{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حذف نام روسیه از یک اثر هنری چه فایده‌ای به حال مردم جنگ زده دارد؟

حذف نام روسیه از یک اثر هنری چه فایده‌ای به حال مردم جنگ زده دارد؟
کدخبر : 12880
خبرنگار:

گالری ملی لندن عنوان اثری از ادگار دگا که پیش از این «رقصندگان روسی» بود را به «رقصندگان اوکراینی» تغییر نام داد. این در حالی است که بسیاری از مؤسسات فرهنگی اعلام کردند که در مورد کلیات هنر روسیه تجدید نظر می‌کنند.

هنرام‌روز: البته این تغییر نشان دهنده این است موسسات فرهنگی قصد دارند در توصیف و توضیح فرهنگ اوکراینی و روسی دقیق‌تر عمل کنند. کاری که پیش از این انجام نداده‌بودند و سال‌هاست بسیاری از اثار اوکراینی به عنوان اثار روسی شناخته می‌شوند!

گالری ملی لندن به خبرگزاری گاردین گفته که عنوان این اثر سال‌ها مورد بحث بود اما جنگ روسیه و اوکراین مقامات موزه را بر ان داشته که عنوان را به روز رسانی کنند. 

گفته می‌شود ادگار دگا هنگام اجرای این گروه اعضای ان‌ را در مولن روژ و Folies-Bergère دید و اثاری خلق کرد. 

رقصنده‌هایی که مثل دیگر اثار دگا بالرین نیستند، موهایی باز و بلند دارند که با روبان‌هایی به رنگ زرد و ابی و همرنگ پرچم اوکراین تزیین شده و نوع لباسشان نشان می‌دهد رقصنده‌هایی از طبقه دهقانان هستند و نه بالرین‌های اموزش دیده. ادگار دگا مجموعه‌ای از این رقصندگان را در سال ۱۸۹۹ نقاشی کرد. اثاری از این مجموعه در موزه‌های متروپولیتن نیویورک و موزه هنرهای زیبای هیوستون نگهداری می‌شود. در سال ۲۰۱۶ مجموع این اثار با عنوان «دگا: رقصندگان روسی و هنر پاستل» به نمایش درامدند. این دو موزه در خصوص تغییر نام این اثار به رسانه‌ها پاسخی ندادند.

تانیا کولوتوشا، یک اوکراینی مقیم لندن، نقاشی دگا را در اینستاگرام منتشر کرد و توضیح داد که روسیه هنوز هم بسیاری از عناصر فرهنگ اوکراینی را در اختیار دارد و گالری ملی مستقیماً در کامنت این پست نوشت که عنوان اثر تغییر کرده. البته تابلو در حال حاضر در معرض دید عموم نیست.

مورخان هم می‌گویند از برخی عناوین به عنوان ابزاری برای تحکیم نفوذ روسیه استفاده شده. اولسیا کرومی‌چوک، مورخ و مدیر مؤسسه اوکراینی مستقر در لندن، نوشت: «پوتین یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان را دارد، اما سلاح‌های دیگری نیز دارد. فرهنگ و تاریخ»

.

حمله روسیه به اوکراین موجب بی خانمان شدن تعداد زیادی از مردم اوکراین و اعمال تحریم‌ها از طرف امریکا و اروپا بر علیه روسیه شد. اتفاقات و اقداماتی که تنها به ضرر شهروندان معمولی هر دو کشور است و موجب فقر، انزوا، بیکاری و مرگ و دیگر بحران‌ها می‌شود. اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بخش هنر و فرهنگ این کشور که کارکنان ان با جنگ مخالف هستند را هم نشانه می‌گیرد. اتفاقی که سال‌هاست در ایران افتاده و مردم و هنرمندان ایران با ان زندگی می‌کنند. بسیاری از گالری‌ها مثل «گالری ساعتچی» با هنرمندانی که پاسپورت ایرانی دارند کار نمی‌کنند و یا چندی پیش «اوپن سی» پلتفرم اثار هنری nft دسترسی کاربران ایرانی را به تبعیت از تحریم‌های امریکا مسدود کرد.

تغییر نام یک اثر هنری از روسی به اوکراینی و یا تعلیق نمایشگاه‌های هنرمندان روس و قطع ارتباط با موسسات این کشور فایده‌ای به حال مردم جنگ زده اوکراین ندارد. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها