{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مارینا آبراموویچ: هنر باید به جلو نگاه کند/ در زمانه‌ای هستیم که به حضور قهرمان نیاز داریم

مارینا آبراموویچ: هنر باید به جلو نگاه کند/ در زمانه‌ای هستیم که به حضور قهرمان نیاز داریم
کدخبر : 15165
خبرنگار:

هفته گذشته خبری مبنی بر ورود مارینا آبراموویچ به دنیای NFT منتشر شد. این روزها ویدیویی از ابراموویچ در CIRCA2022 به مدت سه ماه بر مانیتورهای بزرگ شهرهای جهان،‌ چون نمایشگر میدان تایمز در نیویورک به نمایش درمی‌آید. عنوان این ویدیو که ان‌اف‌تی ان هم بر پلتفرم Tezos عرضه می‌شود «قهرمان ۲۰۰۱» است و این هنرمند را سوار بر اسبی سفید در حالی که پرچمی در حال اهتزار را در دست دارد نشان می‌دهد. ابراموویچ می‌گوید در زمانه‌ای هستیم که به حضور قهرمان نیاز داریم.

به گزارش هنر ام‌روز، قهرمان کسی است که همه‌چیزش را فدا می‌کند. اما نکته مهم این است که تصویری که او قهرمان نشان می‌دهد یک زن است و نه یک مرد. او خودش در مصاحبه با وب سایت ارت نیوز چنین انتخابی را ساختارشکنانه می‌خواند.

این هنرمند به مناسبت انتشار این ویدیو و ان‌اف‌تی ابراموویچ با وب سایت ارت‌نیوز مصاحبه کرده‌است. 

پیش از این آبراموویچ نسبت به ان‌اف‌تی دیدی مثبت نداشت و در مصاحبه‌ای با گاردین گفته بود که همه به فکر کسب درآمد از طریق ان‌اف‌تی ‌هستند و هیچ ایده جالبی در آن ندیده‌است! اما حالا می‌گوید سعی دارد با NFT «قهرمان ۲۰۰۱» با نسلی از مخاطبان ارتباط برقرار کند که در زمان خلق اثر اولیه حتی به دنیا نیامده‌‌بودند. 

او نسلی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و حتی برای کمک به نگهداری جنگل‌ها پول جمع‌اوری می‌کنند را قهرمان می‌داند.

او همچنین به ریسک پذیری‌اش در مسیر حرفه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید که هنرمند باید شجاعت مواجهه با ناشناخته‌ها و حتی شکست را داشته باشد. 

بخش‌هایی از مصاحبه آبراموویچ با آرت نیوز را می‌خوانید:

چرا تصمیم گرفتید که از  فناوری نوپای ان اف تی که در عین حال هم طرفداران و هم منتقدان خود را دارد استفاده کنید. علاوه بر این پرفورمنس شما چگونه با ان اف تی ارتباط دارد؟

مارینا آبراموویچ: ما هرگز قصد ایجاد یک NFT را نداشتیم. قهرمان در ابتدا با قالب مربع فیلم برداری شد و مجبور شدیم که برای نمایش ان بر نمایشگر پیکادلی و جانمایی ان بر این صفحه نمایش ان را ویرایش کنیم و ویرایش هر فریم ماهها طول کشید زیرا می خواستم تصویر مخاطب را در بر بگیرد. معتقدم که ایده ها باید غافلگیرکننده باشند. فریم به فریم چیزی جدید از سکون پدیدار شد.هیچ دو فریمی یکسان نبود. باد و پرچم با هم می رقصیدند، مانند ارگانیسمی که نفس می‌کشد و از یک اثر، هزاران NFT منحصر به فرد خلق شد. 

 اوایل سال جاری، در مصاحبه‌ای با گاردین، وقتی که از شما درباره NFTها سوال شد، پاسخ دادید که در حالی که همه چیزهای جدید را دوست دارید، در این رسانه، هیچ ایده خوب یا محتوای عالی ندیدید. آن زمان گفتید که همه فقط در مورد پولی که می توانند از NFT به دست بیاورند صحبت می کنند و شما هرگز برای پول اثر هنری خلق نکرده اید. از آن زمان چه چیزی نظر شما را تغییر داد؟

 مارینا آبراموویچ: قهرمان را در سال ۲۰۰۱ فیلمبرداری کردم، زمانی که گوشی هوشمند و رسانه های اجتماعی وجود نداشتند. با گذشت بیست سال از ان زمان، در دنیایی جدید زندگی می کنیم و من در پی این هستم که چگونه می توانم یک قدیمی را در رسانه‌ای جدید ارائه کنم. از خود پرسیدم چگونه می‌توانم با نسل جوانی که شاید در زمان خلق قهرمان حتی زنده نبودند ارتباط برقرار کنم؟ هنگام خلق یک اثر هنری باید آینده را در نظر بگیرید. هنر باید به جلو نگاه کند.

در مورد Web3 و آنچه که نسل جدید در آن فضا انجام می دهد مطالعه کردم. من به سختی می‌توانم متن یک ایمیل را تایپ کنم و این جوانان در این فضا میلیون‌ها دلار جمع آوری می‌کنند تا به مردم کمک کنند و جنگل ها را نجات دهند. آنها قهرمان و پیشگام هستند. چیزی شبیه کاری من در دهه ۷۰ با پرفورمنس آغاز و از مرزها عبور کردم. ان زمان همه مرا دیوانه خطاب کردند و افراد کمی به کاری که در آن زمان انجام ‌دادم باور داشتند.

در خصوص ان اف تی این نکته که ان اف تی ها مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست بودند هم برایم جالب و مهم بود. مانند تمامی کارهایم در پروژه جدیدم ریسک کردم. ریسکی که به مخاطب و واکنشش بازمی گردد. آزمایش کردن به معنای رفتن به سرزمینی جدید است، جایی که شکست در ان محتمل است. چگونه می توانید مطمئن باشید که موفق خواهید شد؟ شجاعت برای رویارویی با ناشناخته ها بسیار مهم است. یک هنرمند هرگز نباید ریسک کردن را متوقف کند، حتی زمانی که ۷۵ سال دارد.

شما مفهوم قهرمانان را در قهرمان (۲۰۰۱) بررسی کردید. چرا تصمیم گرفتید این ایده را دوباره مرور کنید و در این برهه از زمان روی آن تمرکز کنید؟

مارینا آبراموویچ: معتقدم هر اثری که خلق می‌کنم زندگی‌های زیادی دارد. قهرمان (۲۰۰۱) در اصل به پدرم که قهرمان جنگ جهانی دوم در یوگسلاوی بود تقدیم شد، بنابراین وقتی یوزف از من برای شرکت در CIRCA 2022 دعوت کرد، بلافاصله به این کار فکر کردم.

ما به تصاویر تاثیر گذار احتیاج داریم و تصویر قهرمان (۲۰۰۱) روی اسب تصویری بسیار قوی است. در حال حاضر، ما با خطر جنگ هسته ای و جهانی سوم روبرو هستیم. روسیه سلاح های جنگی بسیار خطرناکی دارد که ممکن است از انها استفاده کند. 

پس در مواجه با شرایط به این خطرناکی دوباره به قهرمان و اسب سفیدش نگاه می کنیم. سرزمین زیبایی در مقابل خود داریم و این قهرمان است که می تواند ما را نجات دهد. فقط قهرمان می تواند ما را نجات دهد! کسی که همه چیزش را قربانی می کند.

هم NFT و هم اکران سه ماهه The Hero در شهرهای سرتاسر جهان، تصاویر بسیار هیجان انگیزی را از شما ارائه می‌دهند. با حالتی استوار بر اسب سفید نشسته‌اید، پرچمی را در دست دارید، و به دوردست نگاه می کنید. چرا انتخاب کردید که این تصویر را در جهان پخش کنید؟

 مارینا آبراموویچ: مهم‌ترین چیزی که باید بدانیم این است که این تصویر یک زن روی اسب و نه مردی سوار بر اسب است و قرار است به مدت سه ماه هر روز در سراسر جهان ظاهر شود. این به خودی خود ساختارشکنی است.

معتقدم که هنرمندان خادمان جامعه هستند و وظیفه دارند پیام های خاصی را منتقل کنند. در طول جنگ جهانی دوم، کدام هنرمندان در آثارشان واقعیت را بازتاب دادند؟ در طول چهار سال جنگ، از ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴، ماتیس فقط گلها را نقاشی می‌کرد. این برای من، شگفت انگیز است که او تنها درباره زیبایی صحبت کرد.

اجرای چنین آرمان قهرمانانه در قهرمان در آغاز قرن چه حسی داشت؟ امیدوارید بینندگان در سراسر جهان چه چیزی را از اجرای شما حذف کنند؟

 مارینا آبراموویچ: در سال ۲۰۰۱ زمانی که برای اولین بار قهرمان فیلم را به کارگردانی خیمنا بلاسکوز آباسکال فیلمبرداری کردم، دنیا بسیار متفاوت بود. ما به اسپانیا به بنیاد معاصر Montenmedio که به نام بنیاد NMAC نیز شناخته می‌شود، سفر کردیم. تنها چند هفته قبل از ۱۱ سپتامبر بود که همه چیز تغییر کرد. شاید آن آرامش قبل از طوفان را ثبت کرده باشم؟

قدرتی باورنکردنی در سکون وجود دارد و من امیدوارم که کار چدیدم برای مردم سراسر جهان الهام بخش باشد. 

امیدوارم که مردم لحظه‌ای درنگ و مفهوم قهرمان را بازنگری کنند و به این فکر کنند که خودشان در زمان نا امیدی چگونه می‌توانند به بهترین شکل عمل کنند.

 ما در حال حاضر به قهرمان نیاز داریم.

آبراموویچ قصد دارد که بخشی از درامد حاصل از فروش ان‌اف‌تی‌ها را به خیریه‌ها و بخشی را به عنوان کمک هزینه به افرادی که در زمینه ان‌اف‌تی مشغول به کارند بدهد.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها