{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

«تو عکس بگیر و من نقاشی می‌کنم» عکس‌های دوست پیکاسو‌ به موزه‌ای در سوئیس اهدا شد

«تو عکس بگیر و من نقاشی می‌کنم»
عکس‌های دوست پیکاسو‌ به موزه‌ای در سوئیس اهدا شد
کدخبر : 11499
خبرنگار:

«تو عکس بگیر و من نقاشی می‌کنم» این جمله‌ای است که پیکاسو به «دیوید داگلاس دانکن» عکاس گفت. دانکن یک روز زنگ خانه این هنرمند در کن را به صدا درآورد تا از او چند عکس بگیرد و این دیدار به دوستی ۱۷ ساله این دو منجر شد. به تازگی خبری از اهدای صد عکس از زندگی خصوصی پیکاسو که توسط دانکن ثبت شده، به موزه الیزه سوئیس منتشر شد.

هنرام‌روز: بازه زمانی این عکس‌ها از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۳ (زمان مرگ پیکاسو در ۹۱ سالگی) است.

دانکن در طول دوستی‌اش با پیکاسو حدود ۲۵ هزار عکس را از او ثبت کرد. اولین عکسی که او لحظاتی پس از اولین دیدارشان از پیکاسو گرفت تصویری از هنرمند درون وان و در حال حمام کردن است. 

DF748886-AC7F-4FF6-B5EF-AAC2D945D03E

دانکن، در سال ۲۰۱۸ درگذشت. این عکاس به رغم مشکلاتی که در برقراری ارتباط بین او و این هنرمند اسپانیایی وجود داشت، از دوستان صمیمی او باقی ماند. پیکاسو انگلیسی صحبت نمی کرد و به درک دانکن از اسپانیایی می‌خندید. «دانکن» که به عنوان یک عکاس جنگی، جنگ کره را پوشش داده بود به مدت ۱۷ سال هم به خانه‌های مختلف «پیکاسو»‌ رفت و آمد داشت.

«پیکاسو»‌ هنرمندی است که عکاس‌های زیادی از او ثبت شده است،‌ با این حال «دانکن» می‌گفت، این هنرمند هیچ‌گاه برای عکاسی ژست نگرفت. پیکاسو به دانکن می‌گفت: «من نقاشی می‌کنم،‌ تو عکس بگیر.»‌

«دانکن» عکس‌ها را با دوربینی بی صدا ثبت می‌کرد تا مزاحم کار و‌ تمرکز پیکاسو، در زمان نقاشی نباشد. 

دانکن در سال ۲۰۱۲ در پاسخ به سوالی درباره عادات کاری و شخصیت این هنرمند، به روزنامه فرانسوی لوموند گفت که پیکاسو را یک نجیب‌زاده‌اسپانیایی می‌داند. 

او می‌توانست دو روز و دو شب جلوی یک تابلو بنشیند و‌ ان را نگاه کند. 

«یک روز که آنجا بودم، شخصی از او پرسید که کدام دوره‌ی کارش را بیشتر دوست دارد؟ دوره آبی، دوره رز، کوبیسم و ...؟ 

پیکاسو در پاسخ دستش را دراز کرد، انگشتانش به هم زد و جواب داد: خوب، کدام یک از این پنج انگشت را ترجیح می‌دهی؟ من شخصاً به همه آنها نیاز دارم.»

منبع: گاردین

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها