{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

افزایش بودجه صداوسیما، اعتماد مردم را می‌آورد؟

افزایش بودجه صداوسیما، اعتماد مردم را می‌آورد؟
کدخبر : 10030

شیخ اجل سعدی شیراز در حکایتی در گلستان می‌گوید که در مسجد سنجار( شهری در شمال غرب عراق کنونی)، موذنی بود که مستحبات را با صدای نه چندان دلچسبی بلند می‌خواند و به‌همین خاطر به تدریج از تعداد نمازگزاران کاسته می‌شد. رئیس هیات امنای مسجد که وضع را این‌گونه دید فکری کرد و به او گفت: «ما به موذن‌های قبلی که می‌خواستند از این‌جا بروند، پنج دینار هدیه می‌دادیم، چون از تو راضی هستیم حاضریم ده دینار به تو بدهیم». موذن که دید مبلغ بسیار قابل توجهی است، آن را گرفت و رفت.

به گزارش هنر ام‌روز، بعد از مدتی برگشت و گفت که «آن روز سر من کلاه رفته است چرا که می‌توانستم بیست دینار از شما بگیرم، زیرا در مسجدی که اکنون هستم، همین پیشنهاد را با مبلغ بیست دینار داده‌اند»، رئیس هیات امنای مسجد قبلی به او گفت «عجله نکن، اگر صبر کنی تا پنجاه دینار هم به تو خواهند داد!»

این روزها که با تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور به مجلس، سهم دستگاه‌های دولتی در بودجه سال آینده به تفکیک تعیین شده، مشخص شده است که بودجه صدا و سیما از بیشترین افزایش‌ برخوردار است. بودجه دولتی صدا و سیما که البته جدا از درآمدهای دیگر آن است، در سال آینده به ۵۳۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. این مبلغ در سال جاری ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود که افزایش ۵۶ درصدی را تجربه خواهد کرد.

شاید دولت و متعاقب آن قانون‌گزار می‌خواهند باز هم به صدا و سیما فرصت بیشتری بدهند که اگر امسال هم کسی دلیل رویگردانی مخاطبان را به کم بودن بودجه حواله داد، این بهانه نیز گرفته شود و عملکرد رسانه ملی در جذب اعتماد و افزایش تعداد مخاطب در سال آینده از منظر مردم ارزیابی شود. ما هم امیدواریم که این توجه خاص در کنار تغییرات بنیادی در رویه مخاطب‌گریز صدا و سیما در دوره مدیریت جدید آن باعث شود که رسانه ملی همچنان مورد مورد توجه مردم باقی بماند و البته که اجرای جدید برنامه گفت‌وگو با رئیس‌جمهور، نشان داد هنوز برای دل بستن به این امید زود است؛ امیدی که از دل صحبت‌های آقای پیمان جبلی، رئیس جدید صدا و سیما و قول بر فراجناحی بودن بر می‌خاست و با تاکید ایشان بر رعایت هر دو اصل جمهوریت و اسلامیت در رسانه ملی، دیدگاه‌های منتقدین نیز مورد توجه قرار گیرد. هر چند ایشان درباره انتقادهایی که نسبت به عملکرد تلویزیون در گفت‌وگوی اخیر رئیس جمهوری مطرح شد، به گونه‌ای دیگر سخن گفت و در پاسخ به این پرسش که آیا بناست گفت‌وگوها با چالش بیشتری اتفاق بیفتد، اظهار کرد: «امیدواریم در گفت‌وگوهای آینده، نهاد رسانه‌ای ریاست‌جمهوری با همکاری صداوسیما بتوانند نقش سازنده‌تری را در رساندن صدای مردم و مطالبه از مسئولان و مصاحبه منصفانه مطالبه‌گرانه از مقامات عالی در کشور ایفا کنند». در حقیقت ایشان به‌جای اشاره به این‌که مجری سوالات مردم را بی رودربایستی بپرسد به تعمیق هماهنگی با نهاد ریاست‌جمهوری اشاره کرد!

البته که آقای جبلی و به‌خصوص اداره‌کل عریض و طویل سنجش و ارزیابی صداوسیما بهتر از ما می‌دانند که منظور از اعتماد مردم و تعداد مخاطب ثابت رسانه چیست و این‌که آیا اقبال به تنها چند برنامه نظیر سریال‌های اکشن «گاندو»یی و طنزهای «خندوانه»ای و مجموعه‌های پر مخاطب قبلی نظیر «پایتخت»، مترادف اعتماد مردم است یا خیر؟

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها