{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نمایش اثار «میرزا حمید» در امریکا

نمایش اثار «میرزا حمید» در امریکا
کدخبر : 15966
خبرنگار:

این روزها Hudson New Gallery در امریکا میزبان نمایش اثار میرزا حمید (عکسهایی از نقاشیهای او بر دیوارهای شهر، طراحی‌ها و پیش طرح‌ها و اثار نقاشی روی بوم) با عنوان «منشا همه‌ چیز» است. این اولین نمایشگاه انفرادی میرزا حمید در امریکاست.

حتما نقاشی‌های بیچهره و ساده میرزاحمید را بر در دیوارهای شهر دیده‌اید. میرزا حمید هنرمند ایرانی حدود ده سال است که بی سر و صدا با خاک سرخ که ان را منشا همه چیز می‌داند و بدون اینکه هویتش مشخص شود، بر در و دیوار خیابانهای شلوغ و کوچه پس کوچه‌های تهران نقاشی می‌کند. سر و کله اثار میرزا حمید معمولا در کنج‌ها و دیوارهای منحصر به‌فرد شهر پیدا می‌شود و با حضورشان مخاطب خوش ذوق و با دقت را غافلگیر می‌کنند.

 

خاک سرخ متریال اصلی اثار میرزا حمید همان خاک سرخی است که غارنشینان برای نقاشی در غارهای باستانی از ان استفاده کردند. اثار او به منشأ همه چیز و ذات بنیادی تمام انسان‌ها اشاره می‌کند. میرزا حمید همواره سعی دارد به مخاطبان یادآوری کند که همه از یک نژاد بشری، بوده‌ایم.

اثار او را می توانید بر بناها و دیوارهای منحصر به فرد چه مدرن و چه سنتی پیدا کنید. گاهی اثار او توسط شهرداری از بین می‌روند اما به کارش ادامه می دهد. 

«خاک سرخ رنگدانه‌ای است که انسان‌های اولیه برای خلق نقاشی از آن استفاده کردند و از آن زمان تا کنون به اشکال مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از همین خاک برای نقاشی بر سفالینه های باستانی استفاده شد که در ایران به وفور یافت می‌شود. بعدها همین خاک به نمادی برای زندگی پس از مرگ تبدیل شد. جایی که درگذشتگان را با خاک سرخ می پوشاندند تا راحتتر به زندگی بعدی بروند.

این خاک تنها یک رنگدانه نیست بلکه تمامی معانی که در طول تاریخ به ان اضافه شده را در درون خود دارد و سخاوتمندانه حکمتش را به هر کس که از ان استفاده کند می‌دهد. خاک سرخ هنوز کیفیت و لطافت اولیه خود را حفظ کرده. مثل خشخاش وحشی که با ویژگی‌ها و ظرافت اصیل خود می‌روید.»

عکس‌های اثار میرزا حمید توسط مروارید خلیل زاد ثبت شده است.

منبع: وب سایت Hudson New Gallery

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها