{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چهارتا از به یادماندنی‌ترین خواهر و برادرهای به یاد ماندنی سینما

چهارتا از به یادماندنی‌ترین خواهر و برادرهای به یاد ماندنی سینما
کدخبر : 16779

به تصویر کشیدن رابطه‌ی صمیمانه میان خواهر و برادر از تاثیرگذارترین بخش یک فیلم به حساب می‌آید و حتی در شکل‌گیری درام قصه نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم مروری بر خواهر و برادرهای به یاد ماندنی در فیلم‌ های سینمایی داشته باشیم.

شادروان

این فیلم به دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. خانوادهٔ آن‌ها که در حاشیهٔ شهر زندگی می‌کنند درآمدی جز فروش سبزی ندارند و حالا با درگذشت پدرشان ماجراهای تازه‌ای برایشان به وجود می‌آید. در چنین شرایطی فرزندان فرد فوت شده با مشکلات فراوانی از جمله بی پولی رو به رو می‌شوند و با وجود روابط خواهر و برادری بین آن‌ها موقعیت‌های کمدی بسیار جذابی ایجاد می‌شود. 

در فیلم «شادروان» یک کمدی موقعیت قابل قبولی را به تصویر می‌کشد که از دل یک فضای تراژیک بیرون آمده و به فضای آبزرود نزدیک می‌شود. تلاش یک خانواده تهی دست برای کفن و دفن پدرشان. مراسمی که به واسطه فقر و برخی موانع حاشیه‌ای به یک معضل بدل می‌شود که به واسطه آن قصه فیلم بسط پیدا کرده، شخصیت‌ها معرفی شده و موقعیت‌های مفرح و طنازانه‌ای در درون آن شکل می‌گیرد.

در واقع با مرگ پدری تهی دست و بی مسئولیت، خانواده‌اش حتی در دفن جنازه او هم دچار مشکل می‌شوند. فیلم از چند خرده روایت هم بهره می‌گیرد که البته به طور مستقیم با خط اصلی داستان نسبت دارد. تلاش اطرافیان برای کمک کردن به این خانواده برای برگزاری آبرومندانه مراسم خاکسپاری تداعی‌گر فیلم مهمان مامان و تلاش همه برای برگزاری مهمانی است. شادروان در عین حال و در ذات خود یک کمدی انتقادی و آسیب شناسانه درباره طبقات فرودست جامعه است که گاهی با وجود طنز نهفته در آن نمی‌توان تلخی آن را فراموش کرد. شادروان در واقع روایتی از اشک‌ها و لبخندهای طبقه فرودست جامعه است.

فیلم خارجی

 

جاندار 

«جان‌دار» به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری و محصول سال ۱۳۹۷ است. این فیلم با مراسم عروسی دختر خانواده شروع می‌شود که برادر خواستگار سابق او با ایجاد درگیری، مراسم عروسی را به هم می‌ریزد. برادر اسما، جمال (محمد علیمحمدی) به‌طور ناخواسته درگیر قتل می‌شود و به زندان می‌افتد. در حالی‌که اسما (باران کوثری) به‌خاطر برادرش حاضر است شرط خانواده‌ی مقتول را بپذیرد و با یاسر (جواد عزتی) ازدواج کند اما در نهایت جمال فداکاری اسما را قبول نمی‌کند.

در واقع جمال برای اینکه عروسی خواهرش به هم نریزد و کسی متوجه درگیری بیرون خانه نشود با مسعود (علیرضا مهران) درگیر می‌شود. اسما نیز به خاطر آنکه برادرش زنده بماند حاضر است تا تن به ازدواجی زوری بدهد. اسما و جمال با اینکه خواهر و برادرهای ناتنی هم بوده‌اند اما به علت رابطه‌ی صمیمانه‌ای که با هم داشتند، جزء خواهر و برادرهای به‌یادماندنی در سینمای ایران به شمار می‌آیند.

فیلم خارجی

 

خانواده آدامز

این اثر همانطور کهامروزه در قالب سریال منتشر شده و بسیار پرطرفدار است در گذشته و هنگام پخش فیلم نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.  قبل از «چهارشنبه» تیم برتون، نسخه 1991 «بری سوننفلد» به نام «خانواده آدامز» وجود داشت. به جرات می‌توان گفت که این فیلم به اندازه نمایش کنونی آن مشهور بود. و یکی از دلایلی که باعث شد تا این اندازه در بین جمعیت محبوب شود، دو خواهر و برادر افسانه ای - «چهارشنبه و پاگزلی آدامز» بود. تماشای آنها خنده دار بود زیرا آنها بسیار متفاوت هستند اما باید یک تیم باشند. چهارشنبه به شدت از برادرش محافظت می‌کند، اما در عین حال کاملاً مشتاق شکنجه او است.

خانواده-آدامز-1-1024x576


 
بچه‌های آسمان

پسرکی به نام علی کفش‌های خواهرش را گم می‌کند. از آنجایی که زهرا کفش دیگری ندارد و پدر هم توانایی مالی خرید کفش نو را ندارد، قرار می‌گذارند که صبح‌ها زهرا کتانی علی را بپوشد و ظهر علی در مسیر منتظر پایان مدرسه زهرا و آمدن او می شود تا کتانی را از زهرا دریافت و با آن به مدرسه برود. با وجود تلاشی که زهرا برای به موقع رساندن کفش ها به علی می کند اما علی هر روز دیر به مدرسه می رسد تا اینکه در مدرسه یک مسابقه برگزار می شود در این مسابقه به نفر سوم یک کتانی جایزه می دادند.

Asemaan-01

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها