{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نوازندگانی که ساز را کتک می‌زنند!

نوازندگانی که ساز را کتک می‌زنند!
کدخبر : 9874

یکی از نوازندگان دف و سازهای کوبه‌ای ضمن انتقاد از نحوه رقابت هنرمندان در جشنواره‌های موسیقایی به بیان نقطه نظرات خود درباره فقدان خلاقیت و دوری از روش‌های سنتی برخی نوازندگان سخن گفت.

به گزارش هنر ام‌روز، فرزاد عندلیبی نوازنده پیشکسوت دف و سازهای کوبه‌ای و داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن ارزیابی خود از روند داوری آثار اجرا شده در جشنواره موسیقی جوان، انتخاب بهترین نوازندگان بخصوص در گروه‌های سنی ب و ج را تا حدودی دشوار توصیف کرد و گفت: متاسفانه دف‌نوازی‌ها بسیار شبیه به هم شده است چرا که شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی موسیقی جوان، به یک نقطه چشم دوخته و فقط به شهرت و مقام توجه دارند. آنها همه یک مسیر را دنبال می‌کنند و از دیدن سایر زیبایی‌های نوازندگی ساز دف بی‌بهره مانده‌اند. بیشتر شرکت‌کنندگان از جملات و شیوه‌های تکراری در نوازندگی استفاده می‌کنند و فاقد خلاقیت بوده و از روش‌ها و سنت‌های درست و اصیل نوازندگی فاصله گرفته‌اند.

وی افزود: نوازندگان جوان امروزی شاید تکنیک‌های خوبی داشته باشند اما خلاقیت هنری و اجرای هنرمندانه و با احساس، از تکنیک جداست. اینها تکنسین‌های خوبی شاید باشند اما هنرمند به شمار نمی‌آیند. در هر سه گروه سنی شرکت‌کننده در جشنواره، کسانی هستند که ساز را به جای نواختن، کتک می‌زنند! البته گروه سنی الف کمی بهتر از دو گروه دیگر بودند و به نظر من علت اصلی یک رقابت بی‌پایه و اساس و خودنمایی در اجرا است. گویی فقط می‌خواهند سرعت دستشان را به رخ هم بکشند. به اعتقاد من زمانی پیشرفت حاصل می‌شود که از اصالت تبعیت کنیم و سنت‌ها را بشناسیم و بیاموزیم هر ساختمانی حتماً فونداسیون یا پی‌ریزی درست و محکمی باید داشته باشد و اگر این طور نبود، هرگز نمی‌شد ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها را ساخت. در موسیقی هم باید اساس و اصالت نوازندگی ساز حفظ شود و بعد بر مبنای آن نوآوری صورت بگیرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها