{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زهره فکورصبور دوست داشت چگونه بمیرد؟

زهره فکورصبور دوست داشت چگونه بمیرد؟
کدخبر : 12173

«دوست دارم وقتی که می‌میرم در اوج باشم، در اوج تکامل انسانی و معنوی. دوست ندارم وقتی که می‌میرم بعضی آدم‌ها از من ناراحتی به دل گرفته باشند. نوع مردن مهم نیست، فقط دلم نمی‌خواهد زیاد درد بکشم.»

به گزارش هنر ام‌روز، جملات بالا بخشی از گفته های مرحوم زهره فکورصبور درباره مرگ است که پیشتر در کتاب «سنگ قبر» ـ نوشته پوریا تابان ـ منتشر شده و حالا در اختیار ایسنا قرار گرفته است.

مرحوم فکورصبور درباره نگاهش به مرگ اینگونه عنوان کرده بود: «این روزها و سال‌ها، دیدم نسبت به گذشته‌ها به مرگ خیلی عوض شده، قبل‌ترها می‌ترسیدم. اما الان مرگ را پایان زندگی نمی‌بینم، به نظرم انسان با مرگ کامل می‌شود.

آدم با مرگ وارد دوره‌ی دیگری از زندگی اش خواهد شد. مرگ تکامل انسان است و پایان نیست. بلکه آغاز بخش مهم‌تری از حیات بشری‌ است. انسان با مرگ و تجربه آن به جاودانگی واقعی می‌رسد؛ البته مرگی که خداوند مقدر کند نه اینکه انسان به دنبالش برود، مرگ خودش خواهد آمد. به قول معروف دیر و زود داره اما سوخت و سوز خیر. {لبخندش سکوت را می‌شکند}

برعکس خیلی‌ها که هر چه سنشان بیشتر می‌شود از مرگ فراری‌تر می‌شوند و ترس‌شان بیشتر می‌شود، معتقدم هر چی از لحاظ سنی به مرگ نزدیک‌تر می‌شوم به تکامل بیشتری می‌رسم.

مطمئنم زندگی واقعی و کامل، بعد از فرا رسیدن مرگ خواهد بود.

دوست دارم وقتی که می‌میرم در اوج باشم، در اوج تکامل انسانی و معنوی. دوست ندارم وقتی که می‌میرم بعضی آدم‌ها از من ناراحتی به دل گرفته باشند. نوع مردن مهم نیست فقط دلم نمی‌خواهد زیاد درد بکشم.

روی سنگ قبرم برای کسی که دوستش دارم می‌نویسم:

دلم برایت تنگ می‌شود. به امید دیدار.»


پوریا تابان، نویسنده کتاب «سنگ قبر» درباره این گفت و گو به ایسنا چنین می گوید: صحبت هایی که درباره مرگ با هم انجام داده بودیم حال که او پر کشیده و مرگ را در آغوش کشیده، چه تأمل برانگیز است.

وی افزود: روزی که ایده نوشتن و گردآوری کتاب «سنگ قبر» در پاییز ١٣٨٤ به ذهنم رسید می دانستم مجموعه ای جمع آوری خواهد شد که با صحبت درباره مرگ می تواند پهنا و معنای زندگی را به رخ بکشد.

تابان افزود: از پاییز ١٣٨٤ تا پاییز ١٣٩٤، گردآوری نظرات ١٥٦ هنرمند یا چهره مشهور و محبوب در کتابم به طول انجامید و روز ٢٣ آبان ١٣٩٤ این کتاب در سینما صحرای تهران با حضور بسیاری از عزیزان رونمایی و عرضه شد.

وی عنوان کرد: حال «زهره فکور صبور» عزیز دومین زن و نهمین هنرمند یا بزرگواری نام گرفتند که از بین عزیزان داخل کتاب پر کشیده اند. پیش از ایشان هشت نازنین دیگر از دنیای خاکی پرواز کردند که اولین نفر جناب محمدعلی اینانلو بود که در زمستان ١٣٩٤ پرکشید.
محمدعلی اینانلو، داود رشیدی، حسن جوهرچی، سعید کنگرانی، جمشید مشایخی، سیروس گرجستانی، ماهچهره خلیلی هفتمین هنرمند و اولین زنی نام گرفتند که بعد از انتشار کتاب در ٢٣ آبان ١٣٩٤ و قبل از فتحعلی خان اویسی و زهره خانم فکور صبور از بین ١٥٦ هنرمند داخل کتاب پرواز کرده بودند.


به گزارش ایسنا، در کتاب «سنگ قبر» چهار سوال وجود دارد:
١- نگاهتان به مرگ؟
٢- از مرگ می ترسید یا نه؟
٣- دوست دارید چگونه بمیرید؟
٤- روی سنگ قبرتان چه خواهید نوشت؟
 

به گزارش ایسنا، زهره فکور صبور ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ در سن ۴۳ سالگی و به طور ناگهانی درگذشت. او در سریال هایی چون «دلنوازان»، «مسافری از هند»، «روزگار جوانی»، «دردسرهای عظیم»، «دنگ‌وفنگ» و ... ایفای نقش کرده بود.
سریالی به نام بی همگان از این بازیگر در حال ساخت بود که نقشش در آن نیمه کاره ماند.

پیکر این بازیگر امروز ـ پنجشنبه ـ ۱۲ اسفند ماه ـ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها