{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کشف طرحی پنهان زیر تابلوی ۴۰ میلیون دلاری «مرد غمگین» اثر بوتیچلی

کشف طرحی پنهان زیر تابلوی ۴۰ میلیون دلاری «مرد غمگین» اثر بوتیچلی
کدخبر : 10952
خبرنگار:

تابلوی «مرد غمگین» شمایلی از مسیح، اثر ساندرو بوتیچلی که قرار است در تاریخ ۲۷ ژانویه در خانه حراج ساتبیز با تخمین قیمت ۴۰ میلیون دلار به مزایده گذاشته شود، مورد بررسی قرار گرفته‌است. این تابلو از قرن ۱۹ در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شد و تا کنون مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته‌است.

هنرام‌روز: بررسی‌های فنی که برای اصالت سنجی و اماده سازی این اثر برای حضور در مزایده انجام شده‌است منجر به کشف نکته‌ای غیر منتظره در این تابلو شد: « تصویری جذاب از مدونا و کودک به صورت وارونه نسبت به جهت مرد غمگین، مدفون زیر لایه‌های رنگ.»

کریس آپوستل، معاون ارشد نقاشی‌های استادان قدیمی در خانه خراج ساتبیز در نیویورک، این فرصت را داشته‌است تا عمیقا این تابلو و بررسی کند و معتقد است که این طراحی ترکیبی رها شده از «مدونا و مسیح» است که به شمایل نمادین یونانی نزدیک است. در این تصویر مدونا مسیح را به حالتی صمیمانه و در حالی که گونه‌اش را به گونه نوزاد چسبانده در گهواره می‌گذارد. ویژگی‌های صورت به‌ویژه بینی، چشم‌ها و دهان خندان متعلق به مسیح کودک است و اگر تابلو را برعکس کنید پایین لباس سرخ مرد غمگین دیده‌می‌شود. 

به گفته ساتبیز، سر کودک در فضایی زیر سینه فیگور تابلو قرار دارد و انچه که به نظر می‌رسد چشم و یک ابروی زن (مدونا) است در دست راست مرد غمگین قرار دارد. بقایایی از رنگ سفید نقاشی زیرین هم در قسمت پایین تابلو قابل مشاهده است. در بخشی از تابلو خطوطی و رده‌هایی دیده‌ می‌شود که می‌توانند بازوی کودک، چین و تزیین و لباس و استین باشند. 

برخی از خطوط هم نشان از انتقال طرح بر تابلو دارند اما تا کنون طراحی اصلی این ترکیب بندی از بوتیچلی کشف نشده. 

با این اوصاف ایا یافتن چنین چیزی عادی است؟

کارشناسان ساتبیز می‌گویند این اولین بار نیست که با چنین چیزی برخورد می‌کنند. در دوران رنسانس پنل نقاشی کالایی ارزشمند بود. بنابراین اگر خلق یک اثر روی یکی از پنل‌ها متوقف می‌شد احتمالا در کارگاه شلوغ هنرمند مجددا برای خلق اثری دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت و بنابراین به نظر می رسد بوتیچلی پنل را به سمت دیگری برگرداند و نقاشی جدیدی بر ان کشید. 

تاریخ طرح کشف شده حدود سال ۱۵۰۰ است. 

از دیگر نکات در بررسی این اثر شکافی در وسط ان و یک گره در چوب پنل است و به نظر می‌رسد تابلو یک بار در قرن بیستم مرمت شده، اما لایه‌های رنگی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و بررسی رنگدانه و مواد استفاده شده در تابلو‌ با دیگر اثار بوتیچلی تطابق دارد. 

بر اساس تحلیل صورت گرفته بر تابلو به نظر می‌رسد بوتیچلی بخش‌هایی از تابلو مانند انگشتان، طول موها، ابروها و چانه‌ی مسیح در تابلوی مرد غمگین را تغییر داده‌است. 

در این تابلو بوتیچلی سر مسیح را کمی متمایل به چپ کشیده تا نتیجه زنده‌تر باشد. گفته می‌شود بوتیچلی این تابلو را حدود سن ۵۵ سالگی و در اخرین دهه‌ عمرش کشید.

منبع: TheArtNewspaper

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها