{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چرا در کمتر از سه دقیقه یک طلاق در ایران اتفاق می‌افتد؟

چرا در کمتر از سه دقیقه یک طلاق در ایران اتفاق می‌افتد؟
کدخبر : 14709

مستند «صد و هشتاد و یک ثانیه» به تهیه کنندگی و کارگردانی صادق داوری فر سه شنبه ۲۴ خرداد ماه در شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش هنر ام‌روز، مستند «صد و هشتاد و یک ثانیه» به تهیه کنندگی و کارگردانی صادق داوری‌فر با موضوع «طلاق» در شبکه مستند تولید شده است و سه‌شنبه ۲۴ خرداد ساعت ۲۱ پخش خواهد شد.

صادق داوری‌فر در این‌باره گفت: در ایران هر صد و هشتاد و یک ثانیه یک طلاق اتفاق می‌افتد درنتیجه این مستند در ۶۰ دقیقه به بررسی ریشه و علل طلاق پرداخته است.

او درباره هدف خود از تولید این مستند بیان کرد: سال‌ها پیش شنیدن خبر جدایی یکی از آشنایان شوکه‌ام کرد و تلاشم برای ادامه زندگی آن‌‍ها بی‌ثمر ماند. مدت کوتاهی از این ماجرا گذشت و در کمتر از ۲ یا ۳ سال به دور و اطراف خود نگاه کردم و دیدم که در دایره دوستان و همکاران آن دوره، فقط منم که در زندگی متاهلی باقی ماندم. تصمیم گرفتم روی ماجرای طلاق مطالعه کنم و ببینم سرمنشا این پدیده اجتماعی کجاست؟

کارگردان «اصول بازی» گفت: پس از چندین سال تحقیق میدانی، کتابخانه‌ای و اینترنتی و مطالعه روی پایان‌نامه‌های دانشجویی به این نتیجه رسیدم که اگر بتوانیم مهارت‌های زندگی را به فرزندانمان بیاموزیم، آمار طلاق حتما در کشور کاهش خواهد یافت. برای اثبات این ایده سراغ افراد متعدد و متفاوتی رفتم و آن‌ها از تجربه جدا شدن خود برایم گفتند.

داوری فر با بیان اینکه ما در مدارس به فرزندانمان اطلاعات می دهیم، نه مهارت و این مساله در سیستم آموزشی ما باید بازنگری شود، تصریح کرد: ریشه و منشا اصلی طلاق هایی که من روی آن‌ها تحقیق کرده بودم، فارغ از فاکتورهای مهمی مثل بحث اقتصادی، دخالت خانواده‌ها و…، نداشتن مهارت زندگی مشترک بود و این موضوعی‌ست که باید روی آن کار شود.

کارگردان «فیه ما فیه» ادامه داد: «صد و هشتاد و یک ثانیه» یک مستند اجتماعی است و ما در آن سراغ اقشار مختلف جامعه از روحانی و معلم و روانشناس گرفته تا کاسب رفتیم و درباره موضوع خاص «طلاق» با آن‌ها گفتگو کردیم. این مستند از نظر فرمی کمی متفاوت است و ما حرمت آدم‌هایی را که جدا شدند، حفظ کردیم و در عین حال نخواستیم تابوی طلاق را بشکنیم، بنابراین همه افراد با روبنده صحبت می‌کنند به‌جز یک نفر که به خواست خودش بدون روبنده جلوی دوربین حاضر شده است.

داوری‌فر در پایان خاطرنشان کرد: این مستند با پشتوانه مطالعاتی بیش از ۵ ساله تولید شد، بنابراین تولید کار حدود یک سال طول کشید و بخشی از این زمان هم صرف متقاعد کردن موردهای مطالعاتی برای قرار گرفتن جلوی دوربین شده است.

«صد و هشتاد و یک ثانیه» در شبکه مستند تولید شده است و از عوامل آن می توان به تحقیق و پژوهش: علی جانب الهی و صادق داوری فر، تصویربردار: صادق داوری فر و مصطفی آتش مرد، تدوین: احسان لهراسبی و سولماز افتخاری، صدابردار: تامی ایل بیگی اصل، صادق داوری فر و… اشاره کرد.

این مستند سه‌شنبه ساعت ۲۱ از تلویزیون پخش می شود و تکرارش روز بعد ساعت ۹ خواهد بود.

منبع: صبا

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها