{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

موزه پرادو اسپانیا میزبان نمایشگاه «لئوناردو و کپی مونالیزا: اطلاعاتی جدید درباره استودیوی این هنرمند»

موزه پرادو اسپانیا میزبان نمایشگاه «لئوناردو و کپی مونالیزا: اطلاعاتی جدید درباره استودیوی این هنرمند»
کدخبر : 6924
خبرنگار:

تحقیقات جدید نشان می دهد دستیار ناشناس لئوناردو داوینچی که خالق مونالیزای موزه پرادو اسپانیا است تابلوی سالواتور موندی و تابلوی دیگری از این هنرمند را نیز کپی کرده‌است و بیش از هر نسخه‌ای به منالیزای اصلی نزدیک است.

A5A5215A-5505-49C0-8773-8DC9BBF25074هنرام‌روز: موزه پرادو در اسپانیا تا تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۲۲ میزبان نمایشگاه «لئوناردو و کپی مونالیزا: اطلاعاتی جدید درباره استودیوی این هنرمند» خواهد بود که نکاتی جدید را درباره تابلوی اصلی منالیزا اطلاع رسانی می‌کند.

پیش از این و تا یک دهه پیش موزه پرادو کپی منالیزا را به یکی از دستیاران داوینچی (سالای) نسبت داده بود. اما در طی مرمت تابلو مشخص شد که پس زمینه این تابلو با رنگ سیاه پوشانده شده و پس از پاک شدن رنگهای سیاه مشخص شد که منظره‌ای در پس زمینه این نسخه کپی وجود دارد که به نسخه اصلی منالیزا در لوور نزدیک است. نتیجه این مطالعه در سال ۲۰۱۲ اعلام شد: به نظر می‌رسد این نسخه کپی همزمان با نسخه اصلی منالیزای لوور نقاشی شده و دو نقاش تابلو را در کنار هم به پایان رساندند و کپی از روی تابلوی کامل لبخند ژکوند نقاشی نشده. 

 

رنگ منالیزای نسخه پرادو از منالیزای لوور روشن‌تر است و پژوهشگران می‌گویند این رنگ و دیگر جزییات تابلو به نسخه اصلی بسیار نزدیک است چرا که رنگ منالیزای لوور به دلیل وجود لایه‌های لاک تغییر کرده‌است و رنگ‌ لب نسخه پرادو دقیقا همان صورتی است که در تاریخ هنر جورجیو وازاری مورخ هنر توصیف شده‌.

یک نکته کلیدی در خصوص منالیزای موزه پرادو تخمین تاریخ ان است. وب سایت گالری تاریخ ان را بین ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۹ اعلام کرده حال اینکه این نمایشگاه تاریخ ان را ۱۵۰۷ تا ۱۵۱۶ می‌داند. 

البته وب سایت پرادو هنوز هم می‌گوید این نسخه توسط یکی از شاگردان لئوناردو احتمالاً سالای که در سال ۱۴۹۰ به اتلیه داوینچی رفت نقاشی شده. این در حالی است که پژوهشگران می‌گویند امضای منالیزای پرادو هیچ شباهتی به امضای اثار منسوب به سالای ندارد. اما شیوه قلم گذاری این تابلو نزدیک به نسخه کپی مشهوری از تابلوی سالواتور موندی است که در یک مجموعه خصوصی نگهداری می‌شود.

منبع: ارت نیوز پیپر

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها