{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کلکسیونر ایتالیایی در دعوای حقوقی در خصوص اصالت یک اثر هنری بر جف کونز پیروز شد

کلکسیونر ایتالیایی در دعوای حقوقی در خصوص اصالت یک اثر هنری بر جف کونز پیروز شد
کدخبر : 12436
خبرنگار:

جف کونز ۲۵ سال است که درگیر یک پرونده قانونی در خصوص مجسمه‌ای است که می‌گوید ان را نساخته اما صاحب ایتالیایی مجسمه می‌گوید ان را به عنوانی اثری از این هنرمند خریده و خواستار صدور گواهی اصالت از طرف جف کونز است. قاضی دادگاه تجدید نظر در میلان اخیرا به نفع مجموعه‌دار رای داده و مجسمه را اثر هنری معتبری از جف کونز خوانده‌است.

هنرام‌روز: در سال ۱۹۹۱ یک مجموعه دار ایتالیایی مجسمه‌ای را به قیمت چند صد دلار و در جریان حراج یک خانه و وسایلش در میلان خرید. بعدها معلوم شد که این مجسمه اثری از جف کونز  «مارها» است، یا دستکم مجموعه دار اینطور فکر می‌کرد چرا که شش سال بعد سعی کرد این مجسمه از جنس چینی را در خانه حراج کریستیز بفروشد، اما جف کونز از صدور گواهی اصالت برای این اثر امتناع کرد و گفت این اثری جعلی است. 

حالا و تقریباً بعد از ۲۵ سال و چندین جلسه دادگاه، این مجموعه‌دار در یک دادگاه ایتالیایی به پیروزی دست یافته. قاضی مجسمه را اثری معتبر اعلام کرده و جف کونز را محکوم به پرداخت خسارت کرده است. اما جف کونز همچنان با مجموعه دار ایتالیایی در حال مبارزه است و مجددا درخواست تجدید نظر داده است. 

1354564816-1024x658

اخرین حکم این پرونده در سال ۲۰۱۶ صادر شد. یک کارگزار بیمه اهل جنوا از طرف یک خریدار مامور شد تا گواهی اصالت این اثر را از جف کونز بگیرد اما این هنرمند گواهی صادر نکرد. همان سال از جف کونز برای جبران خسارت شکایت شد و در سال ۲۰۱۹ قاضی به نفع کلکسیونر رای داد اما دستوری برای پرداخت خسارت به جف کونز داده نشد.

در همان سال جف کونز به این رای اعتراض کرد و سعی کرد حکم دادگاه را تغییر دهد و کلکسیونر هم مجددا تلاش کرد تا از این هنرمند خسارت بگیرد. 

وکیل این مجموعه‌دار در ایمیلی به آرت نت نیوز گفت: «ما از حکم اخیر دادگاه استیناف میلان راضی هستیم و موکل من خوشحال است که در نهایت عدالت اجرا شده.»

اما ماجرا همینجا تمام نشده و جف کونز مجددا دادخواست تجدید نظر داده است و قرار است این پرونده توسط دادگاه عالی استیناف بالاترین دادگاه تجدید نظر ایتالیا بررسی شود. 

اما وکیل مجموعه دار اطمینان دارد که در نهایت حکم فعلی تایید خواهد شد. 

استودیوی کونز به سوالات آرت نت نیوز در این خصوص پاسخی نداده است.

این مجسمه که مارها نام دارد در سال ۱۹۸۰ و در سه نسخه ساخته شد و اولین بار در سال ۱۹۸۸ در Galerie Max Hetzler در کلن نمایش داده شد. البته مشخص نیست اثر مطرح شده در این پرونده یکی از سه نسخه‌ای باشد که توسط هنرمند ساخته شده. 

مجموعه دار در مصاحبه‌ای اعلام کرد که زمانی که این مجسمه را خرید از ارزش ان اطلاعی نداشته و قیمت اولیه ان ۵۰۰ هزار لیر بود.

او می‌گوید که این اثر در جعبه‌ای که روی ان «جف کونز، مارها» نوشته شده‌بود و بدون جزییاتی از فرستنده برایش ارسال شده. جف کونز در ان زمان هنوز به شهرت نرسیده بود. 

این مجموعه دار پس از تحقیق درباره اثر و منشا ان در سال ۱۹۹۷ به خانه حراج کریستیز مراجعه کرد تا ان را بفروشد. اما جف کونز هرگونه ارتباط با این مجسمه را رد کرد و ان را تقلبی خواند و خواستار تخریبش شد. 

مجموعه دار می گوید جف کونز یکبار در یکی از مراحل این پرونده حرفش را عوض کرد و گفت این اثر هنری را ساخته، اما یک نمونه اولیه معیوب است و قابل فروش نیست. در ان زمان در رای نهایی قاضی حکمی مبنی بر تخریب مجسمه صادر نکرد و ان را به مجموعه دار بازگرداند. 

در سال ۲۰۱۹ نسخه از مارهای کونز در حراج کریستیز به قیمت ۷۱۱ هزار دلار فروخته شد که گفته می شود مستقیما از Galerie Max Hetzler خریداری شده‌بود.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها