{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی از برخی دانشگاه‌ها حذف شدند

رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی از برخی دانشگاه‌ها حذف شدند
کدخبر : 6014

همشهری نوشت درحالی‌که در روزهای گذشته اعلام شده بود نیمی از کنکوری‌ها با وجود مجاز بودن، انتخاب رشته نمی‌کنند و خیلی از صندلی‌های دانشگاهی در کشور مشتری ندارند، حالا معلوم شده در سال تحصیلی جدید بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌ها با کاهش ظرفیت یا حتی حذف کامل از چرخه پذیرش دانشجو مواجه شده‌اند. در میان رشته‌هایی که کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در ان‌ها اعلام شد نام رشته‌های هنری به چشم می‌خورد.

به گزارش هنرام‌روز در بررسی رشته‌محل‌های روزانه با آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان خارجی شاهد حذف برخی کدرشته‌ها نظیر رشته باستان‌شناسی از مجموعه رشته‌های دانشگاه محقق اردبیلی، رشته‌های کتابت و نگارگری دانشگاه شاهد، رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه دامغان و رشته آموزش زبان انگلیسی از مجموعه رشته‌های دانشگاه‌های شهرکرد و رازی کرمانشاه بوده‌ایم. دانشگاه‌هایی نظیر ارومیه در رشته‌های مرمت بناهای تاریخی و نقاشی با کاهش ۳۰ درصدی ظرفیت، بیرجند در رشته صنایع‌دستی با کاهش ۴۵ درصدی ظرفیت، سمنان در رشته‌های صنایع‌دستی، فرش و مرمت بناهای تاریخی با کاهش حدود ۵۰ درصدی ظرفیت، دانشگاه صداوسیما با کاهش نزدیک ۳۰ درصدی ظرفیت رشته کارگردانی تلویزیونی و هرمزگان با کاهش ۳۰ درصدی ظرفیت پذیرش رشته صنایع‌دستی مواجه بوده‌اند. 

البته در گروه آزمایشی هنر شاهد هستیم که آموزشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای دختران در شاهرود در رشته طراحی لباس، بوشهر برای رشته طراحی و چاپ پارچه و دانشکده فنی‌وحرفه‌ای پسران تهران در رشته گرافیک از ظرفیت نوبت دوم خود کم کرده و به ظرفیت پذیرش روزانه باآزمون خود در این رشته‌ها اضافه کرده‌اند.

برخی دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه هنر شیراز اعلام کرده‌اند که برخلاف سال گذشته برای ورودی‌های جدید خوابگاه ندارند؛ طبق اعلام این دانشگاه،  در رشته‌هایی نظیر ادبیات نمایشی، ارتباط تصویری، باستان‌شناسی و موزه که قبلا در پذیرش آنها هیچ‌گونه محدودیت جنسیتی نبوده، امسال ظرفیت پذیرش به‌طور مساوی بین داوطلبان زن و مرد تقسیم می‌شود.

 بررسی روزنانه همشهری  همچنین نشان می‌دهد در کنکور ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد از دانشگاه‌هایی که دوره روزانه با آزمون رشته زبان و ادبیات فارسی را در مقطع لیسانس ارائه می‌کنند، ظرفیت پذیرش خود در این رشته را نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد کاهش داده‌اند؛ به همین میزان از مجموع ظرفیت دوره روزانه رشته زبان و ادبیات عربی هم کم شده است. در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه مازندران این رشته با کاهش ۴۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها