{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پنج فیلمی که ذهن شما را رها نخواهد کرد!

پنج فیلمی که ذهن شما را رها نخواهد کرد!
کدخبر : 15383
خبرنگار:

فیلم‌ معمایی و کارآگاهی را عموما می‌توان به عنوان زیرمجموعه آثار جنایی یا تریلرها (آثار هیجان انگیز) طبقه‌بندی کرد. فیلم‌هایی که بر یک جنایت حل‌نشده (اغلب موضوع یک دزدی، قتل یا آدم‌ربایی) تمرکز می‌کنند و در عین حال یک شخصیت اصلی کارآگاه دارند که جنایت را دنبال می‌کند و سیر وقایع بر حل معما یا تغییر شرایط او اثرگذار است.

هنرام‌روز: برخی از فیلم‌ها آنقدر هیجان‌انگیز و جالب هستند که حتی نمی‌توان تماشای یک صحنه آن را از دست داد. این اتفاق بیشتر درمورد فیلم‌های معمایی و کارآگاهی یا به تعبیر عده‌ای، جنایی، صدق می‌کند؛ هنگامی که مخاطب تماما درگیر داستان شده و حتی سعی می‌کند ذهن شخصیت‌های فیلم را بخواند و حرکات بعدی آن‌ها را پیش‌بینی کند. 

تعقیب سرنخ‌ها، بررسی شواهد، بازجویی‌ها، تعقیب مجرم‌ها و گاهی اوقات صحنه‌های اکشن می‌توانند به این آثار راه پیدا کنند. بعضی از فیلم‌های کارآگاهی را بیشتر می‌توان به عنوان یک اثر جنایی یا گنگستری ارزیابی کرد و بعضی دیگر آثاری معمایی هستند که در آن‌ها تعلیق و رمزوارگی حرف اول را می‌زنند. در ادامه به معرفی پنج تا از این فیلم‌ها می‌پردازیم.

Trance

خلسه (Trance) از آن دسته آثار قابل ستایش دنی بویل، کارگردان آثاری چون میلیونر زاغه‌نشین ( Slumdog Millionaire) و 127 ساعت (127 Hours) است که حداقل ارزش یک‌بار نگاه کردن را دارد.

فیلم داستان مردی به‌نام سیمون (جیمز مک‌آووی) را دنبال می‌کند که به فرانک (ونسان کسل)،که شریک و دوستش در یک سرقت هنری است، خیانت می‌کند و تابلوی باارزشی را که با هم سرقت کرده‌اند، پنهان می‌کند. در طول سرقت سیمون  اما بر اثر واردآمدن ضربه‌ای به سرش دچار فراموشی می‌شود و نمی‌تواند به خاطر بیاورد که تابلوی گران‌قیمت را که اثری هنری از فرانسیسکو گویا (نقاش بزرگ اسپانیایی) است، کجا پنهان کرده‌است. سارقان نقاشی سیمون را می دزدند اما جوابی نمی توانند از او بگیرند.

آنها یک متخصص هیپنوتیزم به نام الیزابت را استخدام می کنند که می تواند هر چیزی را از حافظه بیرون بکشد. خلسه یکی‌ از آثار جذاب دنی بویل است و اتفاقات آن به گونه‌ای رقم می خورد  که هر مخاطبی را شگفت زده می‌کند.

البته ابعاد شخصیتی سیمون، که جیمز مک‌آووی نقش آن را ایفا می‌کند تقریبا تا انتهای داستان- به نوعی پنهان می مانند که برای تماشاگر کمی خسته‌کننده است.

فیلم خارجی

Gone Baby Gone

عنوان «Gone Baby Gone» اقتباسی از رمانی به همین نام، اثر دنیس لیهان است (که اخیرا توسط نشر نیماژ به فارسی برگردانده شده) و بن افلک وظیفه کارگردانی و نویسندگی آن را برعهده داشته که برادرش کیسی نیز در در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

داستان درباره دختربچه‌ای ۴ ساله به‌نام آماندا است که در حومه شهر بوستون زندگی می‌کند و یک روز درحالی که مادرش خانه نبوده دزدیده می‌شود. پس از این اتفاق تمام اعضای پلیس درگیر بازجویی می شوند، اما بعد از گذشت چند روز عملیات جستجو به هیچ نتیجه ای نمی رسد و از همین رو عمه آماندا (ایمی رایان) دو کارگاه خصوصی متشکل از پاتریک کنزی (کیسی افلک) و انجی گنارو (میشل موناهن) را استخدام می‌کند تا آماندا را پیدا کنند. پاتریک و انجی با قبول کردن این پرونده نه تنها شهرت بلکه جان خود را هم به خطر می اندازند.

«Gone Baby Gone» فیلمی در ژانر جنایی و رمزآلود است که بازیگرانی چون مورگان فریمن، اد هریس، جان اشتون و رابرت والبرگ در آن ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم خارجی

The girl On the Train

دختری در قطار (The girl on the Train) فیلم معمایی مهیج آمریکایی، به نویسندگی ارین کریسیدا ویلسون و کارگردانی تیت تیلور است، که اقتباسی از رمانی با همین نام به قلم نویسنده بریتانیایی پائولا هاوکینز است (کتاب این اثر توسط ناشرین مختلف به فارسی برگردانده شده است) این فیلم با حضور بازیگرانی چون امیلی بلانت، ربکا فرگوسن، هیلی بنت، جاستین ثرو، لوک ایوانز و ادگار رامیرز توانست در زمان اکران عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد و با وجود بودجه ۴۵ میلیون دلاری توانست در مجموع ۱۷۳٫۲ میلیون دلار از گیشه به جیب بزند.

در این عنوان اقتباسی شاهد اتفاقاتی هستیم که برای شخصیت ریچل (امیلی بلانت) می‌افتد، ریچل پس از از شکست در زندگی مشترک و از دست دادن شغلش، زندگی ملال‌آور و بی‌هدفی را می‌گذارند. قطار هر روز ریچل  را از کنار یک کلبه روستایی عبور می دهد که در نگاه اول محل زندگی یک زوج فوق العاده است. اما در حقیقت این  زوج شوهر سابق ریچل و همسر فعلی او  آنا ( ربکا فرگوسن) هستند. یک ناگهان همه چیز تغییر میکند، ریچل چیزی میبیند که نباید می دیده و به داستانی پیچیده کشیده می‌شود.

فیلم خارجی

Number 23

«شماره ۲۳» عنوان فیلمی در ژانر تریلر روانشناسانه به کارگردانی جوئل شوماخر و بازی جیم کری است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. این دومین همکاری شوماخر و کری بعد از بتمن برای برای همیشه (Batman Forever) بود. جیم کری برای این فیلم نامزد جایزه تمشک طلایی بدترین بازیگر مرد شد! اما اشتباه نکنید، فیلم می‌تواند هیجان انگیز رفتار کند و تماشاگر را با خود تا لحظه آخر بکشد.

والتر اسپارو (جیم کری) مامور کنترل حیوانات است، وی شروع به  خواندن رمانی به نام  شماره ۲۳ می‌کند که همسرش به او داده هرچقدر بیشتر این کتاب را می خواند بیشتر متوجه می شود که آنچه برای شخصیت اصلی داستان اتفاق می‌فتد عینا مانند آن چیزی است که برای زندگی خودش رخ داده. والتر رفته رفته درگیر عدد ۲۳ شده و برای تغییر آینده مجبور است  راز این شماره را کشف کند. چراکه درغیر این صورت مرتکب همان قتل‌های بی رحمانه ای می شود که شخصیت اصلی کتاب انجامش داده.

شماره ۲۳ باب میل کسانی است که به فیلم های درام و اسرار‌آمیز و البته جیم کری علاقه‌دارند. پال بوچر، ویرجینیا مادسن، لوگن لرمان، رونا میترا، باد کرت و مارک پلگرینو سایر بازیگران این عنوان را تشکیل می‌دهند.

فیلم خارجی

Fracture

شکست (Fracture) ساخته درخور توجه «گریگوری هابلیت» است در ابتدای کار، تمامی نکاتی که درمورد فیلم‌های جنایی صدق می‌کند را به طور کامل در اختیار مخاطب قرار داده.  دیوید استراترن، رزمند پایک، امبت دیویتس و بیلی برک بازیگران از جمله بازیگران این عنوان هستند.

ویلی بیچام (رایان گاسلینگ) دستیار دادستان منطقه قبل از اینکه به کمپانی دیگری برود مشغول پرونده تد کراوفورد می شود که به سر همسرش شلیک کرده است. بیچام فکر می‌کند این مورد به سادگی حل می شود، چراکه اعتراف جنایتکار به قتل را هم در اختیار دارند. اما نتیجه بازجویی ها مشخص می‌کند که متهم هیچگونه مدرک جرمی که دال بر جنایتش باشد ندارد.

پس دقیقا چه چیزی به سر همسرش شلیک کرده است؟ این فیلم یکی‌دیگر از آن عناوین هیجان انگیز است که تا لحظه آخر همه چیز را برای بیننده‌اش رو نمی کند.

فیلم خارجی

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها