{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

درباره‌ی مستند «زمستان زیر آتش: نبرد اوکراین برای آزادی»

درباره‌ی مستند «زمستان زیر آتش: نبرد اوکراین برای آزادی»
کدخبر : 16230

زمستان زیر آتش: نبرد اوکراین برای آزادی، فیلمی مستند، محصول سال ۲۰۱۵ کشورهای اوکراین، آمریکا و بریتانیا، به کارگردانی اوگنی آفینوسکی است.

هنرام‌روز:این مستند قیام سال 2013-2014 در کیف را از طریق روایت رویدادهای کلیدی از طریق صحبت با  معترضین حاضر در میدان دنبال می‌کند. در ابتدا، توافق تجاری مورد انتظار اتحادیه اروپا و اوکراین است که به عنوان راهی برای ارتقای آینده اوکراین وعده داده شد، اما این توافق ناگهان به نفع روسیه کنار گذاشته شد. شهروندان طرفدار اروپا تظاهراتی را سازماندهی می‌کنند که در مرکز و اطراف میدان «نزالهژنوستی» کیف برگزار می‌شود. پس از 4 ماه، بن بست بین دولت، نیروهایش و معترضان سازمان یافته و فداکار، سرانجام به درگیری های خشونت آمیز، سرکوب وحشیانه و تیراندازی مرگبار پلیس به معترضان تبدیل شد.

فیلم خارجی

با وجود واکنش خشونت آمیز برکوت، بازوی نظامی شده نیروی پلیس اوکراین، اعتراضات در سراسر دسامبر 2013 ادامه یافت و به طور فزاینده ای بزرگتر شد. با حمایت افسران بازنشسته نظامی، معترضان سنگرهای دفاعی ساختند و یاد گرفتند که چگونه بسیج و سازماندهی شوند.

گروه‌های دفاعی میدان، از جمله یگان دفاع یهودی، در اقدامی ایجاد شدند که تلاش‌های مقامات برای نشان دادن معترضان به عنوان فاشیست را تضعیف کرد. همچنین حمایت آشکاری از سوی کلیسای ارتدکس، رهبران مسلمان اوکراین و اتحادیه های کارگری وجود داشت. 

هنگامی که در 11 دسامبر، برکوت یک حمله تمام عیار را به میدان آغاز کرد، کشیشی در صومعه سنت مایکل زنگ های آن را به صدا درآورد: اولین باری که از زمان حمله مغول ها در سال 1240، هر ناقوسی به طور هماهنگ به صدا درآمد.

با آخرین کشتار خونین و هولناک معترضان در فوریه 2014، رهبران معترضان قول دادند که روز بعد دولت را با زور سرنگون کنند. ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور اوکراین که طرفدار روسیه است، در همان ساعات اولیه به روسیه پرواز کرد و راه را برای انتخابات جدید و یک اوکراین جدید به سمت اروپا باز کرد.

 

فیلم خارجی

 

چهره‌های شناخته‌شده‌ای همچون اسقف آگاپیت، کاترین اشتون، سرهی آورچنکو، کریستینا بردینسکیک، پاولو دوبریانسکی، والری دووگی، بوگدان دوباس و کورگانسکی ادوارد در این فیلم حضور دارند.

زمستان زیر آتش: نبرد اوکراین برای آزادی، نخستین بار در هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و سپس در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۵ در سینماهای سرتاسر جهان اکران شد. این فیلم در جشنواره‌های مختلف افتخارات متعددی را بدست آورد که از میان آنها می‌توان به نامزدی دریافت یک جایزه اسکار و یک جایزه امی اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها