{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

واکنش‌ گسترده به درگذشت بازیگر اسطوره‌ای سینما

واکنش‌ گسترده به درگذشت بازیگر اسطوره‌ای سینما
کدخبر : 10778

ستاره‌های هالیوود و چهره‌های مطرح آمریکایی نسبت به زندگی و میراث به جامانده «سیدنی پوآتیه» ادای احترام کردند.

به گزارش هنر ام‌روز، سیدنی پوآتیه نخستین بازیگر سیاه پوست برنده جایزه اسکار و پیشگام سینمای سیاهپوستان در سن ۹۴ سالگی درگذشت، چهره‌ای که با حضور درخشان خود در سینمای دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، مسیر را برای ظهور نسلی جدید از ستاره‌ای سیاهپوست در سینمای آمریکا هموار کرد.

پس از انتشار خبر درگذشت «پوآتیه» بسیاری از هنرمندان هالیودی بویژه سیاه‌پوستان و همچنین چهره‌های سیاسی و و رزشی در شبکه های اجتماعی به مرگ او واکنش دادند. 

«دنزل واشنگتن» بازیگر برنده اسکار در گفتگویی با هالیوود ریپورتر درباره درگذشت «سیدنی پوآتیه» گفت: «امتیاز بسیار بزرگی بود که می‌توانستم او را یک دوست صدا کنم. او مردی بزرگ بود و درهایی که سال‌ها به رویمان بسته بود برای همه ما گشود». 

«هری بلافونته» همبازی «پوآتیه» نیز در بیانیه‌ای نوشت: «برای بیش از ۸۰ سال من و سیدنی با هم خندیدیم و گریستیم و شیطنت‌های زیادی انجام دادیم. او به واقع برادر و همراه من در تلاش برای بهتر کردن این دنیا به جایی بهتر بود و مطمئنا من را به آدم خیلی بهتری تبدیل کرد». 

«دان چیدل» دیگر بازیگر سیاه‌پوست آمریکایی نیز نوشت: «او همتا نداشت و فردی شبیه او را دیگر ملاقات نخواهیم کرد. پوآتیه استانداری برای نسل‌هایی از بازیگران و کارگردانانی بود که پس از او آمدند». 

«رابرت ردفورد» نیز «سیدنی پوآتیه» را نه تنها یک بازیگر بزرگ بلکه یک چهره‌ای مهم در دفاع از حقوق مدنی و یک بشردوست توصیف کرد.

«بری کوردی» چهره مطرح موسیقی و موسس کمپانی «موتاون رکوردز» نیز در واکنش به مرگ «سیدنی پوآتیه» عنوان کرد: «امروز جهان یک چهره شاخص را از دست داد و من یکی از عزیزترین دوستانم را. او مردی با وقار و کامل بود که سال‌ها او را مورد تحسین قرار می‌دادم. او عاشق خانواده و دوستانش بود و صمیمانه‌ترین تسلیتم را به همسر و دخترانش تقدیم می‌کنم». 

«اوپرا وینفری» چهره معرف رسانه‌ای آمریکا نیز در صفحه‌ اجتماعی خود نوشت: «برای من بزرگترینِ درختان بزرگ سقوط کرد. او یک دوست، برادر، رازدار و آموزگاری دانا بود». 

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز با اشاره به تاثیر «پوآتیه» در هموار کردن مسیر دیگر سینماگران سیاه پوست، نوشت: «او از طریق نقش تاثیرگذار و استعداد منحصر به فردش، مظهر وقار و متانت بود که قدرت سینما را برای کنار هم قرار دادن ما آشکار کرد». 

«جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز طی انتشار بیانیه‌ای نوشت: «سیدنی چیزی فراتر از یکی از بازیگران فوق‌العاده در تاریخ ما بود و نقش آفرینی درخشان او در مجموعه‌ای از فیلم‌ها آینه‌ای در مقابل نگرش‌های نژادپرستانه آمریکا در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ قرار داد. او به باز شدن قلب میلیون‌ها نفر کمک کرد و نگرش آمریکا نسبت به خودش را تغییر داد». 

«استفن پری»، «اکتاویا اسپنسر»، «مایکل بی.جردن»، «جان آموس»، «وایولا دیویس»، «تایلر پری»، «باب ایگر» نیز از جمله دیگر چهره‌های متعددی بودند که به درگذشت «سیدنی پوآتیه» واکنش نشان دادند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها