{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

داستان نقاشی که پرتره خواهرش را کشید تا از او دلجویی کند

داستان نقاشی که پرتره خواهرش را کشید تا از او دلجویی کند
کدخبر : 11325
خبرنگار:

گوتیک امریکایی اثر گرنت وود یکی از مشهورترین تابلوهای امریکا است که در موسسه هنر شیکاگو نگهداری می‌شود. مدل گوتیک خانه، چشمان با وقار و خشک مرد و چهرهٔ سرد و بی‌روح زن در این تابلو همگی نشانه‌هایی بودند که باعث شد برخی از منتقدان معتقد باشند این نقاشی قصد مسخره کردن ارزش‌های سخت اجتماعی در جامعه دههٔ سی سده بیستمِ آمریکا داشته‌است.

هنرام‌روز: در این اثر خواهر گرنت وود به جای زن تابلو مدل شد و دندانپزشک خانوادگی نقاش به جای پیرمرد. برخی افراد در جریان انتقاد از تابلو از چهره عبوس خواهر وود در این تابلو ایراد گرفتند و گفتند بسیار تلخ است. اعتقاد بر این بود که این انتقادها به خواهر وود که به عنوان مدل نقاشی هم شناخته‌شده‌بود اسیب روحی رساند.

DA378985-5655-4A11-BF89-08D31E2B67B1

نان وود در این باره گفته: «اگرچه من مفتخر بودم که برای گوتیک آمریکایی ژست گرفتم، اما گرانت فکر کرد که ممکن است به دلیل انتقادات ناراحت شوم، بنابراین تصمیم گرفت پرتره ای از من نقاشی کند.»

گرنت وود در سال ۱۹۳۱ تابلویی از نان کشید که می‌توان ان را شخصی‌ترین اثر هنرمند دانست. وود این تابلو را  تا پایان عمر نزد خود نگه داشت. (این تابلو در سال ۲۰۱۸ در خانه حراج کریستیز نیویورک به مزایده گذاشته شد.)

پرتره گرنت از خواهرش عذرخواهی صمیمانه از او به دلیل انتقادهایی است که از تابلوی گوتیک امریکایی شد.

نان وود در این نقاشی جوان و زیبا نقاشی شده، لباس و مدل موهایش مد روز هستند و‌ یک جوجه و یک تکه نان در دست دارد که نمادی از مهربانی گرنت وود نسبت به اوست. 

در سال ۱۹۳۰ گرنت وود تابلوی «گوتیک امریکایی» را نقاشی کرد. این تابلو ابتدا مورد انتقاد قرار گرفت چرا که برخی می‌گفتند زندگی سنتی کشاورزان را به سخره گرفته، اما بعدها مشهور شد. در این نقاشی ظاهرا یک زن و شوهر کشاورز در مزرعه خود و در مقابل خانه‌ای معمولی با معماری گوتیک ایستاده اند. مرد چنگک کشاورزی را در دست دارد و با نگاهی نافذ و مصمم و چهره‌ای که تغییر ناپذیر بودن آن قابل پیش بینی است، به مخاطب چشم دوخته و در کنارش زنی با حالتی ناراضی ایستاده (احتمالا تلنگری کوچک می‌تواند در سبک زندگی‌اش تغییر ایجاد کند.) چنگک کشاورزی و شیوه ایستادن پیرمرد یاد اور ایستادن کشیش‌هاست و زن درون تابلو در واقع دختر این پیرمرد است و نه همسرش. پرده‌های طرح دار خانه پس زمینه در تضاد با ظاهر ساده ان هستند و تکه موی فر خورده پشت سر زن در تضاد با چهره‌ عبوس و ناراضی اوست (چهره‌ای که گویای این است که از بسیاری لذت‌ها محروم مانده تا حرف‌های پدر محافظه کار خود را گوش کند و به سنت‌ها پایبند باشد.)

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها