{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تکنیک جدیدی که اصالت اثار هنری را با ۹۶ درصد دقت تشخیص می‌دهد

تکنیک جدیدی که اصالت اثار هنری را با ۹۶ درصد دقت تشخیص می‌دهد
کدخبر : 10918
خبرنگار:

گروهی از محققانِ دانشگاه کیس وسترن رزرو روش‌های قدیمی انالیز نوری و تصویر برداری سه بعدی برای اصالت سنجی اثار هنری با روشی جدید جایگزین کردند و ادعا می‌کنند این روش جدید که با هوش مصنوعی کار می‌کند، می‌تواند اصالت اثار هنری را با ۹۶ درصد دقت تشخیص دهد. نتایج این پژوهش سال گذشته در مجله علمی Heritage Science منتشر شد.

هنرام‌روز: دانشمندان می‌گویند این روش علاوه بر بررسی اثار رنگ روغن و اکرولیک توانایی بررسی اثار ابرنگی، طراحی‌ها، مجسمه‌ها و‌ احتمالا دیگر تکنیک‌ها که پیش از این کاری دشوار بود را هم دارد. روش جدید حاصل همکاری مورخان هنر و اساتید فناوری و کامپیوتر است و در اینده انقلابی بزرگ را در تشخیص اصالت اثار هنری ایجاد می‌کند. 

محققان در این روش از روش دستگاهی که با نام  chromatic confocal optical profilometer شناخته می‌شود، برای تجزیه و تحلیل استفاده کردند. این روش پیش از این برای مطالعه سطوح مواد مختلف استفاده می‌شد. 

در این روش ابتدا از چند نفر خواسته شد تا چهار گل زرد یکسان را نقاشی کنند. سپس این نقاشی‌ها را مورد بررسی قرار گرفت و محققان توانستند کوچکترین حرکات و ضربات قلم و ویژگی‌ها هر یک از اثار و رفتار هنرمند را بررسی و تفاوت‌های انها را بسنجند و به نتیجه‌ای منحصر به فرد برای هر یک (چیزی شبیه به اثر انگشت) برسند.

این روش الگوهای مغزی و سیستم عصبی که باعث ترسیم یک شکل روی بوم و کاغذ می‌شود را برای هر فرد استخراج کرده‌ و می‌تواند در تشخیص اینکه کجای اثر توسط خود هنرمند، دستیاران و یا جاعل نقاشی شده‌ را تشخیص دهد. 

البته برای تشخیص چنین چیزی باید حداقل ۱۰۰ اثر از یک هنرمند و یا تصاویر با کیفیت بالای انها توسط دستگاه مورد بررسی قرار گیرد تا شیوه کاری هنرمند مشخص شود. مثلا انها در این روش ۸۵۰ تصویر با وضوح بالا از اثار سزان مورد بررسی قرار دادند. 

گروه محققان البته می‌گویند این روش کامل بی‌نقص نیست و‌ در ابتدای راه است و به مرور زمان تکمیل خواهد شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها