{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

فیلم‌هایی درباره «انقلاب فرانسه» که نباید از دست بدهید!

فیلم‌هایی درباره «انقلاب فرانسه» که نباید از دست بدهید!
کدخبر : 16229

وقایع کمی در تاریخ تمدن غرب وجود دارند که اهمیت‌شان با انقلاب کبیر فرانسه برابری کند.

هنرام‌روز: بیان آشوب‌های عمومی که سلطنت را سرنگون کرد و در نهایت منجر به یک دوره خونین سرکوبگر (و ظهور ناپلئون) شد، طبعاً ثابت می‌شود که برای زمین فیلم‌سازی سوژه حاصل‌خیزی است.
برخی فیلم‌سازان تصمیم گرفتند به ژانر درام تاریخی بپردازند، به این جهت که موضوعات نابرابری و تباهی اجتماعی را واکاوی کنند.

حال آن‌که بقیه، به اقتباس‌هایی از آثار مشهور ادبیات پرداخته‌اند که صحنه‌پردازی‌شان متعلق به این پرتلاطم‌ترین دوره تاریخ فرانسه است.

 بدرود، ملکه من ۲۰۱۲ Farewell, My Queen

اکثر فیلم‌های مربوط به ماری آنتوانت روی خود ملکه تمرکز می‌کنند، حال آن‌که این فیلم در واقع یکی از خادمانش را دنبال می‌کند؛ کسی که وفاداری‌اش به بانوی خود به چالش کشیده می‌شود آنگاه که این انقلاب زندگی‌های آن‌ها را در بر می‌گیرد. برخلاف بسیاری از درام‌های تاریخی که تمایل دارند بر افراط‌کاری و عواطف متمرکز شوند، این فیلم یک چشم‌انداز نسبتاً جدا، از سوژه‌هایش ارائه می‌کند و بیننده را از این عمل خارج می‌گرداند. با این وجود، فیلم دیدگاه جدیدی درباره این‌که انقلاب فرانسه بر افرادی تاثیر گذاشت که سلطنتی نبودند اما معیشت‌شان به آن‌ها وابسته بود، فراهم می‌آورد.

فیلم خارجی

برادری با گرگ ۲۰۰۱ Brotherhood Of The Wolf

گرچه بیشتر فیلم‌ها درباره انقلاب کبیر فرانسه یا زندگی‌نامه‌ای هستند یا درام‌های تاریخی، اما این یکی کمی متفاوت است. داستان توسط یک نجیب‌زاده از طریق فلش‌بک گفته می‌شود و درباره اعدام در طول این انقلاب است. این داستان بر روی یک شکارچی و تلاش‌هایش برای تعقیب کردن یک حیوان فراری که مردم را در یکی از استان‌ها قربانی می‌کند، متمرکز شده است.
این فیلم فراتر از یک فیلم فراموش‌نشدنی است، هرچند که لحظه‌های زائد هم وجود دارد که هنگام بازاندیشی تا حدودی مسخره به نظر می‌رسند.   

فیلم خارجی

امور گردنبند ۲۰۰۱ The Affair Of The Necklace

اصطلاح “امور گردنبند” یکی از آن رویدادهایی است که مورخان از آن تحت عنوان یک هدایت‌کننده به جهت آرمان‌زدایی تدریجی با لویی شانزدهم و ماری آنتوانت، یاد کرده‌اند. یک فیلم پرزرق‌وبرق که همه تجملات و تزئیناتی را که عموماً به درام‌های تاریخی مربوط می‌شوند، در بر گرفته است. چیزی که کمی غیرمعمول می‌نماید، بازیگری آن است که هیلاری سوانک در نقش جین، یک دزد بدنام، ظاهر شده است؛ کسی که تا آن زمان هرگز در یک درام تاریخی (که الزامات سبکی خاص خود را دارد) حضور پیدا نکرده بود. منتقدان در نهایت به شدت تقسیم‌بندی شدند که آیا او این نقش را به‌درستی ایفا کرده است یا خیر.

MV5BMTkwMzAxOTU3MF5BMl5BanBnXkFtZTYwMTA2MTY5._V1_FMjpg_UX1000_

 

 تاریخ جهان، قسمت ۱ ۱۹۸۱ History Of The World, Part 1

رای کسانی که در جست‌وجوی یک پرداخت سبک‌تر از انقلاب کبیر فرانسه هستند، درام تاریخی سرگرم‌کننده مل بروکس دقیقاً پاسخ صحیح است. البته بروکس همواره در پی یافتن چیزهایی بود که ژانرهای به‌ظاهر جدی (وحشت، حماسی، وسترن) را ناخواسته خنده‌دار می‌کنند. انقلاب فرانسه فقط بخشی از این فیلم را به خود اختصاص می‌دهد، اما با این حال بخش بزرگی از آن به‌یادماندنی است چراکه مل بروکس خود لوئی شانزدهم را به تصویر می‌کشد. «تاریخ جهان، قسمت ۱» یک فیلم تاریخی طنز و به‌واقع باشکوه است.

فیلم خارجی

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها