{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

عنکبوت فولادین لوئیز بورژوا 40 میلیون دلار فروخته شد

رکوردی جدید برای گران قیمترین آثار هنری از هنرمندان زن

رکوردی جدید برای گران قیمترین آثار هنری از هنرمندان زن
کدخبر : 14773
خبرنگار:

نسخه ای فولادین از مجسمه نمادین عنکبوت لوئیز بورژوا که در سال ۱۹۹۶ ساخته شد، در اولین روز از آرت بازل ۲۰۲۲ (سوئیس) ۴۰ میلیون دلار فروخته شد و به گرانترین اثر فروخته شده از این هنرمند و یکی از گرانترین آثار فروخته شده از هنرمندان زن تبدیل شد. این عنکبوت گران قیمت را گالریHauser & Wirth به ارت بازل برده و ان را برفراز غرفه‌اش نصب کرده‌است. بنا بر گزارشها عنکبوت متعلق به مجموعه اورسولا هاوزر، از موسسان گالری مانوئلا هاوزر بود و به یک مجموعه خصوصی فروخته شد.

هنرام‌روز: نکته مهم درباره این عنکبوت فولادین این است که بر خلاف دیگر اثار این هنرمند قابلیت قرار گیری در فضای باز را ندارد.

پیش از این گرانترین اثر فروخته شده از  لوئیژ بورژا نسخه ای برنزی از مجسمه عنکبوت بود که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده بود و در سال ۲۰۱۹ در خانه حراج کریستیز به قیمت ۳۲ میلیون دلار فروخته شد. اثری دیگر از مجموعه عنکبوت این هنرمند نیز در ماه اوریل در حراج ساتبیز هنگ کنگ بیش از ۱۶ میلیون دلار به فروش رسید و عنوان گرانترین مجسمه فروخته شده در اسیا را از ان خود کرد.

با وجود افزایش قیمت اثار هنری زنان و ارائه اثار انها هنوز هم تفاوت زیادی میان قیمت گرانترین اثار فروخته شده از هنرمندان مرد با هنرمندان زن وجود دارد.

چندی پیش اثری از اندی وارهول «پرتره مرلین مونرو» در حراجی کریستیز به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار توسط لری گاگوسیان خریداری شد و به گرانترین اثر هنری قرن بیستم تبدیل شد. گرانترین مجسمه های فروخته شده در حراجی‌ها هم سه مجسمه از آلبرتو جاکومتی هستن که هر یک بیش از ۱۰۰ میلیون دلار قیمت داشتند.

عنکبوت فولادین لوئیز بورژوا با قیمت ۴۰ میلیون دلاری بین دو مورد از گرانترین اثار هنری متعلق به هنرمندان زن قرار گرفت:

اثری از جورجیا اوکیف که در سال ۲۰۱۴ در حراج ساتبیز نیویرک به قیمت ۴۴.۴ میلیون دلار فروخته شد و تابلوی دیه‌گو و من اثری از فریدا کالو که سال ۲۰۲۱ به قیمت ۳۴.۹ میلیون دلار خریداری شد.

منبع: artnews

لوئیز بورژوا «۲۵ دسامبر ۱۹۱۱ پاریس- ۳۱ می ۲۰۱۰ نیویورک»

این هنرمند فرانسوی الاصل ساکن نیویورک بیشتر به واسطه مجسمه‌های عنکبوتش با ابعاد بزرگ شناخته می‌شود و گفته می‌شد بعد از ۶۰ سالگی به شهرت رسید. او مجسمه مامان (عنکبوت بزرگ) با ارتفاعی بیش از ۹متر، از برنز، فولاد و مرمر در اواخر دهه ۱۹۹۰ با الهام از مادر بافنده‌اش ساخت. مادری قوی با روحیه حمایت‌گر و باهوش. این مجسمه در محوطه موزه گوگنهایم بیلبائو نصب است.

 

رویداد هنری Art Basel طی ۵۰ سال گذشته یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنرهای تجسمی با هدف نمایش و فروش آثار هنری معاصر در سطح بین‌المللی بوده‌است. یورو نیوز درباره این رویداد هنری می‌نویسد اگر می‌خواهید بدانید که  چه اتفاقی در بازار بین المللی هنر معاصر در جریان است، آرت بازل سوئیس بهترین گزینه برای هنرمندان، مجموعه داران، حامیان هنر و علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

ارت بازل سوییس برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ توسط سه گالری دار ارنست بایلر Ernst Beyeler، ترودل بروکنر Trudl Bruckner و بالز هیلت Balz Hilt برای نمایش بین المللی اثار هنری کار خود را اغاز کرد و از همان زمان موفقیت امیز بود و در اولین دوره بیش از ۱۶ هزار بازدید کننده را  برای تماشای اثار ۹۰ گالری از بیش از ۱۰ کشور  بین المللی برای نمایش گرد هم اورد.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها