.
وی درباره این کتاب هم افزود: خوشبختانه شاهد هستیم که محققان و فعالان ایرانشناس، اسلام‌شناس و اساتید زبان و ادبیات فارسی، آثار متنوع و متعددی را در حوزه های تخصصی خود به جامعه فرهنگ دوست ژاپن ارائه می‌کنند که نقش موثری در ایجاد شناخت از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی داشته و این کتاب نیز در شش فصل و تشریح موضوعات مختلف، می تواند همچون دیگر آثار و تالیفات، نقش مناسبی را ایفا کند.   
کتاب "بداهه نوازی در موسیقی سنتی ایران" دارای ۶ فصل با عناوین مختلفی همچون بررسی شخصیت در موسیقی، وزن موسیقی، تاریخچه تغییرات استفاده از سنتور در هند و ایران، بررسی احساس جسمی و فهم آن در دستگاه‌های موسیقی، بدن و ساز سنتور و برداشت و درک از ردیف ارائه شده است

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها