{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

استفاده تجاری از هنر ژان میشل باسکیت ان چیزی نیست که این هنرمند به دنبالش بود!

استفاده تجاری از هنر ژان میشل باسکیت ان چیزی نیست که این هنرمند به دنبالش بود!
کدخبر : 6053
خبرنگار:

بیانسه خواننده و بازیگر امریکایی در کنار همسرش جی-زی رپر و تهیه کننده موسیقی با کمپین تبلیغاتی جدید برند تیفانی همکاری کردند. تصاویری از این کمپین با موضوع عشق منتشر شده که این زوج را در کنار تابلویی از ژان میشل باسکیت هنرمند سیاه پوست که پس زمینه‌ای به رنگ سازمانی تیفانی دارد ایستاده‌اند و گردنبند ارزشمند و بی قیمت تیفانی بر گردن بیانسه است. حالا دوستان نزدیک و همکاران ژان میشل باسکیت می‌گویند کالایی کردن تابلوی این هنرمند اتفاق خوبی نیست و ازین کمپین راضی نیستند.

هنرام‌روز: تابلوی ژان میشل باسکیت هنرمند سیاه پوستی که در ۲۷ سالگی درگذشت و هنرش در زمان زندگی‌اش چندان مورد توجه قرار نگرفت، سال‌ها در مالکیت خانواده‌های ثروتمند و تاجران جواهر بوده‌است و تا کنون به صورت عمومی به نمایش گذاشته نشده‌است. این تابلو چندی پیش توسط صاحبان کمپانی تیفانی ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار خریداری شد البته تیفانی در خصوص قیمت دقیق تابلو اظهار نظری نکرده‌است. این در حالی است که سخنگوی شرکت می‌گوید رنگ ابی پس زمینه تابلوی باسکیت می‌تواند ادای دینی به کمپانی تیفانی باشد. 

الکسیس آدلر، که بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ با باسکیت زندگی می کرد، به نشریه daily beast گفت: «من این تبلیغ را چند روز پیش دیدم و وحشت کردم. تجاری سازی و کالایی شدن ژان و هنر او هدفی نیست ژان با هنرش دنبالش بود. باسکیت دوست داشت اثارش در موزه‌ها و در دسترس عموم باشد و نه در مجموعه‌های خصوصی.

متأسفانه موزه ها چندان به اثار او توجه نکردند و اغلب اثارش در موزه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند. بهتر است به جای نمایش تابلوهای او در کمپین تبلیغاتی ان‌ها را به موزه بدهید چرا که باسکیت می‌خواست نقاشی‌هایش در زمانی که اثار هنرمندان سیاه پوست در موزه‌ها نبودند به انجا برسد.»

استفان تورتون هم که دوست و دستیار این هنرمند بود هر گونه ارتباط بین پس زمینه ابی رنگ این تابلو را با تیفانی رد کرد. 

او می‌گوید اگر باسکیت در زمان زندگی‌اش می‌خواست به تیفانی برود و چیزی بخرد نمی‌توانست چون سیاه پوست بود. 

یکی دیگر از منتقدان هنری و دوستان باسکیت که خواسته نامش فاش نشود نیز گفته اگر ابی پس زمینه تابلو ارتباطی با تیفانی داشته باشد، بازگو کننده یک تفکر انتقادی است. مثلا شاید به استخراج الماس توسط این شرکت اشاره داشته باشد.»

البته این اولین بار نیست که از هنر باسکیت به عنوان بخشی از تبلیغات برندهای تجاری لوکس استفاده می‌شود چرا که در سال‌های اخیر قیمت اثار این هنرمند افزایشی چشم گیر داشته‌است.

«ژان میشل باسکیت» هنرمند آمریکایی ـ هاییتی، سال ۱۹۶۰ در نیویورک ‌به دنیا آمد. او ابتدا به‌عنوان یک هنرمند گرافیتی در نیویورک و بعد در دهه ۱۹۸۰ به‌عنوان یک هنرمند سبک نئواکسپرسیونیسم مشهور شد. این هنرمند در ۱۲ اوت ۱۹۸۸ و در سن ۲۷ سالگی به‌ دلیل مصرف بیش از اندازه مواد مخدر درگذشت.

نقاشی‌های باقی‌مانده از این نقاش، الهام‌بخش هنرمندان نوگرای معاصر بوده است و به قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شوند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها