{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی کتاب نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد

معرفی کتاب نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد
کدخبر : 5247

کتاب نامه های سیمین دانشور و جلال آل احمد اثر مسعود جعفری جزی را نشر نیلوفر در سال ۱۳۸۲ منتشر کرد.

نامه های سیمین دانشور و جلال آل احمد در قالب سه کتاب تدوین شده است: کتاب اول، شامل نامه‌های دانشور به آل احمد در سفر آمریکای دانشور بین سال های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ و کتاب دوم شامل نامه های آل احمد به دانشور در همین سفر منتشر شده است. کتاب سوم شامل نامه‌های دانشور و آل احمد به یکدیگر در چند سفر محتلف در نیمه نخست دهه چهل یعنی بین سال های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۴ است.

سیمین دانشور نویسنده‌ی برجسته‌ی ایرانی سال ۱۳۰۰ در شیراز متولد شد و کودکی‌اش را در خانواده‌ای تحصیل‌کرده گذراند. او تحصیلات دبیرستانی‌اش را با برترین رتبه‌ی کشوری پشت سر گذاشت و تحصیل در رشته‌ی ادبیات دانشگاه تهران را آغاز کرد.

 او از همان جوانی در پی علاقه‌اش به نوشتن در رادیو و مطبوعات دیگر مشغول به کار شد و ترجمه مقالات و نوشتن داستان را دنبال کرد. او اولین داستانش را در سال ۱۳۲۷ بانام "آتش خاموش" که شامل شانزده داستان کوتاه است، را منتشر کرد. 

وی تحصیلاتش را تا مقطع دکترا ادامه داد و در این میان با جلال آل احمد  آشنا شد. سیمین و جلال در سال ۱۳۲۹ با یکدیگر ازدواج کردند و به دلیل بورسیه تحصیلی دانشور آن‌ها به مدت یک سال از هم جدا زندگی کردند. 

دانشور فعالیت‌های ادبی متعددی انجام داد، او مدتی به‌عنوان مدیر مجله‌ی نقش و نگار فعالیت داشت و در دانشگاه تهران در رشته‌ی باستان‌شناسی و تاریخ هنر مشغول به پژوهش بود. و با همکاری جلال آل احمد کتاب "چهل طوطی" را منتشر کرد و چند داستان کوتاه به زبان انگلیسی نوشت. 

وی علاوه برنوشتن داستان‌ شاهکارش "سووشون" که به بیش از ۱۵ زبان دنیا ترجمه شد، ترجمه‌ی آثار بین‌الملل را نیز در کارنامه‌اش دارد.

دانشور  پس از سال‌ها زندگی بدون همسرش در اسفند سال ۱۳۹۰ درگذشت. در حال حاضر امکان بازدید از منزل آن‌ها وجود دارد و برخی از آثار و لوازم شخصی آن‌ها در آنجا قرار دارند.

درباره جلال آل احمد:

جلال آل احمد، نویسنده و روشنفکر معاصر ایرانی در آذر سال ۱۳۰۲ در گیلان متولد شد. او کودکی‌اش را در خانواده‌ای مذهبی گذراند و در جوانی برخلاف عقیده‌ی پدرش که از روحانیون آن زمان بود در پی تحصیل به نجف رفت. 

وی در مدت‌زمان کوتاهی که در آنجا سکونت داشت ازنظر فکری تغییرات زیادی کرد به‌طوری‌که پس از بازگشتش به ایران پدرش او را طرد کرد. 

آل احمد در آن زمان به حزب توده پیوست و تحصیل در رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی در دانشسرای عالی تهران را آغاز کرد. وی در موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی آن زمان فعالیت‌ داشت و در جریانات مربوط به ملی شدن صنعت نفت در دفاع از دکتر مصدق، سخنرانی کرد.

آل احمد به دیدار سید روح الله خمینی رهبر انقلاب ۱۳۵۷ رفت و درباره‌ی مسائل اجتماعی با او به گفت‌وگو نشست. و در نهایت در ۴۵ سالگی به دلیل مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی درگذشت. 

مسعود جعفری جزی در مقدمه‌ی این اثر از اهمیت بالای آثار این دو نویسنده‌ی بزرگ می‌گوید: دانشور و آل احمد، به‌عنوان دو نویسنده مطرح و تأثیرگذار، نماینده دورانی پرفرازونشیب از حیات اجتماعی و ادبی جامعه ما به شمار می‌آیند و بازخوانی آثارشان و کنجکاوی در زندگی‌شان، در حقیقت، بازخوانی یک دوره تاریخی است. نامه‌های دانشور و آل احمد نیز از همین لحاظ شایسته توجه است.

یکی از نامه‌های جلد سوم این کتاب در اپیزود اول پادکست رادیونامه با عنوان "نامه‌های عاشقانه" خوانده شده‌است.

برای شنیدن این اپیزود اینجا کلیک کنید.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها