{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کارگردان سینما از عادل فردوسی‌پور تشکر کرد

کارگردان سینما از عادل فردوسی‌پور تشکر کرد
کدخبر : 12124

در نشست نقد و بررسی «مستطیل قرمز»، کارگردان این اثر سینمایی، از عادل فردوسی‌پور برای یاری رساندن به ساخت این فیلم، سپاسگزاری کرد.

به گزارش هنر ام‌روز،  پانصد و چهل و ششمین نشست باشگاه فیلم تهران در فرهنگسرای ارسباران که به اکران و نقد و بررسی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی و تهیه‌کنندگی زنده‌یاد سیدعلیرضا سجادپور اختصاص داشت، عصر روز یکشنبه هشتم اسفند برگزار شد.

فیلم «مستطیل قرمز»، بازگو کننده واقعه بمباران زمین فوتبال «چوار» در ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ است که به شهادت ۱۵ نفر انجامید.

کورش جاهد، که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت، گفت: «فیلم «مستطیل قرمز» بر اساس واقعیت ساخته شده و مستندگونه است و لحن صدا و رتیم بیانی گوینده، جنبه مستندگونه فیلم را تقویت می‌کند.»

او ادامه داد: «این فیلم بر اساس دغدغه سازندگانش ساخته شده است به گونه‌ای که حتی درد از پشت پلان‌های فیلم کاملا حس می‌شود. امیدوارم این فیلم توسط مردم دیده شود.»

این منتقد تاکید کرد: «جنگ در کل پدیده وحشتناکی است اما جالب است که در این فیلم مدام به این نکته اشاره می‌شود که زندگی در همین جنگ نیز جریان است.»
  
جاهد در پایان سخنان خود گفت: «نیازمند نگاه جدیدی در سینمای دفاع مقدس هستیم و امیدوارم این دو برادر با شور و حالی که کار را خود را آغاز کرده و فیلم پُرزحمتی را ساخته‌اند، با وجود همه مشکلاتی که در سینما وجود دارد به راه خود ادامه بدهند. »

جمشید جهانزاده، بازیگر «مستطیل قرمز» نیز در سخنانی کوتاه گفت: «من از سال‌ها پیش، حسن و حسین صیدخانی را می‌شناسم و می‌دانم از صفر شروع و بسیار تلاش کردند و زحمت کشیدند تا بدین جا برسند. پس صمیمانه به آن‌ها برای ساخت این فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم که در این راه پُرثمر، پُرقدم و پُرتلاش پیش بروند.»

حسن صیدخانی، یکی از کارگردانان «مستطیل قرمز» در ادامه این نشست، با اشاره به این‌که تحقیق و پژوهش فیلم «مستطیل قرمز» حدود ۶ ماه زمان برده است، گفت: «بیشتر پژوهش این کار به صورت میدانی انجام شده است. از سوی دیگر اتفاقاتی که در این فیلم رخ می‌دهد، مانند دستگیری خلبان، مراسم عروسی و... بر اساس واقعیت و بر مبنای اتفاقاتی است که در سال‌های ۶۰ تا ۶۵ رخ داده است.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مظلومیت شهدای فاجعه زمین فوتبال چوار گفت:‌ «بمباران زمین فوتبال، اوج جنایت جنگ را نشان می‌دهد و شاید نکته حقوق بشری آن همین مساله باشد. شهدای چوار، شبانه، در مظلومیت کامل و در بیابانی در منطقه صالح‌آباد ایلام به خاک سپرده شدند.»

این کارگردان با اشاره به کسب مدال بلورین و لوح زرین از جشنواره جهانی ficts ایتالیا، گفت: «زمانی که فیلم در این جشنواره نمایش داده شد، تماشاگران باور نمی‌کردند چنین اتفاقی در ایران رخ داده باشد. این مساله را مطرح کردم تا بگویم باید به سینمای دفاع مقدس اعتماد کنیم.»

صیدخانی در پایان گفت: «متاسفانه نسل امروز آشنایی با دفاع مقدس ندارند در حالی که ما باید به دنبال معرفی اصالت خود باشیم. خوشبختانه برای این اثر پروانه دانش‌آموزی نیز صادر شده است و امیدوارم دانش‌آموزان نیز این اثر را تماشا کنند.»

در ادامه، حسین صیدخانی، دیگر کارگردان این فیلم گفت: «از زمانی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرد، ما در روستاهای دور دست شهرهای اصفهان، شیراز، بوشهر، مشهد و... فیلم را اکران کردیم، در جمع‌های مختلف آن را به نمایش گذاشتیم و با دوستان درباره آن صحبت کردیم.»

او ادامه داد: «سینمای دفاع مقدس در اختیار چندین نفر خاص است در حالی که جوانان فیلمسازی هستند که سوژه‌های نابی در این زمینه دارند و باید به آن‌ها اعتماد شود تا کار کنند.»

صیدخانی در پایان ضمن تشکر از عادل فردوسی‌پور برای حضور در این پروژه خاطرنشان کرد: «ایشان انسانی بزرگ و دوست داشتنی است و با پروژه ما همکاری کرد، همچنین باید از مردم ایلام و چوار تشکر کنم که اگر نبودند این اثر ساخته نمی‌شد.»

5668537

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها