{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به مناسبت روز جهانی«نویسندگی»:پنج فیلم درباره‌ی «نویسندگان» که باید ببینید

به مناسبت روز جهانی«نویسندگی»:پنج فیلم درباره‌ی «نویسندگان» که باید ببینید
کدخبر : 16255

هیچ‌چیز مثل کلمات و منشأ کلمات (یعنی کتاب) نمی‌تواند ذهن یک نویسنده را شخم بزند. با این حال نویسنده می‌تواند از هر چیزی انگیزه یا الهام بگیرد. فیلم و مستند هم می‌توانند برای یک نویسنده الهام‌بخش باشند. در اینجا چند فیلم درباره نویسندگی معرفی کرده‌ایم.

یافتن فاستر

«فارستر» (کانری)، نویسنده ای که پس از بردن جایزه ی پولیتسر در چند دهه ی قبل دیگر کتابی ننوشته، و «جمال» (براون)، پسری شانزده ساله که اشتیاقی نهفته برای نوشتن دارد، در دنیای خود زندگی می کنند. «جمال» روزی از سر اتفاق با «فارستر» آشنا می شود. این دو، پس از آشنایی اولیه، یک دیگر را به نوشتن تشویق می کنند و به رغم تفاوت سن و پایگاه طبقاتی شان، با هم رفیق می شوند.
شرح فیلم: فیلم روان، محترم و تماشاگر پسند است و وان سنت به اندازه ی کافی باهوش هست که کار عجیب و غریبی نکند و صرفا اجازه بدهد کانری (آرام آرام در نقش هایی که به سن و سالش - هفتاد سالگی- نزدیک هستند) و براون(در نخستین فیلمش) حضور مؤثر خود را به نمایش بگذارند.

فیلم-یافتن-فارستر-وبسایت-رسمی-حسام-الدین-مطهری

 

پنجره مخفی

فیلم «پنجرۀ مخفی» به نویسندگی و کارگردانی «دیوید کپ» و بازیگری «جانی دپ» که به عنوان شخصیت اصلی نقش آفرینی کرده است؛ این فیلم روانشناسانه، از رمان «باغ مخفی» از «استیو کینگ» اقتباس شده است.

نویسنده‌ای به اسم «مورت رینی» پس از زندگی مشترک، از همسرش جدا شده و برای فراموش کردن اتفاق‌های تلخ جدایی و طلاق، ترجیح می‌دهد ادامه زندگی خود را، دور از مردم و شلوغی، در روستا سپری کند. روزی شخصی به آن روستا می‌رود و به «رینی» می‌گوید : «تو رمان من را دزدیدی و به نام خودت منتشر کرد.»  اما نویسنده انکار می‌کند و سعی دارد مدرکی را برای آن شخص ارائه بدهد تا بحث را پایان دهد؛ اما در آخر فیلم، شخصیت نویسنده را به شکلی می‌بینیم که آن شخص معترض خودش بوده؛ درواقع دو شخصیت در یک جسم. شخصیتی که نویسنده برای خود ساخته بود و در واقعیت وجود نداشته است.

فیلم-پنجره-مخفی-وبسایت-رسمی-حسام-الدین-مطهری

 می‌توانی من را ببخشی؟

داستان درباره شکست ادبی و بحران شدید میان‌سالی است. ماریل هلر (که اثر قبلی او یعنی دفتر خاطرات یک دختر نوجوان (The Diary of a Teenage Girl) به خوبی مورد توجه قرار گرفت) فیلم را با فیلترهای رنگی بی‌انرژی و پاییزی فیلمبرداری می‌کند. هیچ آفتابی در زندگی لی وجود ندارد. او روزهای خود را یا در آپارتمان خود یا روی چهارپایه غذاخوری مورد علاقه‌اش می‌گذراند. افراد بسیار کمی او را دوست دارند. مشاور ادبی او ، مارجری با بازی جین کورتین (Jane Curtin) با بی‌احترامی با او رفتار می‌کند و به او می‌گوید که نمی‌تواند بابت بیوگرافی که قرار است بنویسد پیش‌پرداخت بگیرد. لی باید بیوگرافی ستاره تئاتر وودویل (vaudeville) یعنی فانی بریس (Fanny Brice) را بنویسد.

فیلم-میتوانی-من-را-ببخشی-وبسایت-رسمی-حسام-الدین-مطهری

همه چیز حقیقی است: درباره‌ی نویسندگی شکسپیر 

این فیلم به روزهای پایانی زندگی ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی می‎پردازد. او در شهر استراتفورد در انگلستان به دنیا آمد، شهرت شکسپیر به عنوان شاعر، نویسنده ، بازیگر و نمایشنامه نویس منحصر به فرد است و برخی او را بزرگ ترین نمایشنامه نویس تاریخ می دانند و…

فیلم-زندگی-شکسپیر-وبسایت-رسمی-حسام-الدین-مطهری

تالکین 

فیلم بیوگرافی، درام Tolkien «تالکین» ساخته دم کاروکوسکی، اگرچه به ناخودآگاه این نویسنده افسانه‌ای سفر می‌کند، اما انتظارات زیادمان را از خلق شخصیت ویژه او، برآورد نمی‌سازد. 

این فیلم توسط دام کاروکوسکی کارگردانی شده و فیلمنامه آنرا دیوید گلیسون و استفن برسفورد نوشته اند. از بازیگران فیلم می توان به نیکلاس هولت، لیلی کالینز و کالم مینی اشاره کرد. «تالکین» در تاریخ 10 می 2019 در امریکا به نمایش در آمد و به فروش 9 میلیون دلار رسید. فیلم سرشار از این تصاویر است که تنها برای کسانی می‌تواند جذابیت داشته باشد که این آثار را خوانده و دیده باشند.

فیلم-تالکین-وبسایت-رسمی-حسام-الدین-مطهری

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها