{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اوج گیری کرونا در ایران مانع ورود گردشگران شد

اوج گیری کرونا در ایران مانع ورود گردشگران شد
کدخبر : 5374

معاون گردشگری می‌گوید: با وجود تایید و موافقت مهم‌ترین کمیته‌های ستاد ملی کرونا با ازسرگیری صدور ویزای ایران از تیرماه، اما ستاد این طرح را وتو و یا به نوعی حذف کرده است و به نظر می‌‍رسد دلیل این امر اوج گیری شیوع ویروس کرونا باشد.

هنرا‌‍مروز: ولی تیموری پیش‌تر اعلام کرده بود با توافق اولیه کمیته‌های زیرمجموعه ستاد ملی کرونا، صدور ویزای ایران برای گردشگران خارجی از نیمه تیرماه ۱۴۰۰ از سر گرفته می‌شود، اما با گذشت یک ماه و نیم از زمان وعده داده‌شده، ستاد ملی مدیریت کرونا هنوز چنین مصوبه‌ای را صادر نکرده است. گمان متولیان گردشگری بر این است که همزمانی این تصمیم‌گیری با آغاز پیک‌های کرونا در کشور مانع از صدور این مصوبه بوده است.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه، ویزای ایران از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ برای گردشگران خارجی صادر نمی‌شود. این درحالی است که اتباع خارجی برای درمان، تحصیل، کار و یا به صورت ترانزیت همچنان در تردد با ایران هستند و مانعی برای سفر ندارند. حتی این مسیر برای اتباع کشورهای همسایه که در مقاطعی وضعیتی مشابه با ایران به لحاظ شیوع ویروس کرونا داشته‌اند، باز بوده است. آمارهای گمرک نیز تایید می‌کند سال گذشته، با وجود محدودیت‌های صدور ویزا، ۵۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر خارجی به ایران سفر کرده‌اند. معاون گردشگری نیز چندی پیش اعلام کرد که در سه‌ماهه نخست امسال، ۲۷ هزار گردشگر به انگیزه درمان به ایران سفر کرده‌اند.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ایسنا می‌گوید: حدود چهار ماه در مهم‌ترین کمیته‌های ستاد ملی کرونا، از جمله کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی که نمایندگان دستگاه‌های مهم و مؤثر حضور دارند، درباره چگونگی ازسرگیری سفر گردشگران خارجی به ایران و صدور ویزای توریستی بحث کردیم و موافقت‌ها و تاییدها صادر شد. قرار بود مصوبه ستاد ملی کرونا برای تیرماه صادر شود، اما به نظر می‌رسد این طرح حذف و یا وتو شده است.

تیموری که به تازگی خبر داده موافقت وزارت امور خارجه برای از سرگیری صدور ویزای ایران برای بازدیدکنندگان اکسپو دبی را گرفته است، اظهار می‌کند: هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت امور خارجه با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات و ... برگزار و کلیات این طرح از سوی نمایندگان این دستگاه‌ها تایید شد، فقط باید جزئیات آن معلوم شود تا مجوز صدور ویزای ایران به صورت محدود همزمان با رویداد شش‌ماهه اکسپو دبی صادر شود.

لیلا اژدری ـ مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز به ایسنا می‌گوید: در جلسه‌ای که در رابطه با صدور ویزای ایران در فرصت شش‌ماهه اکسپو دبی با وزارت امور خارجه برگزار شد، نمایندگان حاضر با کلیت طرح موافق بودند و نامه‌نگاری انجام شد تا مسؤول ستاد اکسپو در ایران پیگیری‌های لازم را انجام دهد و امیدواریم با پیگیری‌های معاون اول رئیس‌جمهور این‌بار به نتیجه برسیم.

او بیان می‌کند: ما از ستاد ملی کرونا ناامید شده‌ایم؛ چرا که با وجود موافقت نمایندگان وزارت بهداشت، کشور، اطلاعات و امور خارجه با کلیت طرح ازسرگیری صدور ویزای ایران برای گردشگران خارجی و تایید این طرح، در صحن ستاد کرونا که با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود، مصوبه صادر نمی‌شود.

اژدری اضافه می‌کند: تصور ما این است وقتی در کمیته‌های عالیِ ستاد ملی کرونا که معاونان و مسؤولان اصلی حضور دارند و با طرحی موافقت می‌کنند، ستاد ملی کرونا مصوبه آن را حتما صادر خواهد کرد، چون قبلا نمایندگان همان دستگاه‌ها طرح را تایید کرده و حتی نظرات مخالف و موافق را بیان کرده و به توافق رسیده‌اند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار می‌کند: تعلل در صدور این مصوبه، به صنعت گردشگری آسیب زیادی وارد می‌کند. بسیاری از افرادی که در این صنعت شاغل هستند، جزو اقشار ضعیف جامعه‌اند که بیش از یک سال و نیم است بیکار شده‌اند و معیشت‌شان دچار چالش شده است. بسیاری از آن‌ها درآمدی جز گردشگری نداشته‌اند. حتی هتلدارانی که خیلی‌ها معتقدند سرمایه‌دار هستند و ساختمان‌هایی با ارزش چندصد میلیارد دارند، در این دوره برای نگهداری هتل‌های خالی خود دچار مشکل شده‌اند. از طرفی، مگر چند درصد صنعت گردشگری کشور ما را هتلداران بزرگ تشکل داده‌اند؟ ضمن این‌که بیشتر هتل‌های بزرگ کشور هم در اختیار مجموعه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی وابسته به آن‌ها است.

او با تاکید بر این‌که گردشگری به خاطر این سخت‌گیری‌ها ضربه شدیدی خورده است، می‌گوید: ما درباره مجوز ورود گردشگران کشورهای فقیر صحبت یا مطالبه نکرده‌ایم، ما که از این کشورها گردشگر نداریم، درباره گردشگران کشورهایی صحبت می‌کنیم که اتفاقا در واکسیناسیون از کشور ما جلوتر هستند و بیشتر آن‌ها دُز دوم واکسن کووید را هم دریافت کرده و تزریق دُز سوم را شروع کرده‌اند. اتفاقا همین کشورها قوانین سختگیرانه‌ای برای سفر و ورود و خروج از مرزها دارند.

او همچنین بیان می‌کند: با بستن مرزها به روی گردشگران سود نمی‌کنیم، چون اتفاقا کشور ما در کانون خطر کرونا قرار گرفته است و به لحاظ بیماری کووید این روزها در شرایط فوق بحرانی هستیم. با این حال، وقتی از بازگشایی مرزها به روی گردشگران صحبت می‌شود، ظاهرا چشم‌ها و گوش‌ها بسته می‌شود. اصلا توجه نمی‌کنند که بازگشایی چه شرایطی دارد و چه منافع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌تواند برای کشور داشته باشد.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد درباره توقف صدور ویزا منطق درستی وجود ندارد، چون وقتی با کارشناس وزارت بهداشت در کمیته‌ها صحبت می‌شود، متقاعد می‌شود، اما موضوع که به صحن اصلی ستاد می‌رسد، برداشت‌های دیگر می‌شود. ما معتقدیم اگر گردشگر کانالیزه وارد کشور شود، قابل کنترل است. قوانین متعددی هم برای کنترل بهداشتی و ایمنی گردشگران وجود دارد که در کشورهای دیگر نیز اجرا می‌شود، مثل ارائه کارت واکسیناسیون، دو مرتبه تست کووید که می‌توان همه را پیوست درخواست ویزا کرد. چطور وقتی سفر خارجی می‌رویم می‌توانیم این دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم، پس برای سفر به ایران هم می‌توان چنین مقرراتی داشت.

اژدری با اشاره به سفر اتباع کشورهای همسایه که بدون محدودیت برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند، می‌گوید: این روزها به هر بیمارستان و آزمایشگاهی مراجعه کنید بیمار خارجی می‌بینید که اتفاقا هم با دلال آمده است، نشانی محل سکونت بیشترشان هم «دولت‌آباد» (محله عرب‌ها و عراقی‌ها در تهران) است. چه اشکالی دارد مسیر سفر اتباع خارجی کانالیزه و مدیریت‌شده باشد تا منافع اقتصادی آن عاید فعالان واقعی گردشگری شود که در دو سال اخیر درآمدی نداشته و بیکار بوده‌اند. این بی‌تصمیمی‌ها خیانت بزرگی به صنعت گردشگری است. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها