{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خاطرات یلدایی مریم سعادت از یک همکاری رویایی

خاطرات یلدایی مریم سعادت از یک همکاری رویایی
کدخبر : 10131

جمعی از هنرمندان سرشناس گرد هم آمده بودند تا اثری درخشان روی صحنه بیاورند. مریم سعادت جوان‌ترین عضو این گروه بود که هنوز در حال و هوای دانشکده به سر می‌بُرد.

به گزارش هنر ام‌روز، نمایش «مهمان ناخوانده» به کارگردانی زنده‌یاد نصرت کریمی از جمله آثار موفق نمایش عروسکی است که سال 1364 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته است. این نمایش با عروسک‌گردانی هنرمندان شناخته شده‌ای همچون زنده یاد کامبیز صمیمی مفخم، مرضیه برومند، آزاده پورمختار، مسعود کرامتی،عادل بزدوده، شاپور پورامین و با صدای زنده یاد جعفر والی در زمان اجرای خود با اقبال تماشاگران رو به رو شد و کانون پرورش فکری هم نسخه‌ای تصویری از آن تهیه کرد.
همزمان با شب یلدا فیلم این نمایش روزهای 29 و 30 آذر ماه از سوی کانون اکران شده است.
به همین انگیزه خاطره بازی کوتاهی با مریم سعادت داریم که در آن دوره جوان‌ترین عضو گروه اجرایی این نمایش بوده است.
سعادت، این نمایش را در کارنامه هنری خود اتفاقی رویایی می‌داند و به ایسنا می‌گوید: هر چه در نمایش عروسکی دارم، از آقای کریمی است و بعد هم از ایرج طهماسب.

وی یادآور شد: آقای کریمی در دانشکده استاد ما بودند و زمانی که قرار شد برای ایشان بازی کنم، تازه درس عروسک‌گردانی از ایشان گرفته بودم.

او از آموزه‌های ارزشمند کریمی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: ایشان به ما یاد داد یک عروسک وقتی که دیالوگی ندارد، چگونه روی صحنه زنده و حاضر باشد. در واقع زنده بودن عروسک را به هنگام خاموشی آن، به ما آموخت. پیش از آن تصور می‌شد عروسک وقتی روی صحنه زنده است که حتما دیالوگی داشته باشد.

سعادت اضافه می‌کند: در بازیگری و نمایش عروسکی بسیار از آقای کریمی آموختم. جلسات تمرین ایشان هم مانند کلاس درس بود؛ بسیار مفید و البته صمیمانه و هرگز اوقات تلخی او را ندیدم.
در این نمایش هنرمندان دیگری هم حضور داشتند که سال‌هاست از میان ما رفته‌اند؛ کامبیز صمیمی مفخم و جعفر والی.

سعادت با به یاد آوردن خاطراتی از صمیمی مفخم ادامه می‌دهد: از زمان ورود به دانشکده ایشان را دیدم. خیلی زود با هم همکار شدیم. اول در «شهر موش‌ها» و بعد هم «مهمان ناخوانده». او به عنوان بزرگتری کاربلد، بسیار کمکم کرد . بویژه در حوزه طراحی صحنه، خیلی از ایشان آموختم. همیشه صدایش در گوشم هست که می‌گفت بهترین طراحان صحنه در نمایش عروسکی کسانی هستند که تجربه عروسک گردانی دارند. همچنانکه حالا هم بهترین عروسک‌سازان ما کسانی هستند که
عروسک‌گردانی کرده‌اند و ساز و کار هدایت عروسک را می‌دانند.
این بازیگر که سابقه کارگردانی در تئاتر هم دارد، همکاری با زنده‌یاد جعفر والی را در نمایش «مهمان ناخوانده» افتخاری بزرگ می‌داند و می‌افزاید: همکاری با ایشان برای من که آن دوره دانشجو بودم، مایه مباهات بود. آقای والی، این بازیگر و کارگردان درجه یک تئاتر، مهربانانه به ما جوان‌ترها کمک می‌کرد و هیچ ادعایی هم نداشت.
سعادت می‌گوید: اصولا آن نمایش کاری عجیب بود با یکسری انسان مافوق مهربان و درجه یک که برایم لبریز از خاطرات شیرین است.  فکر کنید در آن دوره خانم مرضیه برومند کارگردان مطرحی بود و در آن نمایش عروسک گردانی می‌کرد. دیگر دوستان هم به همین ترتیب. همه اینها، آن نمایش را به کاری جذاب تبدیل می‌کرد بویژه برای من که جوان‌ترین عضو گروه بودم.
او که تجربه همکاری با بسیاری از کارگردانان شناخته شده را دارد، ادامه می‌دهد: پروژه «مهمان ناخوانده» که مثل رویاست ولی هنوز هم وقتی با کارگردانی مانند دکتر رفیعی کار می‌کنم، تمرین‌های این بزرگان، بزرگترین کلاس درس دنیاست و می‌بینم در این سن و سال هنوز چه بسیار چیزها هست که می‌توانم یاد بگیرم و این بسیار لذت‌بخش است.

خاطرات یلدایی مریم سعادت از یک همکاری رویایی

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها