{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

الهه دموکراسی، مجسمه‌ای که پنج روز نصب بود اما روح ان هنوز زنده است

الهه دموکراسی، مجسمه‌ای که پنج روز نصب بود اما روح ان هنوز زنده است
کدخبر : 16137
خبرنگار:

در سال ۱۹۸۹ و در جریان اعتراضات دموکراسی خواهان در میدان تیان‌آن‌من در چین دانشجویان آکادمی مرکزی هنرهای زیبا زمانی که احساس کردند این جنبش از رمق افتاده، ساخت مجسمه الهه دموکراسی را اغاز کردند. ان‌ها در طول ۴ روز مجسمه‌ای ده متری از جنس پلی استیرن و پاپیه ماشه (خمیر کاغذ) با اسکلت فلزی ساختند.

هنرام‌روز: گفته می‌شود به دلیل کمبود وقت دانشجویان از یک ماکت پیش‌ساخته یک تمرین کلاسی که البته یک مرد بود استفاده کردند و البته جنسیت ان را تغییر دادند و چوبدستی‌اش را به مشعل تبدیل کردند. 

بعد از اتمام ساخت الهه دموکراسی دولت اعلام کرد که هر کامیونی که مجسمه را به میدان حمل کند دیگر مجوز کار نخواهد داشت به همین دلیل دانشجویان برای حمل مجسمه از ریکشاهای رکابی استفاده کردند و برای انحراف ذهن ماموران چند مسیر ساختگی حمل مجسمه را به پلیس اعلام کردند. برخی دانشجویان هم برای حفاظت از این اثر هنری در تمام مسیر اطراف ان را زنجیره انسانی ایجاد کردند. در نهایت مجسمه غروب ۲۹ ماه می به میدان رسید و با داربستی از جنس بامبو و همراهی مردم و دانشجویان جلوی دروازه میدان و رو به تصویر بزرگ مائو نصب شد و در تاریخ ۳۰ می رسما رونمایی شد. مشخص نیست که انتخاب محل این مجسمه عمدی بود یا نه اما عکس‌های منتشر شده توسط خبرگزاری‌ها از این اثر هنری فضا را طوری نشان می‌دهد که گویی مجسمه نگاهی پر امید به سمت عکس مائو انداخته است. نمادی روشن و زیبا از انتظار مردم چین از دولت برای رسیدن به دموکراسی.

50EBF055-7EE5-497C-8B84-DF7F006EE0F9

بعد از رونمایی از مجسمه، جمعیت ۱۰ هزار نفری میدان به حدود ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافت و جنبش دوباره پرشور شد اما مقامات چین این اثر یک سازه غیرقانونی خطاب کردند و دستور تخریب آن صادر شد و تنها پس از ۵ روز توسط ارتش آزادی‌بخش خلق نابود شد.

گرچه این مجسمه تنها پنج روز در میدان تیان‌آن‌من نصب بود اما ایده اصلی ان هنوز هم زنده‌است و نسخه‌های زیادی از آن در شهرهای مختلف دنیا ساخته شده‌. یکی از نمونه‌های ان الهه دموکراسی دانشگاه چینی هنگ‌کنگ بود که البته ان هم چندی پیش برچیده شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها